Djevojčica je zaigrana i ne zanima ju priprema za školu. Kako je motivirati na učenje slova, brojeva?

Imam djevojčicu rođenu u veljači 2006. godine. Ove godine nije krenula u školu. Kod kuće je jako komunikativna i otvorena, a isto i sa poznatima, dok s nepoznatima malo treba vremena.

shutterstock_1735801265.jpg

Kako je na testiranju za školu samo šutjela te je kategorički odbijala napraviti radne listove, školska psihologica je predložila da je ostavimo za dogodine. Kako ja, tako i tete u vrtiću primjetili smo da bi se samo igrala i da joj obveze vezane za školu teško padaju. Htjela sam je motivirati i ipak je malo pripremiti kod kuće za školu, no ona to ne želi. Kada trebamo nešto crtati, bojati, pisati... ona glumi da spava, da je umorna i sl. Veoma voli biti van kuće, igrati se, igrati igrice, gledati crtiće, ali obveze bile kakve vrste jako joj teško padaju. Želim napomenuti da je djete jedinica, urednog i zdravog razvoja. Molila bih Vaše mišljenje i savjet. Hvala. Ma

Draga mama,

Čini se kako je Vaša djevojčica vrlo zaigrano i zdravo dijete koje bezbrižno uživa u svom djetinjstvu, a to je upravo ono što bi djeca njene dobi i trebala činiti. Ono što ste prepoznali kao problem jest to što joj teško pada izvršavanje obaveza.

Čini mi se da želite svoju djevojčicu pripremiti za školu i podučiti ju, no muči Vas to što ona odbija bilo kakve obaveze. Dobra stvar je to što pripremu za školu možete odraditi i na način da na crtanje, pisanje, bojanje i ostale aktivnosti ne gleda kao na obavezu. Zapravo je jako važno da na školu ne gleda kao na neki teret nego kao na zabavno mjesto gdje će kroz razne aktivnosti usvojiti nova znanja.

Naveli ste da se djevojčica jako voli igrati, stoga vjerujem da znate koje su joj omiljene igre ili likovi. To je ono što biste trebali iskoristiti kada ju želite nečemu podučiti. S obzirom da se razvila tolika odbojnost, važno je da idete malim koracima, odnosno da se kroz jednu igru fokusirate na malen opseg toga što bi kroz tu igru mogla naučiti.

Važno je da budete kreativni, pa npr. crtanje ne mora izgledati tako da ona sjedne za stol, a Vi joj date papir i flomastere/bojice. Možete npr. na pod staviti veliki plakat, pripremiti boje (tempere) i crtati prstima po papiru. Pritom možete pustiti njenu omiljenu pjesmu, pozvati još nekoga da joj se pridruži ili na neki drugi način učiniti joj tu aktivnost zabavnom. Isto tako vezano uz učenje slova, možete brojati likove u njenom omiljenom crtiću, drveće u parkiću ili već nešto što procijenite da bi njoj bilo privlačno. Naravno, ne treba pretjerivati s takvim aktivnostima niti inzistirati na tome da mora nešto zapamtiti već je važno pratiti njen tempo. U tim aktivnostima neka ne bude presudno to je li ona usvojila neko znanje ili nije, već da se kroz sam proces igranja zabavi i uživa, a usput će nešto i „upiti“. Pratite njezin napredak i pohvaljujte ju za novo naučene sadržaje (brojeve, slova...).

Spomenuli ste da u trenutcima kada želite potencitrati neke edukativne aktivnosti ona glumi da spava ili da je umorna. Tada bi bilo dobro da joj kažete ono što tada vidite i kako se vi tada osjećate, npr. „Osjećam se zbunjeno kada mi kažeš da si umorna svaki puta kada predložim da idemo crtati. Pitam se znači li to da ti crtanje nije privlačno.“. Na taj način dat ćete joj do znanja da ste shvatili njenu „poruku“ i na neki način joj dati prostora da Vam kaže nešto više o tome, bez da ste ju osudili ili da inzistirate na tome.

Također, bilo bi dobro kada biste joj ponudili izbore, npr. „Poslije ručka ti i ja ćemo se zajedno igrati. Želiš li da bojamo tvoj omiljeni lik iz crtića ili želiš da izrađujemo nešto od plastelina?“. Na taj način djevojčici dajete na važnosti time što ona može odabrati što ćete raditi. Također, možete joj dati da izabere između dva vremena kada će nešto napraviti „Možeš odabrati hoćeš li to napraviti prije večere ili poslije večere.“, što će od materijala koristiti „Možeš odabrati crtati flomasterima ili možeš odabrati crtati pastelama. Što izabireš?“.

Kada svom djetetu pristupite kroz ono što joj je sada najprivlačnije - a to je igra, vjerujem da ni rezultati neće izostati. No da bi ovaj pristup bio učinkovit važno je da se i vi opustite i zaista zabavljate tijekom tih aktivnosti kako bi Vaša djevojčica edukativne aktivnosti prestala smatrati nekim teškim „obavezama“ i prepustila se igri i zabavi kroz koju će postići i ono što vi želite – usvojiti nova znanja. Tea Knežević, univ. bacc.psyh.Centar Proventus