Hrvatski autoklub objavio je rezultate testa dječjih autosjedalica, koji je obuhvatio 14 proizvoda različitih grupa i njihove različite izvedenice, od onih koje se dijele prema kriteriju visine pa do onih tradicionalnih kod kojih je podjela na grupe napravljena prema težini djeteta. Rezultat testa izuzetno je dobar. Iako još uvijek nema autosjedalice s maksimalnom ocjenom “vrlo dobar”, čak 13 sjedalica stiglo je samo korak do maksimuma i zaradilo ocjenu “dobar”.

Promatra li se matematički, prema ukupnoj ocjeni zaokruženoj na jednu decimalu, pobjednik testiranja je Maxi Cosi sa svojim Pebble Plusom u dvije verzije, Pebble Plus i Pebble Plus + 2 wayFix, namijenjen djeci od 45 do 75 centimetra visine. Njegov ukupni rejting iznosi 4,4 pa mu do najviše ocjene nedostaju tek 0,2 boda. To je sjajan uspjeh za Maxi Cosi sa sjedalicom koja se postavlja u smjeru suprotnom od smjera vožnje i namijenjena je prijevozu novorođenčadi od 45 do 75 centimetara visine što je otprilike dijete od godinu dana ili 12 kilograma težine. Ova sjedalica oduševila je kvalitetom u svim područjima testiranja, od sigurnosnih kriterija koji su ovdje u samome vrhu i predstavljaju gotovo maksimalnu razinu sigurnosti pa do onih koji se odnose na jednostavnost korištenja, ergonomiju ili pak u posljednje vrijeme popularno ispitivanje uporabe štetnih sastojaka. U svemu ovome Maxi Cosi pripada samome vrhu. To je lagana i vrlo sigurna sjedalica s čijim se odabirom definitivno neće pogriješiti. Jedini uočeni nedostaci kod dvije verzije ovog proizvoda uočeni su u pogledu limitiranog pogleda koji će dijete imati na okolinu automobila te u činjenici kako Pebble Plus + 2wayFix zauzima nešto više mjesta u vozilu. Zbog povećane potrebe za prostorom, prije same kupovine, preporučljivo je isprobati stane li ova autosjedalica u automobil i može li se u njega ispravno postaviti, dok će roditelji jednostavno morati živjeti s nedostatkom koji se odnosi na ograničen pogled djeteta.

Odmah do Maxi Cosija s ukupnim rejtingom 4,3 smjestio se Concord Reverso s nešto širim područjem primjene, namijenjen djeci od 40 do 105 centimetara visine, odnosno od rođenja pa do otprilike 4 godine. Reverso je također sjedalica koja se postavlja u smjer suprotan od smjera vožnje, njegove osobine izuzetno su pohvalne, pogotovo sigurnost koja zaslužuje čak i ocjenu više, no kod ove sjedalice nedostataka ima nešto više u odnosu na Maxi Cosijev Pebble Plus. Sjedalica je izuzetno teška, ima gotovo 11 kilograma, treba joj nešto više prostora, dijete također ima ograničen pogled kao kod Maxi Cosija, ali i ne baš idealan oslonac za noge, zbog čega se dijete na duljim relacijama neće osjećati baš najudobnije.

Najbolje ocijenjene sjedalice na testiranju namijenjene su tek rođenoj djeci, no to ujedno ne znači da su sjedalice za starije mnogo nesigurnije. Upravo suprotno, s ukupnom ocjenom 4,2 u sami su se vrh ugurala i dva proizvoda Britax Römera, Kid II i Kid Fix SL, te Kiddyjev Smartfix, sve tri dječje autosjedalice iz kombinirane grupe II/III (od 15 do 36 kilograma ili od 4 do 12 godina, boosteri s naslonom za leđa). Britax Römer Kid II i Kidfix SL nude izuzetno visoku razinu sigurnosti i jednostavnosti korištenja, ali i ne baš idealnu poziciju sjedenja, limitiran pogled i povećanu potrebu za prostorom. S druge strane, Kiddy Smartfix ne ograničava pogled djeteta na okolinu, no ovdje je problem u ne baš idealnom položaju sjedenja, veličini sjedalice i otežanom skidanju presvlake prilikom čišćenja.
Graco SnugFix + SnugFix Isofix Base namijenjen je bebama do 13 kilograma težine ili otprilike godinu i pol dana starosti. S ukupnom ocjenom 4,0 također je u samom vrhu s izuzetno malim rizikom od ozljeda, ali i nekim očitim nedostacima, poput loše putanje pojasa za vezivanje, povećanog rizika od pogrešne montaže te teško razumljivim uputstvima i upozorenjima, a kao i kod nekih ranije spomenutih, problemi su primijećeni i u odnosu na povećanu potrebu za prostorom te limitiran pogled.

Osim najbolje ocijenjenih dječjih autosjedalica koje smo spomenuli, još šest proizvoda našlo se u skupini s ocjenom “dobar”, i to je ono što nas nakon testiranja čini sretnima. Proizvođači očito prilikom predstavljanja novih proizvoda sve više pozornosti posvećuju sigurnosti, jednostavnosti korištenja i ergonomiji te štetnim sastojcima, a to su i najvažniji elementi našeg testiranja.

I dok se proizvođači poput Maxi Cosija, Concorda, Britax Römera i Kiddyja mogu smatrati dobitnicima ovog ispita, treba spomenuti i gubitnike, proizvode koji se na testu nisu proslavili te se s obzirom na dobivenu ocjenu loše ne mogu preporučiti prilikom nabavke nove sjedalice. Cybex i Cosatto testu su podvrgnuli dva proizvoda u tri različite verzije. Cybexov Aton 4 (Aton 4, Aton 4 + Aton Base 2, Aton 4 + Aton Base 2-fix) zadovoljava u svim kriterijima sigurnosti, čak štoviše riječ je o najsigurnijim sjedalicama na testu. Lakoća upotrebe također je izuzetno jednostavna, no ono što se ne može zanemariti i što ruši ukupnu ocjenu jest visoka količina štetnih sastojaka u materijalima od kojih su sjedalice napravljene. Identičan je slučaj i s tri Cosattove verzije sjedalice Hold (Hold, Hold + Car Seat Base, Hold + Isofix Car Seat Base) koje su lagane i sigurne uz tek manje nedostatke u pogledu jednostavnosti korištenja, no i ovdje je ukupna ocjena smanjena zbog velike količine pronađenih štetnih sastojaka.

Najbolje i najgore već smo spomenuli, no vrijedi primijetiti i zlatnu sredinu, tri sjedalice koje su ovog puta zaradile srednju ocjenu zadovoljava. Riječ je o sjedalicama proizvođača Joie, Peg Perego i Recaro. Kod Joie (i-Anchor + i-AnchorFix Base) za bolju ocjenu sigurnost bi trebala biti viša, kako pri frontalnom, tako i pri bočnom sudaru, a jednostavnost korištenja i ergonomija također nisu na najvišoj razini. Kod Peg Perega (Viaggio1 Duo-Fix K TT) sigurnosni kriteriji zaslužuju ocjenu dobar, no jednostavnost uporabe i ergonomija, a pogotovo količina štetnih sastojaka, nisu na razini takve ukupne ocjene. Treći proizvod iz ove skupine, Recarov Young Sport Hero, ima problema s jednostavnošću korištenja i ergonomijom, i to je glavni razlog zbog kojeg se našao u ovoj skupini.
Sveukupno, rezultati testa mogu se smatrati dobrima. Samo se dva proizvođača sa svojih šest autosjedalica ne mogu preporučiti, tri proizvoda prošla su s osrednjom ocjenom zadovoljava, dok je čak deset sjedalica u raznim inačicama zaslužilo ocjenu dobar, a to je samo korak do najviše i te bi sjedalice roditelji prilikom odabira svakako trebali staviti u uži izbor.
Pritom ne treba zaboraviti da u automobilu bez autosjedalice nikad ne prevozite dijete. Čak i najlošija sjedalica bolja je od nikakve i njezinim korištenjem značajno smanjujete mogućnost zadobivanja teških ozljeda prilikom prometne nezgode. Još značajnije, dječju autosjedalicu treba koristiti uvijek i bez iznimke, pa čak i na najkraćem putovanju ili odlasku do lokalne trgovine. Statistika ovdje otkriva pravu istinu – najveći broj prometnih nezgoda događa se upravo na kratkim relacijama unutar nekoliko kilometara od kuće. Držanje djeteta u rukama nije siguran način putovanja jer prilikom sudara pri brzini od samo 50 km/h dijete teško 5 kilograma postaje teško 20 puta više ili čak 100 kilograma. Prometne nesreće jedan su od glavnih uzroka smrti djece ispod 14 godina, a procjenjuje se da bi 70 posto djece preživjelo ili izbjeglo ozbiljnije ozljede da su bili vezani u odgovarajućoj sjedalici.

Više informacija o dosadašnjim testiranjima i rezultatima pojedinih dječjih sjedalica, kao i njihovom korištenju dostupno je u Reviji HAK te web-stranicama HAK-a: www.hak.hr

TABLICA s ocjenama testiranih autosjedalica