Sladoled, rođendanska torta i kolačići tipične su poslastice za djecu, no jeste li znali da 16 posto kalorija dolazi iz zaslađenih dodataka koji se nalaze u hrani koju konzumiraju djeca i mladi? Poznato je da prevelike količine šećera u hrani mogu uzrokovati karijes, hiperaktivnost te povećavaju rizik od pretilosti i dijabetesa tip 2.

 

Stručnjaci smatraju kako roditelji nisu upoznati s činjenicom da šećer može uzrokovati i druge kronične probleme za zdravlje, a koji se mogu izbjeći.

 

Prehlada, kašalj i alergija

Jedan od najčešćih efekata koji šećer može imati na djecu je pojava simptoma sličnih prehladi. Kronična hunjavica, curenje nosa, kašalj i infekcija sinusa samo su neki od simptoma na koje se pacijenti žale, a može ih uzrokovati previše šećera u prehrani.

Neka djeca, bez formalnog ispitivanja, imaju dijagnosticirane različite alergije te su im propisani lijekovi. Simptomi slični alergiji mogu nastati i zbog šećera.

 

Angina i žgaravica

Simptomi slični angini mogu se ponavljati kod neke djece, pa tako dijete ode na spavanje zdravo, a tijekom noći se probudi kašljući i s otežanim disanjem. Problem nastaje zbog toga jer djeca imaju naviku piti čokoladno mlijeko tijekom cijelog dana. Kombinacija mliječnih proizvoda i šećera je kisela i potrebno je više vremena za probavu, tj. hrana se vraća kroz jednjak, dodiruje glasnice i uzrokuje infekciju.

Djeca s dijagnosticiranom žgaravicom mogu korisiti lijekove koji blokiraju prirodno lučenje želučane kiseline, no važno je napomenuti da nema potrebe govoriti o nekoj vrsti bolesti, zbog koje se luči više želučane kiseline nego inače, već djeca konzumiraju do 10 puta više kiseline svaki dan nego što su to navikli.

 

Oslabljeni imunitet
Tjelesna mikroflora se sastoji od trilijuna dobrih bakterija koje razgrađuju hranu, proizvode vitamine i štite od klica i bolesti. Konzumacijom previše šećera, narušiti se može ravnoteža između dobrih i loših bakterija i time slabi imunološki sustav. Ako vaše dijete ima česte prehlade, simptomi se mogu smanjiti ako smanjite unos šećera u njegov organizam.

 

Loša prehrana
Djeca koja izbjegavaju voće, povrće i druge zdrave namjernice ne mogu se definirati kao izbirljivi jelci. Prevelike količine šećera mogu uzrokovati bol u želucu i slab apetit.

 

Smanjenje količine šećera u prehrani vašeg djeteta trebao bi postati imperativ, bez obzira pojavljuju se simptomi ili ne. Svjetska zdravstvena organizacije predložila je novi nacrt prehrane u kojem se preporuča da samo 5 posto od ukupnog unosa kalorija u tijelo dolazi od šećera i umjetnih sladila. Donosimo vam neke jednostavne promjene koje možete uvesti u prehranu svog djeteta.

 

1. Zamijenite šećere
Roditelji bi trebali gledati na pametne zamjene, pa tako umjesto sladoleda, poslužite svom dijetetu običan smrznuti grčki jogurt sa svježim voćem te izbjegavajte šećer prilikom kuhanja.

2. Zabranite sokove
Iako na pakiranju soka kaže: “100 posto sok”, “organski” ili “bez šećera”, to ne znači da je zdrav. U stvari, u tipičnom pakiranju soka ima 22 grama šećera. Voda ili mineralna voda, uz dodatak kriške krastavca, bobica ili naranče za okus, trebala bi biti savršena zamjena i rješenje za ljetno osvježenje.

3. Smanjiti unos šećera u ostalim napitcima
Velike količine šećera mogu se pojaviti u soku od naranče, sportskim pićima i smoothiesima. Ako se vaše dijete bavi sportom, voda bi trebalo biti i više nego dovoljna da se osvježi i vrati dio izgubljene energije.

4. Pročitajte naljepnice za “skrivene šećere”
Svjetska zdravstvena organizacija je predložila nove naljepnice na prehrambenim proizvodima koje bi uključivale posebnu liniju za dodane šećere, ali u međuvremenu, dobro gledajte što piše na etiketama. Šećer može biti sakriven u bezazlenim namirnicama kao što su umak za tjesteninu, pakirane zobene pahuljice, preljevi za salatu, prerađena hrana i žitarice. Nedavna istraživanja pokazuju da dječje žitarice imaju 40 posto više šećera od žitarica za odrasle.

5. Budite oprezni sa zdravim alternativama
Možda mislite da su med i agava bolji izbor, ali samo zato što je prirodno, ne znači da je zdravije. Budite kreativni i koristite ekstrakt vanilije, cimeta ili muškatnog oraščića. Umjesto sirupa, svom mališanu ponudite palačinke sa svježim voćem ili bademovim maslacem.

6. Izbjegavajte jogurt u večernjim satima
Ponudite djetetu jogurt tijekom dana, ali ne prije spavanja. Čitajte etiketu na pakiranju kako bi izbjegli “preslatke” jogurte ili mu ponudite običan jogurt uz dodatak svježeg voća.

7. Polako i strpljivo
Vašem djetetu se neće sviđati drastične promjene u njegovoj prehrani. Miješajte žitarice s niskom razinom šećera s njegovim omiljenima tako dugo dok se ne navikne na novi okus.

8. Učite djecu zdravoj prehrani
Važno je da vaše dijete zavoli nove okuse zdrave prehrane. Ništa nećete postići prisiljavanjem.

9. Iznesite svoje mišljenje
Novi školski standardi trebali bi pomoći u smanjivanju količine šećera u obrocima. Zalažite se za zdraviju prehranu svog djeteta u školi, u kantini, na automatima i na događajima u školi i izvan škole.