Sinu želim poboljšati koncentraciju i usaditi želju za savladavanjem novih vještina

Poštovani, imam sina od 15 i pol mjeseci i voljela bih mu poboljšati koncentraciju i usaditi u njemu želju za savladavanjem novih vještina.

Naime, on je veoma živahno dijete i glavne zabave su mu skakanje, trčanje, bacanje i trganje igračaka te proizvođenje glasnih zvukova (bilo vrištanjem, bilo bacanjem lonaca). Ne pokazuje nikakav interes za slaganje tornjeva, igranje s plišancima, autićima niti bilo čime sličnim (osim što ih baca). Govori 30-ak riječi i slaže jednostavne, kratke rečenice poput “Di je tata?”, rano je prohodao pa tako sada već trči i penje se iako i dalje puno pada. Još uvijek se budi više puta noću tražeći utjehu (što mu nikada nije uskraćeno). Do nedavno je udarao glavom o predmete (trajalo je nekoliko mjeseci), no uspjeli smo to riješiti. Ne provodi često niti puno vremena sa drugom djecom, ali voli društvo. Nije agresivan ni prema djeci ni odraslima, a voli i životinje. Napominjem da se nad njim nikada ne primjenjuje sila, vrlo rijetko se podiže ton, a suprug i ja nemamo bračnih, financijskih niti osobnih problema tako da ne mislim da osjeća našu nervozu. Ne plače puno, više vrišti u bijesu i ne obeshrabruju ga padovi i nezgode. Sve mi se u biti čini u redu, osim što nema strpljenja ni interesa za “normalnu” igru.

U zadnja dva tjedna sam u pokušaju da ga malo umirim iskušala sljedeće: Uvela sam dnevni red i raspored kojeg smo se dosad pridržavali sukladno mogućnostima (kada je vrijeme za jelo, kupanje, igru, park itd..), čitamo knjige 2 puta dnevno (koliko dugo ovisi o njemu), sve igračke na baterije (svjetleće, koje sviraju ili se miču) sam uklonila na nevidljivo mjesto izvan njegovog dohvata (divlja kada se igra sa takvim stvarima) i više vremena provodimo na otvorenom. Čini mi se da mjere urađaju plodom, ali voljela bih od Vas čuti kakve igre su najbolje za rad sa tako malim djetetom kako bi se postigla veća zainteresiranost. Ja sam kod kuće s djetetom i većinu vremena provodim u igri i druženju s njim stoga je bilo što, bez obzira koliko pripreme ili vremena zahtijeva dobro došlo. Unaprijed Vam mnogo zahvaljujem! Srdačan pozdrav, IP

 

Draga mama,

iz Vašeg opisa je vidljivo da je Vaš mališan u fazi razvoja u kojoj istražuje okolinu oko sebe na način da promatra, barata predmetima, osluškuje zvukove koje predmeti proizvode i sl. Djeca inače u dobi od 12 do 18 mjeseci često eksperimentiraju i zbog čistog zadovoljstva eksperimentiranjem bacaju, povlače, rastavljaju i trgaju predmete, ponavljajući zanimljive ili nove učinke. Morate imati na umu da na ovakav „istraživački“ način djeca gomilaju iskustva, više uče o određenom predmetu i njegovu funkcioniranju. Postepeno kako postane zreliji i iskusniji Vaš mališan će uočiti da se kocke ne moraju samo bacati na pod već se od njih može sagraditi toranj, da se auto može voziti po stazi, da se s plišancima može drugačije igrati.  Primjerice prosječno djeca u dobi od 18 mjeseci počinju stavljati kocku na kocku.

Tijekom igre preporučam da se „spustite“  na djetetovu razinu i slijedite njegov interes u igri. Prezahtjevna igra može biti frustrirajuća za dijete i može dovesti do nepoželjnih reakcija, stoga ne namećite svoja pravila igre, već se pridružite njegovima. Komentirajte aktivnost djeteta, opisujte što radi i na taj način jačajte govorne sposobnosti vašeg djeteta. Istraživanja pokazuju da dijete najbolje uči kad mu opisujete predmet njegovog interesa. Koristite afekt u igri. Proširujte igru na način da postepeno uvodite nove elemente i izazove u igru. Primjerice kada dijete baca kockice na pod Vi donesite veliku limenu posudu i zajedno bacajte s djetetom kockice u nju. Djetetu će to biti jako zanimljivo jer će kocke proizvoditi jake zvukove, a Vi ćete biti sretni jer neće biti razbacane po podu. Dok bacate kockice možete govoriti „jedan, dva, tri i buuum“. Sljedeći put izgovorite samo „jedan, dva, tri“ i pričekajte da dijete kaže „buuum“ i tek onda bacite kocku. Kroz ovakav pristup poboljšavate djetetovu pažnju i potičete razvoj govora. Možete izvaditi dvije kocke iz kutije i složiti ih jednu na drugu te potom rušiti mali toranj komentirajući „Buuum rušimo toranj“. Djetetu će u ovoj fazi vjerojatno biti zanimljivije rušenje od gradnje tornja, ali imajte na umu da ukoliko želi rušiti toranj morat će ga prvo i složiti. Kockice poslije možete i sakrivati na različita mjesta. Igre sakrivanja su uvijek dobre za razvoj pažnje. Bitno je da sve aktivnosti pratite afektom i da se pobrinete da se oboje veselite i uživate u igri.

Ideje za raznovrsne igre možete pronaći u knjizi „Igre rane intervencije“ autorice Barbare Sher.

Alma Džanović Mateljan, mag.rehab.educ., Floortime terapeut, Senzorni pedagog

Kabinet Korneo

 

ALMA DŽANOVIĆ

mag. rehab. educ.
Kabinet za razvojnu podršku Korneo

Moji odgovori