Djevojčica od 2 godine i 4 mjeseca govori svega nekoliko riječi

Djevojčica ima 2 godine i 4 mjeseca. Zabrinuta sam jer baš i ne priča previše. Uglavnom govori – mama, tata, teta, vau vau, jaja i još nekoliko riječi. Kad je pitam da ponovi nešto, u većini slučajeva izbaci dva slova (npr. za banana ona kaže nana). Inače sve razumije, kad joj se kaže da nešto napravi posluša i učini to, kad je gladna kaže “am am”, a kada je žedna traži sok. Vrlo je zaigrana, voli se igrati s drugom djecom, dijeliti stvari ako je netko pita. Mene zanima imam li razloga za zabrinuti se zbog njenog govora i moram li je vodit u logopeda? Puno hvala.

Odgovor:

Poštovana,

tijek razvoja jezika i govora vrlo je snažan pokazatelj ukupnog djetetova razvoja stoga vi kao roditelj često prvi možete primijetiti da su u govoru prisutna odstupanja, posebice kad se u razdoblju očekivanog razvoja događa stagnacija. Obično djeca govor i jezik usvajaju lako, s ugodom i bez napora njih samih i njima bliskih osoba, te im on razvojem postaje primaran način komunikacije. Ako to nije tako, ulazimo u kontinuum različitih odstupanja u razvoju jezika: od blažih, kada se pojačanom stimulacijom uspješno djeluje na razvoj, do kompleksnijih, koji zahtijevaju terapijski proces.

Kada dijete kasni u govorno-jezičnom razvoju, roditelji često najprije uspoređuju govor svog djeteta s govorom vršnjaka, donose zaključke, skloni su čekati prije nego se obrate za stručnu pomoć, nadajući se da će dijete sazrijevanjem prerasti probleme. No, rano prepoznavanje odstupanja, pravovremene stimulacije i rane intervencije sprečavaju nastanak poremećaja koji se negativno odražavaju na cjelokupni djetetov razvoj.

Prikazom razvojne linije i očekivanih dostignuća u govornom razvoju olakšavamo razumijevanje prvih znakova odstupanja i potičemo pravovremenu reakciju. U dobi između druge i treće godine dijete urednog razvoja imenuje stvari svakodnevne upotrebe, dužina rečenice je 2-3 riječi, dijete pita jednostavna pitanja, pored imenica, glagola i pridjeva koristi i zamjenice, koristi prošlo i buduće vrijeme, sluša kratke priče, zna prostorne odnose (u, na, gore/dolje, ispod), ima složene rutine dnevnih aktivnosti, itd.

Naveli ste da djevojčica ima nekoliko riječi i prema primjeru o nemogućnosti ponavljanja postoje elementi koji zasigurno dovode do kašnjenja u razvoju govora. Razumijevanje je od iznimne važnosti za razvoj vještina govora i spoznaje, kao i njena komunikativnost i želja za socijalizacijom. Budući da djeca vrlo rano postaju svjesna nemogućnosti da komuniciraju svoje želje i potrebe u slučaju odstupanja, svakako preporučujem detaljan razvojni pregled (logoped, rehabilitator, te prema potrebi neuropedijatar) i uključivanje u terapijski proces.

U ovom periodu čekanja na pregled, vrlo je važno pružiti maksimalnu podršku djevojčici, ne zahtijevati od nje da govori ako joj nije ugodno (pokazatelji ukazuju na njenu svjesnost o promjeni i nemoć da to promjeni) te joj pomoći da bude shvaćena na koji god mogući način. Važno joj je ukazivati na sve pozitivne aspekte nje same, te jačati njenu vlastitu sliku o sebi.