Vaše dijete je darovito? Saznajte njegova i svoja prava

Nema roditelja koji ne voli pričati priče o svojoj djeci: trenutke kad su ih ostavili bez teksta, kad su ih oduševili, iznenadili. Priče o sposobnostima, uspjesima, posebnim vještinama...

4f1429c88d25f

Često roditelji postavljaju pitanja poput: mislim da je moje dijete darovito ali nisam siguran/na jesam li u pravu? Kako bismo to mogli prepoznati? Ako su prepoznali darovitost, roditelji su najvjerojatnije u pravu. Roditelji su najtočniji u identificiranju darovitosti, jer najbolje poznaju svoje dijete, njegove mogućnosti i sposobnosti.

Što je darovitost?

Definicija koja odražava dosadašnje spoznaje: "Djeca i mladi s izvanrednim talentom ili koja pokazuju sposobnost za izvođenjem na izuzetno visokom nivou izvršavanja u usporedbi s drugima njihove dobi, iskustva ili okoline. Darovita djeca pokazuju visoku sposobnost izvedbe u intelektualnom, kreativnom ili umjetničkim područjima, posjeduju neuobičajenu sposobnost vođenja ili se ističu na posebnim akademskim poljima. Izvanredni talenti se uočavaju kod djece i mladih svih kulturnih skupina, diljem cijele planete i u svim područjima ljudskog djelovanja".

Za darovitu djecu se koriste različiti nazivi (termini) što često zbunjuje, kako djecu tako i roditelje. Genijalac, talentiran, čudo, prerano sazreo, superioran, visok IQ, brz učenik, izuzetan - samo su neki od termina koji se uporabljuju umjesto „darovit“.

Darovitost je dijelom urođena (naslijeđena) i dijelom naučena (odgojena).

<strong>BISTRO DIJETE </strong><strong>DAROVITO DIJETE</strong>
Zna odgovore Postavlja pitanja
Zainteresirano je Izuzetno je znatiželjno
Obraća pažnju Angažira se fizički i psihički
Odgovara na pitanja Propitkuje odgovore
Uživa s vršnjacima Preferira društvo odraslih i starije djece
Lako uči Dosađuje se jer već zna odgovore
Pažljivo sluša Pokazuje jake osjećaje i mišljenja
Zadovoljan je sobom Samokritičan, perfekcionist


Jesu li darovita djeca doista drugačija?

Da! Darovita djeca u odnosu na djecu svoje dobi su moćnija, znatiželjnija, radoznalija, frustriranija, osjećajnija, strastvenija. Znaju puno više, uče puno brže.

Evo jednog primjera verbalnog umijeća riječi darovitog djeteta:
Dijete u dobi od 4 godine. Čita. Posjeduje vještinu koju većina njegovih vršnjaka nema, a čitanje vam može promijeniti život zauvijek jer imate pristup informacijama, idejama, pričama, izmišljenim likovima. Kao rezultat, misaone vještine kod darovitog djeteta prestižu vještine druge djece njegove dobi. Čitanje nije samo vještina, to je buđenje. Iz toga proizlazi i napredan rječnik što dalje dovodi u problem komunikaciju s vršnjacima. Isto tako darovito dijete postaje zatiželjnije, energičnije, kreativnije, ponaša se neobičnije. Okolina ga tretira drugačije. Ili očekuje od njega više ili ga zadirkuje, jer je naprosto neobičan, drugačiji.

Znatiželja
Dijete koje posjeduje razvijene verbalne vještine, koristit će ih da zadovolji svoju znatiželju. Darovita djeca imaju nezasitnu znatiželju jer žele znati nešto o svemu ili sve o nekim stvarima i ne srame se o tome postavljati pitanja, uvijek i uporno, naprosto da odraslima, posebno roditeljima, stvara znatne poteškoće. Znatiželjno dijete postavlja pitanja iznad razine svoje dobi, pozorno sluša i obrađuje odgovore, ima širok raspon interesa, brzo prelazi s jednog interesa na drugi, uživa isprobavajući nove stvari.


Kako prepoznati darovito dijete?

Prepoznavanje darovitih možemo vršiti na nekoliko načina, kao na primjer:
- grupnim ili individualnim testovima inteligencije (IQ testovi)
- testovima postignuća
- testovima kreativnosti
- ocjene
- opažanje odgajatelja/profesora
- preporuke roditelja

Rezultati testova ne bi smjeli nikada definirati osobu. Test ne može procijeniti široki spektar mogućnosti koje pomažu djeci da budu uspješna i produktivna u društvu, da budu divne osobe. Svi testovi nisu savršeni pokazatelji.

Izuzetno bistri, kreativni, znatiželjni, oni koji postavljaju pitanja, koji su tvrdoglavi, svojeglavi, koji krše pravila, egoistični ili su na drugi način velika smetnja, ne moraju biti odgajateljevi/učiteljevi miljenici, ali se pokaže da je riječ najčešće o darovitoj djeci.

Naše MZOŠ zalaže se za prava darovite djece na odgovarajući razvoj i njihovo obrazovanje, te sufinancira program odgoja i naobrazbe darovite djece iz sredstava državnog proračuna, koji se ostvaruje u brojnim vrtićima i školama u Hrvatskoj. Djeca koja uđu u program za darovite, u njemu bi trebala i ostati godinu za godinom. Djeca ne postaju odjednom „nedarovita“ na prelasku iz nižeg u viši razred. Identificiranje djeteta kao darovitog jedne godine, ali ne i slijedeće, može za isto to dijete biti vrlo zbunjujuće, može prouzročiti ozbiljne frustracije, anksioznost, gubitak samopoštovanja.

Kao roditelj darovitog djeteta imate pravo:
- znati ima li vrtić ili škola vašeg djeteta program za darovite
- znati je li vaše dijete u programu za darovite
- znati kako se identificiraju djeca u program za darovite (testovi, promatranje, procjena...)
- znati kada se testiraju i kakvim testovima
- znati rezultate testa svog djeteta i što oni znače
- znati kakvo obrazovanje imaju odgajatelji/učitelji koji rade s vašim djetetom
- znati djeluje li program za darovitu djecu, kako se evaluira
- postavljati pitanja i dobiti odgovore
- biti naporan roditelj ako „naporan“ znači koristiti svoja prava i zauzimati se za svoje dijete

I na kraju, moja poruka vam je: Budite uporni i „naporni!“