Sol je jedna od stvari bez koje ljudski organizam ne može, no isto je tako i “zeznuta” kad je o doziranju riječ. Prevelik unos soli u tijelo često se povezuje s bolestima koje zahvaćaju srce i krvne žile, te liječnici s razlogom upozoravaju na što rjeđu konzumaciju brze hrane koja sadrži izrazito visok udio soli. Stoga je posebnu pozornost potrebno obratiti na unos soli u organizam malog djeteta, budući da mnoga gotova hrana za mališane isto tako može biti izvor većih količina soli.

Sol u gotovoj dječjoj hrani

Kada je o maloj djeci riječ, dnevni unos soli ovisi o više faktora. Međutim, stručnjaci se slažu kako postoje okvirne brojke koliki bi on trebao biti. Činjenica je kako bebe i mala djeca zaista ne trebaju mnogo soli. Kod djece mlađe od godinu dana ova količina ne bi trebala prelaziti 1 gram, dok je kod mališana mlađih od 3 godine dopušten unos do 2 grama dnevno. Do polaska u školu s kojim kreće i ubrzan rast, dovoljan je dnevni unos do maksimalno 3 grama soli.

Navedene je količine veoma lako prijeći, budući da se sol nalazi u mnogim namirnicama za koje zapravo nismo niti svjesni da ju sadrže. U ovu bi se skupinu mogli uvrstiti kruh, keksi, pa čak i žitarice koje smo ujutro naviknuli jesti uz mlijeko. Kupovne kašice za mališane također spadaju u ovu kategoriju, te je veoma važno čitati deklaracije na proizvodu na kojima bi trebala biti istaknuta količina soli na 100 grama proizvoda. Mališani koji su još uvijek dojeni, svoju će dnevnu količinu soli dobiti putem majčinog mlijeka.

Bez dodatnog začinjavanja hrane

Kada mališan s majčinog mlijeka i kašica prijeđe na krutu hranu, važno je da joj prilikom pripreme ne dodajete dodatne količine soli. Iako se ta hrana vama može učiniti bezukusnom, čak i malo veće količine soli od onog što je mališanu zaista potrebno može usporiti rad bubrega i predstavljati prepreku njihovom normalnom funkcioniranju.

Gotova hrana na kojoj nije navedeno da je isključivo za djecu, isto je ona koju bi u prvim godinama djetetovog života bilo dobro izbjegavati. Iako se ponekad žitarice s jogurtom čine kao zdrav izbor, dodatne soli koje sadrže mogu biti potencijalno problematične za mali organizam.

Zdravije opcije za međuobrok svakako bi bile namirnice poput sušenog i svježeg voća, te keksići koje ćete sami ispeći. Možda zahtijeva više truda i vremena, no najbolji način za praćenje unosa soli mališana jest samostalno pripremanje hrane, korištenjem provjerenih i domaćih namirnica, naspram kupovnih, gotovih rješenja.

Moguće posljedice

Jasno je kako se ništa značajno neće dogoditi ako mališan nekoliko dana zaredom unese u organizam više soli nego što je to zaista potrebno. Međutim, trend konzumacije presoljene hrane koji traje kroz dulje razdoblje može ostaviti traga na djetetovu organizmu.

Povišen krvni tlak koji nije uobičajen za djecu samo je prvi pokazatelj toga da organizam trpi povećan unos soli. Nadalje, pretilost je sve češća “boljka” modernog svijeta koja pogađa i mališane, a jedan od uzorka stručnjaci vide upravo u unosu soli.

Ove dvije anomalije možda neće automatski imati utjecaj na djetetovo zdravlje, no s vremenom povećavaju rizik od nastanka kardiovaskularnih bolesti koje su danas u samom vrhu kroničnih oboljenja. Stoga se itekako isplati uložiti vremena i truda u pravilnu prehranu, ali i edukaciju mališana o tome što je za njega dobro.