Reklamiranje alkoholnih pića djeci i mladima

Televizijsko oglašavanje temelji se na mnogim faktorima, ali najvažniji su brojke.

4b9f96b02db6a

Oni koji prodaju proizvod putem reklame dobro su i vrlo detaljno informirani o demografiji gledatelja određene televizije, o vjerojatnosti da će reagirati na poruku i u konačnici kupiti proizvod. To su podaci o kojima neki drugi djelatnici, primjerice udruge koje nastoje povećati svijest u javnosti o štetnosti pijenja alkohola među djecom, mogu samo sanjati. Oglašivači malo toga prepuštaju sreći, a veza između oglašivačke kampanje i povećanja prodaje rijetko je slučajnost.

Trojica od stotinu hrvatskih dječaka u dobi između 13 i 17 godina alkohol piju svaki dan, njih 30 jednom tjedno, a čak 63 je već najmanje triput probalo nekoliko vrsta pića. Svaki drugi maloljetnik, unatoč zakonskoj zabrani, sam bez ikavih problema kupuje alkohol u dućanima. Ovo su rezultati istraživanja Zagrebačke pivovare provedenog na više od 800 ispitanika u dobi od 13 do 17 godina u prosincu 2009. godine. Pivo je najpopularnije alkoholno piće među maloljetnicima, a slijede vino i žestoka pića poput votke, pelinkovca i viskija. Djevojčice piju podjednako puno kao i dječaci.

Mladi u Hrvatskoj piju više od europskog prosjeka, pokazalo je i istraživanje ESPAD (European School Survey Project on Alcohol and other drugs). Gotovo da i nema 16-godišnjaka koji nije probao alkohol. Alarmantno je što zloporaba alkohola među mladima kod nas stalno raste, a u Europi već neko vrijeme stagnira.

Stoga se mora postaviti pitanje, zašto sve više djece i mladih konzumira alkohol? Je li to isključivo radi toga što su upali u loše društvo koje je već generacijama krivo za devijantna vladanja? Ili su krivi roditelji? Možda je za pojačano konzumiranje alkohola krivo reklamiranje alkoholnih pića u terminima kada mogu doseći maloljetnike? Čini se da je ovo zadnje, ako ne već jedan od uzroka, onda svakako faktor koji pridonosi pojavi opijanja među mladima.

Pravobraniteljica za djecu Mila Jelavić već je nekoliko puta upozoravala da je kriv i zakon koji, primjerice, pivo klasificira kao prehrambeni proizvod. Takva klasifikacija dopušta nekontrolirano i krajnje agresivno reklamiranje piva. Osobito je za djecu zbunjujuće što se pivo reklamira na sportskim terenima i tijekom prijenosa sportskih događanja.

Oglašivači jako dobro znaju da djeca i mladi više nisu pred ekranom tijekom jutarnjih zabavno-obrazovnih emisija i popodnevnih filmova za mlade, već zajedno s odraslima navečer gledaju CSI New York, Dr. Housea ili Uvod u anatomiju. Oni također znaju da su mladi osjetljivi na pitanja pripadnosti i identiteta te da vežu pojam zajedništva, ponosa i prijateljstva uz određene rituale. Kao što je spomenuto, malo toga kod oglašavanja alkoholnih pića je slučajno.

Tako se mladima ono što vide u reklami može činiti iznimno cool. Oni još nemaju razvijen kritički pristup niti dovoljno iskustva da bi u potpunosti razaznali što je stvarni život sa stvarnim posljedicama, a što samo unaprijed režirani prikaz života. Reklame stvaraju često trendove i ono što je "in".

Iako se često traže "duboki" uzroci pijenja među mladima, mnogi će kratko reći da je danas "in" izaći i napiti se, a sve radi zabave. Najčešće zdravstvene posljedice su iznimno opasno akutno trovanje alkoholom što, ovisno o koncentraciji alkohola, može prouzročiti alkoholnu komu. Kad je pak riječ o "društvenim posljedicama", djeci organizam nije tolerantan, pa ih alkohol dovodi do euforičnog raspoloženja zbog kojeg postaju nekritična i povodljiva u ponašanju.

Česta posljedica alkoholiziranosti stoga je agresija i upuštanje u spolne odnose bez zaštite, a kod onih nešto starijih vožnja u pijanom stanju. Kao i odraslima, alkohol djeci u potpunosti mijenja percepciju.

Stoga je u prevenciji iznimno važno, kažu stručnjaci, vrlo jasno naglasiti da je i pivo alkoholno piće koje dovodi u stanje alkoholiziranosti. Kao takvo ne bi se smjelo, poput drugih alkoholnih pića, reklamirati u terminima kada pred televizorom sjede djeca. Nadalje, trebao bi se napokon početi provoditi i zakon koji maloljetnicima zabranjuje kupnju alkohola u kafićima, kioscima i svim vrstama trgovina. Nakon pušenja, krajnje je vrijeme da se povede oštra kampanja za zaštitu djece i mladih te prevenciju od pijenja alkohola.

(JK)