Moja curica počela je dobivati loše ocjene jer nije svladala tehniku čitanja

Poštovana, mama sam djevojčice od 7 godina koja ide u prvi razred.
Krenula je u školu prepoznavajući prvi i zadnji glas u riječi dok su joj sinteza i analiza išle nešto lošije.
U prvom polugodištu u diktatima je često izostavljala glasove i u čitanju teže “dizala” riječi, ali već krajem polugodišta napredak je bio više nego očit. Što se tiče čitanja, čita isključivo slovkajući dok joj rastavljanje na slogove ide otežano. Ocjene u prvom polugodištu su joj bile odlične, međutim u drugom polugodištu se situacija promijenila, gradiva je sve više, provjere znanja su češće a ocjene lošije i to upravo zbog čitanja.

Znanje iz svih predmeta je neupitno jer prije svake provjere ponavljamo lekcije i apsolutno sve zna, skoro sve zapamti na satu ali je problem u tome da učiteljica više ne čita pitanja već sve zadatke moraju pročitati sami, što njoj ide teško jer dok svaku riječ odslovka i pročita vjerojatno zaboravi koje je pitanje bilo. Učiteljica kaže da nekoj djeci treba više a nekoj manje vremena da usvoje tehniku čitanja i da će se sve to s vremenom postići i da samo treba vježbati pisanje i čitanje što mi svakodnevno i radimo.

Jasno mi je da se stvari ne mogu promijeniti preko noći i da se ne može na silu i da je potrebna vježba kao i za sve da se postignu rezultati, ali činjenica je da joj se čitanje odražava na ocjene iz svih drugih predmeta što ne samo da zabrinjava mene nego brine i nju. I sama je svjesna da ima znanje ali joj nije jasno zašto odjednom ima loše ocjene. Zanima me do kad uopće čekati da se kod nje dogodi taj “klik” i da joj krene čitanje? Brinem se jer ne znam očekujem li možda previše od nje jer joj ne želim stvarati prevelik pritisak da ne bi došlo do nekakvog kontraefekta a opet s druge strane želim pomoći svom djetetu da u školi postigne dobre rezultate. Hvala

Poštovana,

vidim da ulažete veliki trud kako biste pomogli svojoj djevojčici. Čitanje i pisanje su vještine koje se često spontano i „bezbolno“ javljaju u školi ukoliko su u predškolskom periodu svladane adekvatne predvještine. Predvještine čitanja i pisanja su: rastavljanje i povezivanje slogova u riječi, prepoznavanje i produciranje rime, izdvajanje prvog glasa, rastavljanje riječi na glasove i povezivanje glasova u jednostavne riječi (npr. riječi kao što su oko, uho, baka, ruka, lonac, kamen), prepoznavanje i imenovanje većine tiskanih slova, samostalno potpisivanje…

Svakako bih preporučila da provjerite jesu li sve predvještine u međuvremenu svladane. Ukoliko nisu, trebalo bi i dalje raditi na njima. Također preporučujem da provjerite radnu memoriju kako biste utvrdili može li djevojčica upamtiti veću količinu slova i konvertirati ih u riječ. Psiholozi često provjeravaju stanje kratkoročne radne memorije tako da zamole dijete da ponovi brojeve koje mu neposredno izgovore. Poteškoće na razini radne memorije značajno otežavaju usvajanje tehnike čitanja i predstavljaju rane znakove dugoročnih teškoća na ovom području. Ukoliko djevojčica ima poteškoće na ovoj razini trebat će stručnu pomoć logopeda u svladavanju čitanja i pisanja.

Na Vaše pitanje „do kad uopće čekati da se kod nje dogodi taj “klik” i da joj krene čitanje?“ svakako preporučujem da prvo provjerite predvještine čitanja i pisanja, stanje radne memorije i anamnenzu (je li bilo poteškoća tijekom trudnoće, je li bilo poteškoća u ranom rastu i razvoju, je li kasnije prohodala i progovorila, je li njezin govor bio duže vrijeme teže razumljiv okolini, je li izbjegavala crtati i pisati, je li izbjegavala slikovnice i sl.). Bilo koja poteškoća na jednoj ili više prethodno navedenih razina može uzrokovati otežano usvajanje čitanja i pisanja te zahtjeva obradu psihologa i stručno vodstvo od strane logopeda.