Kasni li moje dijete u razvoju s obzirom na svoje ponašanje?

Poštovana, moj dječak je star 10 mjeseci i 8 dana. Zna puzati, ustaje uz namještaj i tako stoji dugo, pridržavajući se. Puno brblja, “dada”, “tata”, “baba”, “mama.

shutterstock_1735801265.jpg

” Međutim, prije 15 dana je potpuno prestao brbljati. Sad proizvodi neke čudne zvukove, kao npr. “hauuuu”, “iiiii”, “uuuu.” Od brbljanja ni glasa. Jako je nervozan kad ga se presvlači, otima se i demonstrativno plače.

Kad ga zovem, ponekad se okrene, ali češće ne. Kad mu pokazujem prstom na nešto, on gleda u prst i smješka se. Ima i određena repetitivna ponašanja, ali ne previše. Voli se igrati, ali isključivo sam, teško je doprijeti do njega. Ne želi gledati kad mu pokazujem neke igre, npr. kako ubaciti kockice u kutiju. On uzme jednu kockicu, igra se sam s njom, maše ili lupka o nešto. Ljudi s kojima se redovito viđamo kažu da je super beba, ali ja sam jako zabrinuta. Jesu li to rani znakovi autizma, zastoja u razvoju ili nečeg trećeg?

Poštovana,

dječji razvoj često nije harmoničan i odvija se u fazama. Trenutno Vaše dijete očito prolazi kroz intenzivnu fazu motoričkog razvoja (pred prohodavanje) pa se može dogoditi da se više koncentrira na to. Ipak, obratite i dalje pažnju kako napreduju ostali segmenti razvoja. Dijete kronološke dobi Vašeg djeteta moralo bi sljedeće:

Na području kognitivnog razvoja:

  • Imitirati zvukove i pokrete.
  • Plesati uz glazbu.
  • Pogledom tražiti predmet koji je izvan vidnog polja (npr. žlica ispod stola).
  • S lakoćom pronalaziti skrivene predmete.
  • Promatrati ispravnu sliku na upit.
  • Imitirati geste.
  • Početi pravilno koristiti predmete (češalj, telefon,...)
  • Promatrati slikovnicu.

Na području govorno-jezičnog razvoja:

  • Brbljati.
  • Izgovarati prvu riječ.
  • Prepoznavati imena ukućana.
  • Reagirati na tuđe negativne emocije plačem.
  • Pokazivati emocije prema nepoznatim odraslim osobama.
  • Pokazivati strah pri odvajanju od roditelja.
  • Imati zadršku prema stranim osobama.
  • Podizati ruke ako želi biti podignuto.
  • Razumijeti jednostavne upite i naloge.
  • Pridavati pozornost govoru.
  • Razumijeti zabranu.
  • Koristiti jednostavne geste kao odmahivanje glavom „ne“.
  • Govoriti „mama“ i „tata“ sa značenjem.
  • Pokušavati imitirati riječi.

Na području socio-emocionalnog razvoja:

  • Biti sramežljivo prema strancima.
  • Plakati ili negodovati ako majka napusti prostoriju.
  • Uživati imitirati aktivnost drugih u igri.
  • Preferirati određene osobe ili igračke.
  • Ispitivati reakcije roditelja tijekom hranjenja (što se dogodi ako odbijem hranu?).
  • Ispitivati reakcije roditelja ponašanjem (što ako zaplačem kad roditelj napusti sobu?).
  • Ponavljati zvukove ili geste.

Ukoliko Vas i dalje bude zabrinjavalo ponašanje Vašeg mališana, procjena ADOS koji je jedini mjerodavni test za procjenu autizma, može se obaviti kada dijete prohoda.