Moja djevojčica (4) odbija crtati, bojati i pisati

Imam djevojčicu koja je navršila četiri godine. Ima talenta za ples, strane jezike, glumu (pohađa sve to i jako je veseli), no ne i za crtanje, bojenje i pisanje. Jedino voli izrađivati stvari od plastelina, no uporno odbija nacrtati nešto. Ako je pridobijemo da crta, za svaki crtež (koji je uglavnom išaran) govori da je ružan i da ona ne zna crtati, iako je potičemo i uvjeravamo da može biti bolje, ali da je i ovo trenutno dobro. Također, ne trudi se ni upamtiti boje. Ista stvar vezana je uz slova i brojeve. No kad je pitamo da kaže neku riječ ili slovo, odmah točno odgovori, a povezuje i riječi kad joj se slovka. Rječnik joj je uistinu jako bogat. Treba li nas sve gore navedeno zabrinjavati i kako pobuditi interes? Zahvaljujem. Zabrinuta

 

Poštovana,

najčešći razlog odbijanja aktivnosti olovkom je vezan uz neku teškoću koje dijete doživljava provodeći ovu aktivnost. O tome bi trebalo voditi računa ako vaše dijete ne želi crtati i bojati. Tada nemojte odustati od poticanja takvih aktivnosti već mu aktivnosti učinite interesantnima, zabavnima i dodatno ga stimulirajte dogovorenim nagradama.

Danas mnoga djeca već i prije polaska u školu poznaju sva slova i brojke. Veliki broj djece znat će ta slova i brojke i lijepo napisati iako većina djece tehniku pisanja uvježbava u prvom razredu. Da bi dijete moglo u određenoj fazi svoga razvoja uspješno svladati pisanje mora proći kompletan motorički razvoj koji započinje razvojem grube motorike (sjedenjem, puzanjem, hodanjem, penjanjem, trčanjem. . . ) a nastavlja se razvojem fine motorike koja se odnosi na fine pokrete ruku i šaka (hvatanje cijelom šakom, zatim kažiprstom i palcem). Preduvjet za uspjeh u grafomotornim aktivnostima je razvijena fina motorika ruku.
Vaša djevojčica je navršila 4 godine. Dijete u dobi od 4 – 5 godina precrtava krug, križ, dijagonalne linije i kvadrat, te neka slova i brojke. Neka djeca pišu svoje ime.

Obratite pažnju i na pravilnost hvata olovke Vaše djevojčice. U dobi između 3,5 i 4 godine olovka se drži s tri prsta, ali se prilikom pisanja miče cijela šaka. Sa otprilike 4,5 godine (a najkasnije do šeste godine) hvat olovke postaje pravilan. Olovka se tada drži vrhovima prstiju (kažiprsta, palca i srednjaka) a prilikom pisanja pomiču se samo prsti. Ovaj hvat omogućava maksimalnu kontrolu i fleksibilnost prilikom pisanja.
Predvježbe grafomotorici skrivaju se u čitavom nizu aktivnosti svakodnevnog života i igara kojima se zabavlja. Manipulacija raznim predmetima, samostalno hranjenje, oblačenje, kopčanje gumbića, vezanje vezica, listanje knjige. . . sve su to aktivnosti koje prethode držanju olovke i pisanju ali su neizostavan dio cjelokupnog razvoja.

Još neke ideje za razvoj grafomotorike su:
– crtanje kažiprstom po pijesku, brašnu
– nizanje perli, prelijevanje vode u posudicama, nizanje štipaljki na košaricu
– trganje papira i formiranje loptica
– presavijanje papira, maramica
– rezanje škaricama, lijepljenje, oblikovanje plastelinom
– slaganje puzzli, gradnja kockama
– slikanje prstima, kredom, pastelama, kistom, crtanje prema uzorku

Postepeno, kroz pravilnu izmjenu aktivnosti, dovest ćete dijete do faze kada mu hvat olovke i kontrola nad njom više neće predstavljati problem. Tek tada će biti spremno za razne grafomotorne materijale, bojanke i pisanke.
Ukoliko će Vaše dijete i u godini prije polaska u školu odbijati navedene aktivnosti svakako se savjetujte sa stručnjakom (defektologom) kako bi se teškoće uklonile prije polaska u prvi razred.

Stela Horvat, prof. rehabilitator
Kabinet Korneo

STELA HORVAT

prof. rehabilitator
Kabinet za razvojnu podršku Korneo

Moji odgovori