Kako pomoći dječaku (10) da razvije govorne vještine?

Lijep pozdrav. Imam dijete staro 10 godina, nema razvijen govor, ima dosta rijetku kromosomopatiju (Ring 22), elemente autizma i uz prijevremen porod oštećenja u motorici (finoj). Od tih, nazovimo ih tako, stručnih obrada po bolnicama, koje neću imenovati nisam dobila do današnjeg dana konkretan način ili bar neke smjernice što poduzeti u smjeru da se govor počne razvijati. Inače sam i sama odgajatelj, radim u vrtiću, samohrani sam roditelj i nije prelako funkcionirati u takvom “sistemu” pa vas molim neki stručni konkretni savjet i mišljenje. Unaprijed hvala! Emilija

 

Poštovana mama,

teškoće koje navodite (nerazvijen govor u dobi od 10 godina) ukazuju na značajno odstupanje u jezično-govornom razvoju. Postojeće teškoće ukazuju i na postojanje mogućih teškoća u komunikaciji, koja predstavlja temelj za usvajanje jezika. Komunikacija uključuje sudjelovanje u uzajamno reguliranim socijalnim interakcijama u kojima sugovornici (majka i dijete) međusobno utječu jedan na drugoga i dijele vlastita iskustva. Dijete razvojno prvo treba shvatiti da svojim ponašanjem može utjecati na drugu osobu, te ono zatim počinje komunicirati u svrhu zadovoljavanja vlastitih potreba (npr. pokazuje na bočicu kada želi piti) i u svrhu podjele interesa (npr. donosi i pokazuje vam cvijet koji je našao). U početku dijete koristi neverbalna komunikacijska sredstava, kao što su usmjerenost pogleda, mimika, facijalna ekspresija, geste i vokalizacije, a tek kasnije počinje koristit jezik kao sredstvo komunikacije.

Stoga vam savjetujem da se ne fokusirate isključivo na poticanje govora, već na poticanje socijalne interakcije i predjezičnih komunikacijskih sredstava koja čine predvještine za razvoj jezika. Uključite se u igru djeteta ili aktivnosti koje voli raditi, prateći njegove prirodne interese. Time ste napravili prvi i najvažniji korak, zainteresirali dijete za interakciju i komunikaciju s Vama. Kroz igru potičite dijete na vokalizaciju, oponašajte zvukove u prirodi, glasanje životinja. Sve što radite, radite s puno afekta, naglašenom mimikom, intonacijom i prozodijom, kako bi dijete istovremeno moglo vidjeti, čuti i osjetiti vaše izraze. Tijekom aktivnosti, kad ste pridobili dijete na interakciju, zastanite i tražite od djeteta da vam na neki način signalizira da želi nastavak aktivnosti (to učinite nekoliko puta tijekom aktivnosti).

Na ovaj način djetetu dajete mogućnost da Vam pokaže što želi, te nadograđujete zajedničku interakciju. U svakodnevnim situacijama stvarajte prilike za komunikaciju (npr. stavite predmete vam dohvata ili ih spremite u kutiju/ladicu), kako bi dijete moralo inicirati interakciju s Vama. Kroz aktivnosti i igru s djetetom imenujte sve što radite i potičite dijete da ponovi za Vama, npr. tijekom igre dodavanja s loptom vokalizirajte (npr. OOOOOOO – OP), zatim potičite dijete da ponovi vaš govorni model i onda mu tek bacite loptu, ako dijete ne ponovi za Vama, nemojte ga forsirati već zatražite od djeteta da vam kroz pogled ili gestu signalizira želju za nastavkom aktivnosti. Za početak potičite vokalizaciju izvodeći produljene glasove samoglasnika (A,E,I,O,U), kako biste zaokupili djetetovu pažnju. Samoglasnike također možete upariti sa suglasnicima P, B, M, T, D, N (npr. pa, ba, op, du, to).

Svakako Vam preporučam uključivanje djeteta u logopedski i defektološki rad.

 

Asja Dubravčić

mag. rehab. educ, mag. logoped.
Kabinet Korneo

ASJA DUBRAVČIĆ

mag. rehab. educ, mag. logoped.
Kabinet za razvojnu podršku Korneo

Pitajte me Moji odgovori