Hrvatski autoklub objavio je rezultate drugog ovogodišnjeg testa dječjih sjedalica. Od 2000. godine HAK i njegovi partneri – europski autoklubovi svake godine objavljuju barem jedan usporedni test dječjih sjedalica u svim težinskim kategorijama. Ove godine, u lipnju, objavili smo rezultate testiranja 33 modela dječjih sjedalica.

Autoklubovi godinama upozoravaju na važnost korištenja dječjih auto sjedalica, a jedna od tradicionalnih akcija je i redovito testiranje koje je ove jeseni uključilo 15 različitih proizvoda svih grupa težine. Pritom je fokus, kao i u prethodnim testiranjima, bio usmjeren na sigurnost, jednostavnost uporabe i ergonomiju, sadržaj štetnih sastojaka te čišćenje i završnu obradu. Šest auto sjedalica pritom je dobilo ocjenu dobar i tako ostalo na korak do maksimalne ocjene. Riječ je o sjedalicama Graco Junior Baby s i bez baze, Römer Duo Plus, Kiwy SPF 1 Isofix, Kiddy Guardianfix Pro 2 i Takata Maxi Isofix. S druge strane, tri proizvoda prošla su s najgorom mogućom ocjenom loše, od kojih dva zbog nedovoljne sigurnosti. Tako se sjedalica Casualplay Baby Zero Plus s Isofix bazom pokazala lošom pri frontalnom sudaru, Nania Trio Plus pri frontalnom i bočnom sudaru, dok je kod sjedalice Bébécar Easymaxi EL sadržaj štetnih sastojaka bio previsok pa je to rezultiralo najgorom opisnom ocjenom.

Jesensko testiranje pokazalo je da je sve više proizvoda koji koriste Isofix sustava, jer je ovaj put čak šest auto sjedalica imalo takvu opciju. Ta će se brojka sasvim sigurno još više povećati kada Isofix i drugi slični sustavi postanu obavezni u novim modelima automobila u studenom 2012. te u svim novim vozilima koja dolaze na tržište od studenog 2014. Kako je uz pomoć Isofixa sjedalicu lakše ispravno postaviti, a time se smanjuje i rizik od ozljede djeteta, ovaj trend smatra se vrlo pozitivnima. To ne može umanjiti ni činjenica da se dječje sjedalice u konačnici vrlo razlikuju u pogledu kvalitete te je vrlo važno da roditelji dobiju pravu informaciju i savjete tijekom kupnje. Primjerice, ne mogu se sve dječje autom sjedalice opremljene Isofixom koristiti u svakom automobilu pa je prije kupnje pametno potražiti savjet koji će vam olakšati izbor.

Pogledaju li se rezultati po grupama, lako je vidjeti koje se sjedalice mogu preporučiti, a koje ne. U grupi 0+, odnosno kod sjedalica za novorođenčad i vrlo malu djecu do 13 kilograma, najbolje rezultate ostvarile su sjedalice Graco Junior Baby s i bez baze. U grupama do 18 (0/I), odnosno 25 kilograma (0/I/II), koje se koriste za djecu do otprilike 4, odnosno 6 godina, nije bilo prevelike konkurencije, a jedina dva kandidata nisu se pretjerano proslavila. U manjoj grupi (0/I) Peg Perego VIAGGIO switchable je među ocjenama s opisom zadovoljavajuće, dok je u grupi 0/I/II sjedalica Nania Trio Plus apsolutno podbacila s najnižom mogućom ocjenom i ozbiljnim sigurnosnim nedostacima. Grupa I namijenjena djeci od 9 do 18 kilograma pobjedu je donijela sjedalicama Römer Duo Plus i Kiwy SPF 1 Isofix, dok je u sljedećoj grupi, I/II/III, za djecu težine od 9 do 36 kilograma, najbolja bila auto sjedalica Kiddy Guardianfix Pro 2. Najveća djeca u grupi II/III, namijenjenoj klincima između 15 i 36 kilograma, prema našem testiranju, trebala bi sjediti u sjedalici Takata Maxi Isofix. Samo tri sjedalice ovaj put nisu položile naše stroge kriterije. Uz spomenutu sjedalicu Nania Trio Plus, najnižu ocjenu dobila su i dva proizvoda iz grupe 0+, Bébécar Easymaxi EL i Casualplay Baby Zero Plus + Isofix Basis. Kod prve je problem bio u prevelikoj količini štetnih sastojaka, a kod druge kriterij sigurnosti.

Analizom pojedinačnih kriterija može se vidjeti u čemu sjedalice pokazuju najviše, a u čemu podbacuju. Kod zaštite u frontalnom sudaru, tri sjedalice dobile su najbolju moguću ocjenu. Riječ je o sjedalicama Graco Junior Baby s i bez bazde, te Casualplay Baby Zero Plus bez Isofixa. Zanimljivo, sve tri sjedalice postavljaju se u smjeru suprotnom od smjera vožnje i omogućavaju odličnu zaštitu jer sprečavaju bilo kakvo pomicanje glave i gornjeg dijela tijela, doslovno podupiru čitavo tijelo djeteta i tako minimaliziraju mogućnost ozljeda. Frontalni sudar dobrih je ocjena stajao dvije sjedalice, Casualplay Baby Zero Plus s Isofix bazom i Nania Trio Plus, koje se nisu mogle nositi sa silama nastalim pri frontalnom sudaru i zaslužile su najmanju ocjenu. Kako loš rezultat u testu frontalnog sudara ne može biti kompenziran dobrim ocjenama u drugim kriterijima, ocjena “loše” izravno je utjecala i na konačni rezultat ova dva modela.

Kod zaštite pri bočnom sudaru samo je Kiddy Guardianfix Pro2 dobio maksimalnu ocjenu, dok se najgorom sjedalicom opet pokazala Nania Trio Plus. Vrlo kvalitetno punjenje materijalom kod Kiddyja je tako učinkovito zaštitilo testnu lutku da nije došlo do apsolutno nikakvog kontakta između lutke i dijelova kabine ili opreme. Zbog toga je rizik od ozljeda bio vrlo nizak i Kiddy je premoćno slavio u ovom kriteriju. S druge strane, Nania Trio Plus ponovno je razočarala ne pruživši optimalnu zaštitu pa je glava lutke prilikom sudara snažno udarila u vrata automobila.
Sjedalice Takata Maxi Isofix i Römer Duo Plus pokazale su se najboljima u pogledu mogućnosti prilagođavanja pojasa koji se mogao pravilno postaviti preko ramena bez obzira na veličinu djeteta. Nania Trio Plus i ovdje je polučila najlošiji rezultat.

Baš kao i u prethodnom kriteriju, Römer Duo Plus bio je najbolji u pogledu stabilnosti iskoristivši prednosti Isofixa i mogućnost prilagođavanja različitim oblicima i profilima sjedala u vozilu.

Osim sigurnosti, jednaku vrijednost u našim testiranjima imaju i kriteriji jednostavnosti uporabe te ergonomije. Samo ispravno postavljena auto sjedalica može zaštititi dijete koje se u njoj nalazi. Stoga je presudno da se sjedalica postavlja logično i intuitivno, sa minimalnim brojem potrebnih koraka u postupku. Ergonomija je također ključna u prijevozu djeteta u motornom vozilu jer tek kada je djetetu udobno i kada sjedi na način na koji je to propisao proizvođač, sjedalica ima potpuni zaštitni potencijal. Po jednostavnosti uporabe, u ovom testiranju ni jedna sjedalica nije dobila maksimalnu ocjenu, no ipak ih se najveći broj našao u sredini ljestvice, odnosno dobio ocjene dobar i zadovoljavajući. Iz te se skupine izdvojila tek sjedalica Brevi Tao b.fix s nešto slabijim rezultatom. Kriterij ergonomije u automobilu donio je tek jednog odlikaša, Römer Duo Plus, ulazak u zlatnu sredinu ostalih kandidata i ni jednu najlošiju ocjenu.

Kod čišćenja i završne obrade bilo je važno da se presvlaka na sjedalici može skidati i da izrada dijelova zadovoljava standarde. U ovom kriteriju najboljima su se pokazale sjedalice Römer Duo Plus, Maxi Cosi Priori XP i Graco Logico LX Comfort koje su dobile vrlo dobru ocjenu. Ni ostale sjedalice ovdje nisu imale većih nedostataka nego sitnih slabosti. Primjerice, materijal na sjedalicama Kiwy SPF1 Isofix i Brevi Tao b.fix teško se skida i zbog toga ga je teško oprati u perilici, dok kod Graco Junior Baby i Chicco Xpace završna obrada na sigurnosnim dijelovima može biti mnogo bolja, zbog čega su dobile ocjenu zadovoljavajuće.

Posljednja testirana kategorija odnosila se na kontrolu i ispitivanje štetnih sastojaka, posebice svih komponenti koje su u neposrednom dodiru s djetetom te se testirala razina policikličnih aromatskih ugljikovodika, plastifikatora, vatrootpornih tvari, fenola, organsko kositrenih spojeva, azo spojeva i teških metala. Sedam sjedalica ovdje se pokazalo vrlo dobrima: Peg Perego Viaggio switchable, Römer Duo Plus, Kiwy SPF1 Isofix, Chicco Xpace, Kiddy Guardianfix Pro2, Brevi Tao b.fix i Takata Maxi Isofix, dok je tek jedna sjedalica, već spomenuti Bébécar Easymaxi EL, pala na testu, i to zbog razine pronađenih plastifikatora koja nadmašuje dopuštenu i potencijalno može predstavljati opasnost za zdravlje.

U HAK-u naglašavaju: Istraživanja pokazuju da većina ljudi u automobilima ne prevozi djecu na siguran način jer uopće ne koriste dječju auto sjedalicu ili je koriste na nepravilan način koji djeci ne osigurava maksimalnu zaštitu. Bez obzira na rezultate, svaka od testiranih autom sjedalica bolja je od nikakve. One su jedini prihvatljivi način postizanja dječje sigurnosti, u najvećem broju nesretnih slučajeva, spasit će život djeteta i smanjiti ozbiljne posljedice, a na njihovo korištenje vozače obvezuje i Zakon o sigurnosti prometa na cestama. Zaključak je stoga jasan i nesumnjivo poznat vozačima i roditeljima: „Auto sjedalica – uvijek i bez iznimke!“.

Više informacija o testiranju kao i rezultatima pojedinih dječjih sjedalica dostupno je u Reviji HAK te web-stranicama HAK-a: www.hak.hr 

REZULTATE TESTIRANJA PO KRITERIJIMA PREUZMITE OVDJE.

OCJENE POJEDINIH AUTOSJEDALICA PREUZMITE OVDJE.