Nije važno, odlazimo li u trgovinu, idemo na obiteljski izlet, ljetovanje ili u kino. Za sve te male užitke, potreban nam je novac. Djeca vide novac svuda oko sebe, ali ne razumiju kako on funkcionira u praksi. Nažalost, novac je među nekim roditeljima tabu tema i o njemu s djecom baš i ne vole razgovarati. U prilog tome idu i rezultati ankete koju je proveo Institut za financijsko obrazovanje Štedopis čiji je glavni cilj bio ispitati koliko zapravo roditelji sa svojom djecom razgovaraju o novcu.

Rezultati ankete pokazali su da 48 posto roditelja često razgovara s djecom o novcu, 36 posto rijetko, a da 16 posto roditelja nikada s djecom ne razgovara o novcu. Ako se ovi posljednji pribroje roditeljima koji rijetko razgovaraju s djecom o novcu dobit ćemo 52 posto anketiranih kojima je novac tema o kojoj se ne razgovara.

Neka su istraživanja potvrdila da djeca već od tri godine osjećaju moć novca, ali ne razumiju životne okolnosti unutar kojih se odvijaju obiteljske novčane transakcije. Vide kako novac izlazi, npr. iz bankomata, ali ne znaju kako se tamo stvorio ni kako brzo nestaje. Stoga, psiholozi savjetuju da se o novcu s djetetom treba početi razgovarati – čim prije.

U udruzi Štedopis smatraju da razgovor o novcu s djetetom od najranije dobi doprinosi djetetovom odgovornijem ponašanju i stjecanju navika koje će im olakšati donošenje ispravnih financijskih odluka u budućnosti.

[PROČITAJ: Djeca i novac: Do 7. godine djeca već usvoje sve temeljne financijske navike i obrasce ponašanja]

Kako s djetetom razgovarati o novcu?

Objasnite im razliku između potrebe i želje

Djetetu smireno recite “ne” i objasnite mu zašto ne može dobiti sladoled svaki put kad kada ste u trgovini. Umjesto da mu odgovorite samo. “Nemam novaca!”, recite mu da “trebate čuvati novac za stvari koje su vam stvarno potrebne.” Ako na ovaj način budete razgovarali s djetetom, ono će naučiti razlikovati želje i potrebe, ali i pojmove kao što su nedostatak novca, štednja itd.

Raspoređivanje džeparca

Naučite djecu da rasporede svoj džeparac za različite ciljeve i potrebe. U početku će im biti potrebna vaša pomoć i kontrola zato zajedno napravite mjesečni proračun. Odvojite 10% mjesečnog iznosa za darovanje, 15% u štednju a 75 % u potrošnju. Dijete koje redovito odvaja novac, lakše će naučiti biti socijalno osjetljivo. Njegovu štednju obavezno pohvalite i ohrabrite.

Uputite ga u troškove

Pokažite svoj mjesečni račun, primjerice za struju ili benzin. Dogovorite se za koliko ga želite smanjiti sljedeći mjesec. Surađujte u postizanju toga cilja: isključujte npr. struju i televizor kada niste u sobi, manje koristite automobil, a više javni prijevoz. U iščekivanju smanjenog računa za sljedeći mjesec jačat ćete djetotovu odgovornost ali i svijest o očuvanju okoliša.

Osnujte fond štednje 

Ako dijete poželi nešto veliko i skupo, primjerice, odlazak u Gardaland, nove igrice ili sl., osnujte “fond štednje” u kojem može sudjelovati i šira obitelj. To može biti obična staklenka ili kutija na sigurnom mjestu u koju će se ubacivati novac. Redovito pratite štednju i potičite entuzijazam.

Ukoliko primijenite neke od gornjih savjeta, manja će djeca vrlo brzo razumjeti da novac ne dolazi „iz bankomata“ a tinejdžeri da kreditna kartica nije zamjena za gotovinu u novčaniku. Naučit će razlikovati potrebe od želja, steći navike odgovornog potrošačkog ponašanja što će im pomoći u budućem samostalnom životu.

 

“Čemu služi novac” edukativna je bojanka koja kroz glavnog lika, zmaja Spukija, na jednostavan i zabavan način uči djecu o vrijednosti novca i kako s njime na najbolji način raspolagati. Spuki će mališane naučiti kako odrasli zarađuju novac, gdje se novac čuva, u kojim sve oblicima dolazi, što je kartica, a što bankomat, kako je novac najbolje rasporediti za sve što nam treba, a da dio možemo štedjeti za nešto što jako želimo. Bojanka 4 u 1 sadrži: crteže za bojanje, edukativnu priču, radne zadatke i društvenu igru.