Svako dijete je barem jednom od majke čulo kako treba piti puno mlijeka da naraste velik. I doista, svi znaju da je upravo mlijeko jedna od namirnica najbogatija kalcijem – mineralom neophodnim upravo za rast i zdrav razvoj organizma. No, što je kalcij zapravo i zašto je toliko važan?

Kako kalcij (i njegov nedostatak) djeluje na organizam?

Tijekom djetinjstva i kroz pubertet, tijelo u obliku kalcija dobiva „bazu“ za izgradnju čvrstih kostiju, a ovaj proces se u potpunosti završava s krajem puberteta. Manja djeca koja ne unose dovoljno kalcija putem prehrane, ili pak nadomjestaka prehrani, često imaju veći rizik od lomova kostiju prilikom manjih ozljeda. Manjak kalcija manifestira se i bolovima u mišićima, kao i opću slabost te brzo umaranje pri fizičkoj aktivnosti. Kalcij također igra veliku ulogu u održavanju mišića i živčanog sustava u ravnoteži. To znači da, u nedostatku kalcija kojeg unosimo prehranom, mišići počinju isti uzimati iz kostiju – što ih znatno oslabljuje.

Na sreću, mlijeko nije jedini izvor kalcija (što je veoma važno za osobe koje pokazuju znakove netolerancije na laktozu). Kalcija u većim količinama ima u namirnicama poput kelja, naranče, zobene kaše, brokule, badema, ribe.

Koliko je kalcija djetetu potrebno?

Stručnjaci navode kako bi optimalna količina dnevnog unosa kalcija za djecu do treće godine života bila 700 miligrama. Kod mališana od treće do osme godine ta brojka je malo veća i iznosi 1000 miligrama dnevno. Nakon osme godine tijelo ulazi u fazu ubrzanog razvoja, te bi ta količina trebala iznositi barem 1300 miligrama dnevno. Međutim, unos dovoljne količine kalcija radi normalne izgradnje kostiju samo je jedan faktor. Uz kalcij, pažnju treba obratiti i na vitamin D koji je također dio „uspješne formule“ razvoja kostiju i mišića. On djeluje na način da znatno poboljšava i ubrzava apsorpciju kalcija u organizmu, te se može reći kako jedno bez drugog – ne ide. Mlijeko i mliječni proizvodi također su bogat izvor vitamina D, a u ovu kategoriju još spadaju i namirnice poput morske ribe te jaja. Ako smatrate kako vaše dijete prehranom ne unosi dovoljnu količinu ovih tvari, savjetujte se s pedijatrom koji će vašem mališanu prepisati nadomjestak prehrani bogat kalcijem i vitaminima.

Što s izbirljivom djecom?

Mnogim je roditeljima prava noćna mora „prisiliti“ dijete da pojede malo povrća, te se obroci često svode na ukusne, ali nezdrave sendviče te brzu hranu. No, uz nekoliko trikova obroci više ne moraju biti vječno „natezanje“, te uz nekoliko izmjena svom mališanu možete osigurati dostatnu količinu kalcija i ostalih nutrijenata.

Umjesto čokolade, neka međuobroci i deserti budu čokoladne pahuljice u čašici jogurta, ili pak komadići omiljene čokolade u voćnom jogurtu. Većina mliječnih proizvoda ovog tipa koje možemo pronaći u dućanima, danas su dodatno obogaćena kalcijem i vitaminima često dostatnim prosječnom dnevnom unosu. Ako vaše dijete voli sokove, probajte mu češće ponuditi one negazirane – većina njih lako je dostupna u brojnim okusima, a također su i dodatno obogaćena kalcijem. Sendviči koje većina djece voli isto su savršena prilika za dodatan unos kalcija, ako u njih ubacite veću količinu sira nego inače. Uz ovih nekoliko trikova dijete ne bi trebalo osjetiti velike promjene u prehrani (koje ne nailaze na odobravanje), a vama će biti lakše znajući kako ipak unose kalcij u svoj organizam u periodu intenzivnog rasta i razvoja.