Djevojčica (8) ima tremu kad treba odgovarati u školi

Lijep pozdrav, ja trebam savjet u vezi moje kćeri. Ima 8 godina i ide u prvi razred te ima problem sa tremom.

shutterstock_1735801265.jpg

Kad piše zadaću sve je u redu i kad vježbamo također, prije nekog testa ili ispitivanja sve ponovimo i sve zna, ali u školi blokira i jako joj se tresu ruke i zbog toga često dobije lošiju ocjenu. I učiteljica je to primijetila jer kad ju kroz igru pita ona zna, a u testu "zabrlja", pa me je zvala na razgovor jer je mislila da smo joj strogi, da nas se boji ali stvarno nismo i pokušavamo ju savjetovati da se ne boji i da se opusti ali uzalud. Ako mi možete reći neki savjet kako da joj pomognem jer mislim da će joj to biti veliki problem u budućnosti. Hvala unaprijed!

Draga mama,

trema kod djece (kao i kod odraslih) nažalost nije neobična pojava. Razlozi zbog kojih se ona javlja su brojni. Moguće je da je vaša kćer imala neko neugodno iskustvo za vrijeme kojeg je osjetila strah ili neugodu koji su se na nesvjesnoj razini jednostavno prilijepili. To iskustvo može biti naizgled beznačajno, primjerice da se zbunila dok je odgovarala pred razredom, pri čemu je došlo do blokade te nije mogla pokazati svoje znanje. Ukoliko je došlo do toga, ona će u svakoj sličnoj situaciji reagirati na isti način.

Jedan od razloga može biti i da vaše dijete teži perfekcionizmu. Do te težnje može doći ako primjerice u okolini ima nekoga tko je takav ili ako je slušala poruke koje potiču težnju za savršenstvom. Kada kažem okolina to se ne odnosi samo na roditelje već na bilo koju osobu koja je za vašu kčer značajna (teta, baka, djed, učiteljica...)

Moguće je također da ima ograničavajuća uvjerenja na razini sposobnosti koja se mogu prepoznati u rečenicama koje započinju s „Ja to ne mogu“ ili pak na razini identiteta koja se prepoznaju po rečenicama koje počinju s „Ja sam (glupa, nesposobna, manje vrijedna….).

Do osjećaja straha pred javni nastup ili izvedbu (ispit) može doći i kada roditelji previše zaštićuju dijete, odnosno kada većinu stvari rade umjesto njega. Na taj način dijete nema iskustvo neuspjeha te se rađa strah od neuspjeha. Smatram da je važno da dijete dobije povratnu informaciju pa makar i kroz neuspjeh jer će jedino tako znati što treba učiniti u idućoj situaciji.

Ono što može pomoći i što bih vam svakako savjetovala da učinite jest da s njom prođete kroz buduću situaciju kroz igru. Igračkice joj mogu glumiti razred a pred njima može ponavljati gradivo koje će odgovarati. Također možete pričati o tome kako će to biti kada izađe pred ploču. Možete zajedno zamišljati tu situaciju. Neka se zamisli kako je već dobila peticu i kako je učiteljica hvali. Vjerujem da će joj ove vježbice barem donekle olakšati tremu.

Želim vam puno sreće i sigurnosti

Kristina Bačkonja, dipl. psihologCentar Proventus