Razvija li se naša curica od 15 mjeseci normalno ili trebamo pomoć?

Poštovani, bebica (cura) ima za desetak dana 15 mjeseci. Osobno ne vidim problem, jer svako dijete se razvija individualno, ali moja mama na mene vrši pritisak i smatra da beba: 1) ne reagira i ne obraća pažnju na nas kad je zovemo (nezainteresirana je jer, na primjer, vani je i igra se, istražuje, u svom je svijetu gdje joj je sve novo); 2) neće i ne zna govoriti niti izgovara riječi (a brblja na nekom svom jeziku i kad se pogleda u ogledalo onda priča svom odrazu s korištenjem ruku u vidu objašnjenja). Nastojim joj ne gušiti karakter. Ona je horoskopski ovan-jarac i jako je tvrdoglava. Kad kaže “ne” to je itekako čvrsto ne. Njezina negodovanja su izražena s napadima histerije (ima tu i razmaženosti).
Moje pitanje je da li je ovo ponašanje zabrinjavajuće i postoji li potreba za pedijatrom/logopedom?

Odgovor:

Poštovana,

bez obzira na temperament djeteta ili horoskopski znak kod djeteta između 1. i 2. godine života očekujemo da:

– na području motoričkog razvoja: vuče, gura i izvrće stvari, skida kapu, čarape i rukavice, okreće stranice u knjizi, slaže toranj od tri do četiri kocke, nosi plišanu igračku ili lutku, šara, samostalno hoda, nespretno trči gledajući pod, pije iz slamke, samostalno se hrani žlicom, pomaže pri pranju ruku, penje se po stepenicama, saginje se da uzme igračku, hoda prema natrag, udara loptu nogom, penje se po namještaju.

– na području kognicije: uživa u rastavljanju predmeta, istražuje okolinu, ispravno pokazuje 5 – 6 dijelova na lutki, na upit pokazuje sliku u slikovnici, smije se smiješnim situacijama, traži skrivene predmete, stavlja poklopac na okrugli lonac, slijedi jednostavne upute, rješava probleme metodom pokušaja i pogrešaka, razvrstava po boji i obliku, počinje sudjelovati u imaginarnoj igri, razumije razliku između „ja“ i „ti“, svjesno je reakcije roditelja na svoje ponašanje, sebe imenuje imenom i počinje koristiti „ja“ i „moje“.

– na području govorno-jezičnog razvoja: govori 8-10 riječi sa značenjem, promatra osobu koja mu govori, traži majku ili oca, protestira ako je nezadovoljno, traži predmet pokazujući prema njemu ili koristeći jednu riječ, usmjerava pažnju druge osobe na predmet ili aktivnost, postaje rastreseno ako je odvojeno od roditelja, donosi igračke kako bi se igralo s drugom osobom, samostalno se zaigra, drugoj djeci uzima igračke, prepoznaje svoj lik u ogledalu ili na slici, ponekad je sebično, govori više desetaka riječi, slaže rečenice s 2-3 riječi, pokušava pjevati, ponavlja nove riječi, na upit pokazuje oči, uši ili nos.

– na području socijalno-emocionalnog razvoja: imitira ponašanje ostalih ljudi i djece, svjesno je da se razlikuje od drugih ljudi, veseli se društvu druge djece, želi biti samostalno, počinje pružati otpor, pokazuju ponos i zadovoljstvo novim postignućima, počinje pomagati pri pospremanju igračaka.

Kako ste i sami rekli, razvoj djeteta je individualan i izostanak neke od nabrojanih aktivnosti ne mora biti alarmantno, no ukoliko više očekivanih sposobnosti kasni potrebno je napraviti kompletnu procjenu razvoja kako bi se ustanovio uzrok kašnjenja te pravilnim i ciljanim vježbama potaknuo razvoj.

NATAŠA ČIČIN-ŠAIN

prof. defektolog
Kabinet za razvojnu podršku Korneo

Pitajte me Moji odgovori