Utječe li televizija na jezične sposobnosti djeteta?

Televizija, kao masovni medij, smještena je gotovo u svakom obiteljskom domu te, uz roditelje i obitelj, utječe na djetetovo ponašanje.

dijete_televizor

Televizija, kao masovni medij, smještena je gotovo u svakom obiteljskom domu te, uz roditelje i obitelj, utječe na djetetovo ponašanje Neka su istraživanja pokazala da prosječno dijete tjedno provede 1680 minuta ispred televizije, dok s roditeljima provodi tek 38,5 minuta u suvislom razgovoru. Osim toga, dijete mlađe od 6 godina u prosjeku provede tri sata dnevno gledajući televiziju, dva sata u igri na vanjskom prostoru, a tri puta manje vremena provede čitajući (ili da mu netko čita).

Opasnosti koje pretjerano gledanje televizije povlači sa sobom su: usporavanje metabolizma koji dovodi do pretilosti, gubitak čitalačkih navika i smanjenje razumijevanja pročitanog, usporavanje motoričkih refleksa i slično. Neka su istraživanja čak pokazala da predugo gledanje televizije može utjecati i na jezični razvoj djeteta, tj. što više sati djeca dnevno gledaju televiziju, to su njihove jezične sposobnosti niže. To vrijedi barem za proučavane aspekte jezika, kao što su dužina i kompleksnost rečenica te predčitačke vještine.

Većina stručnjaka za jezik ističe da pretjerano gledanje televizije oduzima djeci vrijeme namijenjeno interakcijama s roditeljima i vršnjacima. Također, može se dogoditi da djeca gledaju emisije koje nisu prikladne njihovoj razini razumijevanja jezika.

Jedno je istraživanje pokazalo da su djeca, koja su samo 15 minuta dnevno gledala razvojno prikladne emisije, imala vidljivo bolje jezične vještine od djece koja su dulje vremena dnevno gledala "manje sofisticirane" stvari, poput crtanih filmova. Dakle, dulje gledanje televizije, zajedno s gledanjem razvojno neprimjerenih programa može rezultirati lošijom jezičnom situacijom od optimalne.

Televizija koja radi u pozadini dok se igrate s vašim djetetom također može usporiti razvoj govora. Znanstvenici su promatrali interakciju 49 roditelja i njihove djece u dobi od jedne, dvije i tri godine, tijekom igre koja je trajala sat vremena. Pola sata je televizor radio i prikazivao program namijenjen starijoj djeci ili odraslima, a pola sata je bio ugašen. Broj riječi i fraza koje su roditelji govorili dok je televizor radio bio je manji nego kada je bio ugašen, što pokazuje da su roditelji gledali televizor, čak i ako njihova djeca nisu.

U stvarnosti, utjecaj gledanja televizije na razvoj jezika je poput dvosjeklog mača. Pretjerano i "nepravilno" gledanje može utjecati na djetetov društveni i jezični razvoj na više negativnih načina. Međutim, gledajući razvojno primjerene televizijske emisije vaše dijete može učiti nove jezične vještine i primjenjivati one koje koje već posjeduje.

Vaš najbolji pristup u odnosu na tu "prijetnju" je biti aktivan i razuman upravitelj televizijskim navikama svoga djeteta.