Djevojčica od 1,5 godine govori samo četiri riječi. Trebam li se brinuti?

Djevojčica od 17 mjeseci govori svega 4 riječi: tete, tata, avav i ne. Sluh je uredan, razumijevanje uredno, pokazna gesta i kontakt očima prisutni. Pedijatrica kaže da je sve u redu i da joj damo vremena. Molim vas savjet. Hvala unaprijed.

ODGOVOR:

Poštovana,

tijek razvoja jezika i govora vrlo je snažan pokazatelj ukupnog djetetova razvoja. Obično djeca jezik usvajaju lako, s ugodom i bez napora njih samih i njihove okoline. Ako to nije tako, razmatramo moguća odstupanja u razvoju govora i jezika.

Prikazom razvojnih smjernica i kalendara razvoja jezika i govora cilj je olakšati razumijevanje razvoja i prepoznavanje prvih znakova odstupanja. Time na vrijeme naglašavamo potrebu za pružanjem adekvatne pomoći od strane stručnjaka.

U dobi od 15-18 mjeseci, u urednom jezično-govornom razvoju, pronalazimo da dijete govori od 5-20 riječi, ponavlja riječi i kratke fraze kao ”mama pa-pa”, koristi intonaciju brbljanja u vidu žargona odraslih, odgovara ili pokazuje na pitanje ”što je to”, pokazuje što želi i traži pažnju odraslih, slijedi jednostavne upute, pokazuje nekoliko dijelova tijela, koristi ”ne” da bi izrazilo negodovanje, zadržava pažnju na području vlastitog interesa…

Uz navedene smjernice, poseban naglasak je na razumijevanju govora, gdje očekujemo da dijete razumije osnovne naloge, razumije geste i koristi ih, te razumije jednostavna pitanja. Izuzetno su važni jezično-govorni poticaji u prve tri godine života i razvoja djeteta. Svaki roditelj može utjecati na stvaranje poticajne okoline svoga djeteta, pratiti razvoj svih važnih elemenata razvoja, te pravovremeno reagirati na moguće kašnjenje.

Budući da razvoj djeteta promatramo s holističke razine i sva područja ranog razvoja su povezana (senzo-motorni razvoj, govorno-jezični razvoj, spoznajno-emocionalni razvoj) svako kašnjenje u nekom od područja razvoja može utjecati i na razvoj ostalih područja. Stoga, savjetujemo potražiti stručnu pomoć u vidu kvalitetne procjene cjelokupnog razvoja djeteta, s ciljem prevencije daljnjih odstupanja i pravovremenog savjetovanja o poticanju točno određenih područja razvoja djeteta.