Kada vam netko spomene ugljikohidrate vjerojatno prvo na što pomislite je tanjur pun tjestenine, pečenog krumpira ili riže. I u pravu ste. Međutim, postoje i druge namirnice koje sadrže ugljikohidrate, a nisu tako očite. To je hranjiva hrana poput voća, mliječnih proizvoda, mahunarki, ali i ona s manje hranjivih vrijednosti – poput keksa, kolača ili bombona i lizalica.

Ugljikohidrati su, zapravo, vrsta šećera i većina hrane koju jedemo ih sadrži. Na primjer, voće sadrži ugljikohidrate fruktozu i glukozu, mliječni proizvodi laktozu, krumpir škrob, itd. Ugljikohidrati se u tijelu rastavljaju na jednostavne šećere. Ti šećeri kruže čovjekovim krvotokom i služe kao glavni izvor energije. To je razlog zašto su djeci potrebni ugljikohidrati – kako bi ostali budni i aktivni tijekom dana.

Koje namirnice sadrže ugljikohidrate?

Mnoge ih namirnice sadrže, no neke su namirnice nutritivno bogatije od drugih. Budući da tijelo na sve ugljikohidrate reagira jednako, važno je da djeca konzumiraju one koji sadrže i druge hranjive tvari. To njihovom tijelu osigurava da se osim šećerom, opskrbi i drugim tvarima koje su potrebne za pravilno funkcioniranje.

Žitarice i kruh. Kada se odlučujete koju vrstu kruha kupiti, uvijek odaberite onu s cjelovitim žitaricama i nižim glikemijskim indeksom, jer te vrste sadrže više hranjivih vrijednosti, a i djecu duže drže sitima.

Povrće. Povrće puno škroba poput krumpira, kukuruza, pastrnjaka, batata i bundeve sadrži ugljikohidrate, ali je i bogato brojnim drugim vitaminima i mineralima. Osim toga, također je i bogat izvor vlakana.

Mahunarke i grah. Mahunarke su sjajan izvor proteina, vitamina B, željeza i folne kiseline. Imaju nizak glikemijski indeks te djecu duže drže sitima. Grah, slanutak i leća spadaju u ovu skupinu namirnica.

Voće. Sve voće sadrži ugljikohidrate – u obliku fruktoze i glukoze. Ali konzumacijom voća djeca dobivaju ne samo ugljikohidrate nego i mnoštvo drugih vitamina, minerala i vlakana.

Mliječne namirnice. One sadrže ugljikohidrate zvane laktoza. A osim toga sadrže brojne hranjive tvari poput visokih razina kalcija i proteina koje djeci pomažu da budu velika i zdrava.

Hrana „za ponekad“. Kolači, krafne, pite, savijače, čips, slatkiši i druge razne slastice, kao i slatka pića, sadrže ugljikohidrate. Ali za razliku od prethodno nabrojanih, uz koje ide i mnoštvo drugih vitamina i minerala, ove namirnice su izuzetno siromašne hranjivim tvarima, a pune masti, šećera i natrija. Upravo zato i nisu preporučljive za djecu. Eventualno ponekad, ali najbolje ih je zaobilaziti u širokom luku.

Glikemijski indeks

Glikemijski je indeks mjera koja se koristi za određivanje koliko hrane koliko brzo povisuje razinu glukoze u krvi. Glukoza je u ulozi osnovne energije za većinu tjelesnih stanica, te potječe iz ugljikohidrata koji se unose hranom. Hrana niskog glikemijskog indeksa uzrokuje mali porast glukoze u krvi, dok hrana s visokim uzrokuje brz i velik porast razine glukoze. Odabir namirnica s niskim GI povoljniji je kako za odrasle tako i za djecu.

Pa što bi djeca trebala jesti?

Djeca trebaju imati raznoliku prehranu koja uključuje razne vrste ugljikohidrata. A svakako bi im se na jelovniku redovito trebala nalaziti jela od mahunarki, voća, povrća, mliječnih proizvoda i proizvoda od cjelovitih žitarica jer uz potrebne ugljikohidrate pružaju i vlakna, vitamine i minerale, te sadrže prirodne šećere.

Također, djeci valja ograničiti hranu i pića koji sadrže velike količine dodanih šećera. Naučite čitati deklaraciju proizvoda, jer iako na nekom soku piše primjerice da je sadržaj voća 100%, zagledanjem u etiketu možemo shvatiti da osim voća sadrži i puno previše šećera, konzervansa i ostalih nepotrebnih stvari. Pazite što dajete djeci kako bi bili zdraviji i kako bi razvili zdrave prehrambene navike. Jednom će vam biti zahvalni.