Roditelji već znaju da sokovi nisu dobra opcija za rehidraciju djece. Neki su puni šećera, konzervansa i umjetnih boja, pa se dugotrajno konzumiranje sokova povezuje s pojavom prekomjerne težine kod djece. Čini se da rješenje nisu ni dijetalni sokovi, poznati i kao “bez šećera”, “light” ili “sugar free”, jer nova studija tvrdi da također štete zdravlju djece.

Stručnjaci sa Sveučilišta Purdue revidirali su na desetke istraživanja napravljenih u posljednjih pet godina diljem svijeta, a kako bi preispitali vezu između dijetalnih sokova i posljedica na zdravlje djece. Rezultate su objavili u najnovijem broju stručnog časopisa Trends in Endocrinology & Metabolism, u kojem navode da su ostali šokirani saznanjima.

“Iskreno, mislila sam da će dijetalni sokovi biti nešto bolje rješenje u usporedbi s običnim sokovima u smislu zdravlja”, kazala je Susan Swithers, autorica studije, stručnjakinja za bihevioralne neuroznanosti. “Ali njihov efekt u stvarnosti je potpuno suprotan”.

Naš organizam ne zna što učiniti s umjetnim ili bolje reći lažnim šećerom. Organizam misli kako dobiva stvarnu hranu, ali iz umjetnog šećera ne dobiva kompleksnost koju očekuje i ne zna kako da na njega odgovori. Laički rečeno, organizam je prevaren lažnim šećerom, ne zna što da s njim radi i ostaje zbunjen, ali pamti. Sljedeći puta kada pojedemo pravi šećer, organizam ne zna uopće da li da ga procesuira, s obzirom na to da smo ga toliko puta prevarili s umjetnim šećerom.

Onaj tko pije dijetalne ili light ili sugar-free sokove u većim količinama, kada u organizam unese pravi šećer, njegov organizam ne proizvodi hormone koji bi u normalnim uvjetima regulirali šećer u krvi i krvni tlak. A takav scenarij znači ozbiljne doživotne zdravstvene probleme.

Studija je također potvrdila da upravo iz gore navedenih razloga, osobe koje piju dijetalne sokove nakupljaju više težine od onih koji ih ne piju. Čak i oni koji redovito piju dijetalne sokove, ali nemaju prekomjernu težinu, pod rizikom su oboljevanja od dijabetesa, srčanih bolesti i srčanog udara, zbog nepravilnog metabolizma šećera i endokrinih poremećaja.

“Živimo u doba kada je normalno piti dijetalne sokove jer ljudi imaju krivi dojam da su zdraviji od standardnih zašećerenih napitaka. Ali istraživanje je sada vrlo jasno ukazalo da trebamo paziti koliko lažnog ili umjetnog šećera unosimo u organizam”, kazala je dr. Swithers.

S druge strane, Američka udruga proizvođača napitaka kaže da ovo uopće nije studija, već mišljenje jedne grupe stručnjaka. Udruga se poziva na niz drugih studija koje su navodno dokazale da su niskokalorijski zaslađivači siguran i učinkovit način u skidanju kilograma i održavanju težine.

Ovo najnovije istraživanje proučavalo je samo dijetalne sokove, ali sugerira da se i svi ostali dijetalni prehrambeni proizvodi ponašaju isto u organizmu.

Kako su djeca najosjetljiviji konzumenti, s obzirom na to da je njihov organizam još u razvoju, stručnjaci apeliraju na roditelje da konzumaciju dijetalnih sokova smanje i ograniče.

“Nitko ne kaže da se dijetalni sokovi trebaju u potpunosti ukinuti, ali ih treba tretirati kao slastice, kao omiljeni slatkiš i davati povremeno, a ne svakodnevno”, kaže prof. Swithers.

Liječnici pak isto to govore već dugi niz godina i preporučuju djeci piti običnu vodu (idealno), mlijeko ili pak 100-postotne cijeđene voćne sokove. Industrijski proizvedeni sokovi nemaju nutritivnu vrijednost i izazivaju karijes, nagomilavanje kilica i još veću žeđ.