Ovih nam je dana, direktno s neretvanskog područja stigao paket domaćih, nešpricanih, slatkih mandarina. Potaknuti njihovim božanstvenim okusom koji je ne tisuću, već nekoliko milijuna puta bolji od onih uvezenih i kupljenih u šoping centrima, odlučili smo malo istražiti što se sve zdravo i dobro krije u ovim jesenskim poslasticama i zašto bi ih svi trebali jesti. Po mogućnosti, ove naše, neretvanske.

Mandarine pripadaju rodu Citrusa. “Naša” sorta koja raste u dolini Neretve naziva se sorta unšiu (Unshiu), a odlikuje ju sočno meso bez koštica, tanka kora koja se lagano guli i vrhunska slatkoća u kojoj nepce jednostavno uživa.

Mandarine su zaslužile poseban članak i zato što su izvrsna i zdrava poslastica za djecu. Malo će koje dijete odbiti slatku, narančastu mandarinu, a dok u njoj uživaju, ujedno svoj organizam opskrbljuju vitaminom C i A, kalcijem, magnezijem, kalijem i vlaknima.

Što se krije u toj ukusnoj, narančastoj i sočnoj loptici?

Vitamini
Jedna veća mandarina sadrži oko 32 mg vitamina C, odnosno čak 50% preporučene dnevne doze (koja iznosi 60 mg). Isto tako, ona sadrži 16% preporučene dnevne doze vitamina A te 5% preporučene dnevne doze folne kiseline. Sve blagodati vitamina C već su poznate, pa ćemo samo spomenuti da je izmeđuostalog važan za zdravlje krvnih žila i u prevenciji raznih bolesti, od prehlade do nekih oblika raka. Vitamin A pomaže zdravlje našeg vida dok je folna kiselina, kao i drugi vitamini B skupine važna za pretvaranje hrane u energiju.

Minerali
Glavni mineral koji nalazimo u mandarini je kalij. Jedna veća mandarina sadrži čak 199 mg kalija, odnsno 6% preporučene dnevne doze. Naš organizam itekako treba kalij jer on pomaže održati ravnotežu tjelesnih tekućina što je važno za regulaciju krvnog tlaka. Ista ta mandarina sadržava i 44 mg kalcija ili 4% dnevno preporučene doze, a kalcij je, djeci osobito, potreban za izgradnju i rast kostiju i održavanje njihove gustoće. Mandarina je bogata i magnezijem.

Malo kalorija i masti
Jedna veća mandarina ima svega 64 kalorije i gotovo je bez masnoća. Ukratko, čak 85% mandarine čini voda koja je izvrstan čistač toksina iz našeg tijela i na prirodan način poboljšava metabolizam. Voda iz mandarine održava organizam hidriranim.

Vlakna
Mandarina sadrži 8% dnevno preporučene količine vlakna koji na najbolji mogući način reguliraju probavni sustav i rad crijeva. Ako uzmemo u obzir da je probavni sustav vrlo važan za naš imunitet, onda ćemo itekako posegnuti za mandarinama.

Zašto trebamo jesti mandarine?

Osim radi čiste uživancije, s papanjem mandarina svome organizmu činimo veliku uslugu u mjesecima kada unosimo manje svježih namirnica s vrta i kada naš organizam treba svu moguću prirodnu obranu i jači imunitet za prevenciju prehlada i drugih virusnih oboljenja. Kako mandarina pomaže zdravlju našeg organizma?

Antioksidativna svojstva
Vitamin C i neke druge antioksidativne tvari u mandarini dobra su zaštita protiv slobodnih radikala u našem organizmu i sprječavaju ih da nanose štetu zdravim stanicama u tijelu. Drugim riječima, djeluju preventivno protiv nekih oblika raka (kao što su rak želuca, jetre, grla).

Smanjuje kolesterol
Već spomenuti antioksidansi, vitamini i minerali iz mandarine reguliraju i razinu kolesterola u krvi. Kolesterol je opasan zato što se taloži na stjenkama naših žila čime uzrokuje visok krvni tlak i sprječava našu krv da normalno kola žilama, a sve skupa može dovesti do srčanog udara i drugih koronarnih srčanih bolesti.

Poboljšava zdravlje krvožilnog sustava
Kalij i kalcij iz mandarine igraju važnu ulogu u održavanju zdravlja naših žila. Kalij pomaže u stabilizaciji krvnog tlaka i djeluje preventivno protiv visokog krvnog tlaka. Kalcij igra važnu ulogu u zgrušnjavanju krvi, dok magnezij također pomaže regulirati krvni tlak. Ova tri minerala zajedno brinu o boljem zdravlju naših krvnih žila, a time i srca.

Poboljšava rad probavnog sustava
Ukoliko pokušavate skinuti dodatne kilice, mandarina je idealno i zdravo voće za vas. Vlakna pomažu u osjećaju sitosti, a opet se radi o namirnici koja gotovo uopće nema masnoća. Voda iz mandarine i vitamin C pomažu u eliminiranju toksičnih tvari iz organizma, dok vlakna poboljšavaju rad probavnog sustava i ubrzavaju metabolizam.

Jača imunitet
Kombinacija vitamina C, kalcija i vlakana pomaže našem organizmu u prirodnoj obrani od raznih sezonskih virusa. Priroda se pobrinula da nam mandarine dozriju upravo u doba godine kada se treba pripremiti za zimu i oboljenja koja ona donosi.

Mandarina u kuhinji

Mandarina je namirnica koja se u kulinarstvu najčešće koristi kao dodatak raznim jelima, a rjeđe kao glavna namirnica. Od nje se rade razni slatko-kiseli umaci kao dodatak pečenjima/mesu (posebno piletini). Mnogi je koriste u salatama i kao jestivu dekoraciju uz glavno jelo. U nekim se kuhinjama sok mandarine koristi kao marinada za mesne i riblje pripravke.
No najfinija je svakako u desertima – želeima, pudinzima, tortama, kolačima…

Jeste li znali?
Mandarina svoje podrijetlo vuče iz južnoistočne Kine gdje raste već više od 3.000 godina. Ipak, Europljani su je upoznali tek u 19. stoljeću i s velikim apetitom je prigrlili. Danas su najveći proizvođači mandarine Japan, Brazil i Španjolska, ali i dalje stojimo pri tome da su one iz doline Neretve najfinije.

Mandarina je navodno ime dobila zbog svoje boje. Naime, u starom Kineskom carstvu visoki su državni službenici koji su se zvali mandarini, nosili ogrtače narančaste boje, pa su po njima i okruglaste jesenske poslastice dobile ime.