Doba kasnog ljeta i početka jeseni idealno je za ubiranje raznovrsnih plodova. Jedna od namirnica koja se može koristiti u zdravoj prehrani, na bezbroj načina, je bundeva.

Bundeva je delicija, bila ona pečena, u kombinaciji s mesom ili u obliku ulja kao dodatak salati. Bundeva je jedna od namirnica za koju se ne može jasno odrediti pripada li voću ili povrću. Ona je dinjastog, jabučastog ili kruškolikog oblika, slatkastog okusa i sočnog mesa koje je narančaste boje. Bundeva je lako probavljiva i nutritivno bogata namirnica. Egipćani, Rimljani, Indijanci koristili su različite vrste bundeva u svojoj prehrani, a današnje, novije vrste bundeva, koje se koriste u prehrani i ishrani stoke, donio je Kolumbo iz Amerike u Europu.

Meso i sjemenke bundeve sadrže niz dragocjenih sastojaka, od bjelančevina, ugljikohidrata, masti, vitamina (karotina, provitamina A, vitamina C, E i K i vitamina B grupe – B1, B2, B6, niacina, folne kiseline), minerala (kalija, fosfora, kalcija, željeza), biljnih vlakana (pektina, celuloze) do beta-karotena koji ima višestruko pozitivno djelovanje na organizam. On blokira formiranje slobodnih radikala, sprječava oštećenje stanične DNA strukture, djeluje kao antioksidans, jača imunitet i dokazano smanjuje rizik od pojave raka grla, želuca, jednjaka i grlića maternice.

Bundeva je korisna u:
– dijetalnoj prehrani kod pretilih osoba, dijabetičara i osoba s oboljenjima želuca i tankog crijeva
– smanjenju kolesterola u krvi
– ublažavanju reumatskih tegoba, tegoba kod gihta, upale mokraćnih puteva, bubrega i žući
– ublažavanju bolova od proširenih vena
– pripremanju osvježavajuće i hranjive maske za lice, pogotovo za masniju kožu sklonu miteserima, bubuljicama i aknama
– zaštiti zdravlja očiju
– zaštiti kože od raka

 

Sjemenke bundeve

Bundeva se uzgaja i zbog sjemenki. Sjemenke bundeve bogate su mastima, bjelančevinama, ugljikohidratima, vitaminima i mineralima. Energetski su 20 puta vrijednije od mesa bundeve. Mogu se jesti sirove kao grickalice u umjerenim količinama, kao namaz ili dodatak u kruhu, varivu, kolačima i složencima.

Sjemenke bundeve korisne su u:
– borbi protiv crijevnih parazita, pogotovo kod dječjih glista
– održavanju zdravlja srca i reguliranju krvnog tlaka jer sadrže omega 3-masne kiseline
– borbi protiv raka
– održavanju zdravlja prostate i olakšavanju mokrenja
– ublažavanju simptoma menopauze
– smanjenju kolesterola u krvi
– zaštiti od dijabetesa
– mršavljenju
– poboljšanju raspoloženja i pamćenje jer smanjuju simptome depresije, stresa i anksioznosti
– ublažavanju simptoma artritisa
– sprječavanju nastanka osteoporoze

 

Bučino ulje

Ulje iz sjemenki bundeva ili buča dobiva se hladnim postupkom, lako je probavljivo i koristi se za pripremu raznih salata. Bučino ulje je jedno od najhranjivijih vrsta ulja, tamno zelene-smeđe je boje i sadrži esencijalne masne kiseline (linoleinsku, oleinsku, palmitinsku i stearinsku kiselinu i lecitin).

Bučino ulje:
– pozitivno djeluje na prostatu muškaraca i djeluje kao diuretik
– ublažava simptome kod upalnih procesa urinarnog trakta
– smanjuje razinu kolesterola u krvi
– djeluje kao prevencija ateroskleroze
– jača imunitet
– pozitivno utječe na vid i raspoloženje te olakšava učenje i koncentraciju
– pozitivno djeluje na crijevnu floru i pomaže u borbi protiv crijevnih parazita
– pozitivno djeluje na kožu lica kod djece
– djeluje na plodnost kod odraslih, poboljšava kvalitetu spermija i uravnotežuje hormone

Svježe bundeve mogu se kupiti od druge polovice ljeta, cijelu jesen i zimu.

Bundeva se može kuhati, peći, pohati ili jesti sirova. Od bundeve možete praviti piree, juhe, variva, rižota, umake, salate, sokove, pite, nadjeve, kolače. Jelima od bundeve savršeno pristaju začini poput peršina, majčine dušice, lovora, muškatnog oraščića i cimeta.