Počela je sezona kupanja koja je za mnogu djecu najveseliji dio godine. Bez obzira kupaju li se u jezeru, rijeci, moru ili na bazenu, potrebno ih je podsjetiti na sve moguće opasnosti i upozoriti ih na sigurnosne mjere. Plivanje je najbolja vježba za cijelo tijelo i iznimno zabavna, ali potrebna je i doza opreznosti kad su mališani u vodi.

Utapanje je jedan od najčešćih razloga smrtnosti djece, no to ne znači da bi roditelji trebali panično držati djecu dalje od svake vode, već da bi ih trebali nadgledati kada je to moguće i naučiti ih osnovnim pravilima koje treba slijediti za vlastitu sigurnost.

Djecu ne bi trebalo pustiti da sama odlaze na kupanje bez pratnje odraslih, a kada roditelji idu s njima, trebali bi uvijek držati oko na djetetu, čak i ako je dobar plivač. Naime, od prvog potapljanja ispod razine vode, pa do utapanja vrlo je mali period vremena i često se ne stigne na vrijeme reagirati.

Ukoliko je dijete čak i na dvije minute izvan roditeljskog dosega, to je dovoljno vremena da se dogodi tragedija, da dijete ostane bez zraka i zadobije ozbiljne i trajne ozljede mozga.

Djeca stara 1-4 godine obično se kupaju u plitkim bazenčićima, a sve više domova ima kupljene bazene i montirane na dvorištima. Bez obzira koliko u bazenu bilo malo vode, treba biti oprezan jer se ljudi mogu utopiti doslovno u kanti vode, ukoliko slijed okolnosti i nesretni slučaj tako odrede.

Kod tako malene djece, nadzor roditelja je pod obavezno. Plivače rukavice i zračni pojasevi nisu dizajnirani da spriječe utapanje, pa se u njih zapravo ne možemo sto posto pouzdati. Za razliku od prsluka za spašavanje, plivačka pomagala za malenu djecu nemaju certifikat opreme za spašavanje života i neće djetetovu glavicu držati iznad vode niti pomoći djetetu da pluta na površini vode.

Posebno oprezan treba biti u jezerima i rijekama. Takve vode na dnu često imaju skrivene i iznenadne prijelaze u veliku dubinu, kao i iznenadne podzemne hladne struje. Neka jezera i rijeke na dnu imaju zapetljano bilje i muljevite dijelove u koje nožica lako propada. U rijekama i jezerima često se ne vidi dno, pa mališani neće vidjeti po čemu hodaju, a na dnu mogu biti razbijene boce ili oštri predmeti. Zbog svega navedenog, potreban je poseban oprez. Malena djeca ne bi smjela u jezera i rijeke ulaziti bez prsluka za spašavanje, dok bi oni stariji trebali u svakom slučaju biti dobri plivači koji znaju kako se ponašati u određenim uvjetima u vodi.

Ostala sigurnosna pravila:

– Dobro je provjeriti temperaturu vode prije no što vrućim tijelom ulaze u prehladnu vodu. Hladna vode može šokirati tijelo, što izaziva povišenje krvnog tlaka i ubrzavanje otkucaja srca. Može se dogoditi da djeca u šoku viknu i da im voda uđe u usta i pluća, što je samo korak do utapanja. Isto tako, hladna voda usporit će rad mišića, pa će otežati plivanje.

– Uvijek je dobro plivati i kupati se u društvu prijatelja ili člana obitelji da jedni paze na druge.

– Ne smije se skakati na druge osobe ili se međusobno potapati i naguravati u vodi.

– Ukoliko nisu sigurni plivači, neka nikada ne idu u vodu u kojoj ne mogu stajati.

– Neka ne plivaju za raznim zračnim rekvizitima u duboku vodu i neka se ne igraju s rekvizitima koji su veći od njih i mogu ih u igri poklopiti.

– Neka ne žvaču žvakače niti odlaze u vodu punih usta hrane.

– Nije poželjno djecu puštati u more ukoliko su jaki valovi.

– Odaberite dio plaže na kojem se nalazi spasioc na povišenoj stolici i može vidjeti kupače.

– Djeca ne smiju trčati po skliskoj podlozi oko bazena zbog opasnosti od skliznuća, pada i ozljeda.

– Djeca ne smiju stajati na rubu bazena zbog opasnosti od skliznuća, pada i udarca glavom po rubu bazena.

– Djeca ne smiju skakati u vodu za koju nisu sigurni koliko je duboka.

– Djeca ne bi smjela roniti na dijelu bazena ili vode općenito gdje ne mogu stajati, kao ni u vodama u kojima se ne vidi dno.

– Upozorite dijete da prilikom gutanja vode ili osjećaja da ne mogu više plivati ili se održavati na vodi mašu rukama kako bi ga ostali vidjeli. U takvim situacijama nije poželjno vikati kako djetetu u usta ne bi ušla voda.

– U vodu uvijek treba ulaziti nogama, a ne skakanjem na glavu.