Koje vježbice za artikulaciju glasova R i L mogu s djetetom raditi kod kuće?

Poštovana, imam dječaka od 5,5 godina. Ima poteškoće u artikulaciji glasova R i L, fonemski sluh mu nije najbolje razvijen, a ni fonološka svjesnost. Da li bi mogli dati smjernice od čega da počnem u radu s njim? Da li da radimo na diskriminaciji glasova ili prvo da krenemo od rime i analize i sinteze? Na listi smo čekanja kod logopeda koja je jako duga, pa bi htjela vježbati s njim kod kuće dok ne počne ići na tretman. Hvala unaprijed.

Poštovana,

predlažem da počnete s vježbama oralne motorike. Vježbe oralne motorike su specifične vježbe koje se izvode sa svrhom uspostavljanja kontrole nad strukturama koje sudjeluju u govoru. Pomoću njih direktno radimo na diferencijaciji pokreta artikulatora koji sudjeluju u izgovoru glasova govora, a provode se kao priprema za logopedsku terapiju. Vježbama oralne motorike razgibavamo podjezičnu vezicu (frenulum) i jezik, koordiniramo i diferenciramo rad jezika i usana. Preporučam da ih radite jednom dnevno u opuštenoj i zabavnoj atmosferi (npr. kroz igru):

• Pokretanje jezika prema naprijed (isplaziti jezik)
• Pokretanje jezika prema natrag (jezik se skriva u kućici)
• Pokretanje jezika prema van i gore (prema vrhu nosa)
• Pokretanje jezika prema dolje (prema bradi)
• Pokretanje jezika desno-lijevo (dodirujemo kuteve usana)
• Pokretanje jezika gore-dolje izvan usta, a potom unutar usta (paziti da se usne ne miču ili pomažu jeziku)
• Pokretanje jezika lijevo-desno
• Kružno kretanje jezika po otvorenim usnama (oblizujemo usne)
• Zaobliti usne (kao za poljubac)
• Razvući usne u osmijeh (zubi su skriveni)
• Stisnuti usne (kao kad ne želimo nešto jesti)

Navedene vježbe se izvode pred zrcalom kako bi dijete dobilo vizualnu podršku tijekom izvođenja određenog pokreta.

Što se predvještina čitanja tiče (rima, slog, analiza i sinteza prvog glasa, analiza i sinteza na razini cijele riječi) svakako preporučam da krenete prvo s vježbama uočavanja rime. Ne bi bilo loše provjeriti ni da li dijete može pratiti i reproducirati jednostavan i složen ritam (što je preduvjet za razvoj rime). Imajte na umu da djeca najbolje uče kroz igru pa svakako preporučam da za razvoj ritma i rime koristite što više prostor i tijelo (npr. ritam usvajajte kroz „bubnjanje“, a rimu kroz smiješne parove riječi u kojima ćete dodatno pokretom ruke ili noge naglasiti slog koji nosi rimu).