Kakve će priče željeti i na kojim ih medijima djeca čitati u (bliskoj) budućnosti?

Oni koji prate Klinfo možda znaju da se osim portalom, naša tvrtka Evenio bavi i izdavanjem slikovnica i bojanki za djecu.

525eb11a030db

Osim roditeljima i djeci u Hrvatskoj, svoje slikovnice već dvije godine predstavljamo i na inozemnim sajmovima. Ove smo godine ponovno posjetili najveći svjetski Sajam knjige u Frankfurtu te saznali što je novo u svijetu dječjih knjiga i knjiga za mlade i kakve će nam knjigice djeca čitati u budućnosti?

Zajednica nakladnika dječje knjige iz Hrvatske, predstavila se na zajedničkom štandu u hali 3.0 koja je ove godine proglašena Centrom dječje knjige (Kinder Buch Zentrum). Općenito je ovogodišnji sajam stavio vrlo snažan naglasak na dječju knjigu te je pod parolom "Explore the Kids Universe!" (Istražite dječji univerzum) organizirano niz događanja, predavanja, susreta i predstavljanja pisaca, stručnjaka, izdavača, ilustratora i svih onih koji stvaraju za djecu.

Nas je najviše zanimalo što je novo u izdavaštvu za djecu i mlade? Zanimalo nas je kakve će priče djeca željeti u budućnosti, na kakvim će ih medijima željeti čitati i da li je tiskanoj knjigi, odnosno slikovnici doista odzvonilo?



Dobra vijest je...

da stručnjaci kažu kako tiskana knjiga neće nikada, ili barem ne još dugo, izumrijeti. Djeca će i dalje uživati u svojim omiljenim pričama i junacima na tiskanom papiru. Međutim, knjiga već danas, a u budućnosti pogotovo, djeci jednostavno neće biti dovoljna. Današnji klinci s nevjerojatnom lakoćom svoje omiljene likove i priče traže i slijede i na svojim računalima, tabletima i mobitelima, odnosno na drugim medijima osim knjige.

Buduće generacije djece i mladih željet će dublje zagrabiti u omiljenu priču. Kada pročitaju priču, željet će reći što misle o njoj, odmah. Željet će likove iz priče vidjeti i u igrici. Željet će ih vidjeti u crtiću. U igračkama, u aplikacijama, na zaslonu mobitela i slično. Drugim riječima, željet će dublje iskustvo priče, željet će interaktivnost i personalizaciju.

Željet će i sami biti dio priče, jedan od likova, ili možda imati mogućnost da sami napišu nastavak, da radnju okrenu u suprotnom smjeru od one kako ju je zamislio pisac. Ili možda da priču sami ilustriraju.

Zašto su izdavačima djeca kao publika važni?
Zato što upravo djeca određuju budućnost izdavaštva. Oni su ti koji traže nove medije, digitalne i interaktivne formate, dodatne kanale kroz koje će se kvalitetni sadržaj prezentirati, ali i proizvode koji nisu knjiga, ali su dio priče. Pionir u ovoj novoj vrsti izdavaštva i licenciranja bio je Harry Potter koji je u potpunosti redefinirao izdavaštvo za djecu. Ova se pojava naziva "crossmedia cooperation" i zahtijeva potpuno nove strategije, potpuno nove usluge i vojsku novih stručnjaka koji prije nisu radili u izdavaštvu (developeri, producenti, glumci, animatori, programeri i slično).



E-knjige postaju pravilo, a ne iznimka

U Centru dječje knjige, nedaleko našeg štanda, nalazio se takozvani Hot Spot nazvan Kids & E-reading ili Djeca i E-knjige. Tamo smo saznali da će e-knjige za samo dvije godine biti obavezno popratno izdanje uz tiskanu knjigu za većinu izdavača, a do 2020. godine stručnjaci predviđaju da će e-knjiga postati osnovno izdanje, a tiskat će ih se sve manje. Kada se jednom smanji financijski trošak potreban da se svaka knjiga prebaci u svoju digitalnu varijantu, odnosno kada pojeftini produkcija, očekuje se veliki bum elektorničkih knjiga, posebno onih interaktivnih namijenjenih djeci.

Nakon e-knjige, dobra ilustrirana priča može postati igrica, interaktivna aplikacija, crtić, dugometražni animirani film, strip, edukatvni sadržaj, mjuzikl, audio knjiga ili televizijska serija.



Omiljeni likovi

Šečući paviljonima primijetili smo da se i dalje najviše trguje najpoznatijim licencama u kojima svakako dominira Disney. Popularni su i Muppeti, Princeza Lillifee, Grubzon, Winxice, Miffy, Angry Birds, a male posjetitelje zabavljao je Sid iz Ledenog doba.

Očekivali smo da će sajam biti preplavljen Štrumpfovima, kao što je trenutno preplavljena Hrvatska, ali nismo ih nigdje vidjeli.

Osim ovih proslavljenih i diljem svijeta poznatih junaka, otkrili smo i neke nove koji polagano osvajaju dječja srca. Naša srce osvojile su iznimno duhovite slikovnice "Baa Baa Smart Sheep" i "I love lemonade" novozelandskog autorsko-ilustratorskog bračnog para Marka i Rowan Sommerset u kojima nevjerojatno smiješan zaplet pletu mudra ovca Baa Baa i lakovjerni puran Turky. Ove su slikovnice naš osobni pobjednik među dječjim knjigama.



Priča i dalje ostaje najvrijednije što jedno djelo ima i od nje sve počinje

Da bi uopće nastala knjiga i svi popratni sadržaji na svim tim silnim medijima, vrlo je važno imati dobru priču. Harry Potter, Sumrak Saga, Warrior Cats i slični naslovi otvorili su jedan novi trend - mješavinu realnosti i fikcije. Ako tome dodamo moderne tehnologije i inovativne koncepte pričanja tih priča dobivamo tzv. pričanje priča proširene realnosti. Radi se o pričanju priča na način da se briše granica između mašte i stvarnosti, između stvarnosti i virtualnosti.

Pojednostavljeno rečeno, baš kao u igricama, mali i veliki čitatelji će u pričama tražiti svoje priče, uloge za sebe i veću kontrolu. Priče će prodirati u život čitatelja, a čitatelji će željeti biti dio priča koje čitaju. Bez obzira kakva priča bila, čitatelji će je htjeti doživjeti svim svojim osjetilima. Ili kako bi to u Frankfurtu kazali "Fiction is real!".



Imaš dobru priču? Objavi je sam!

Svi oni koji kod kuće piskaraju dječje priče ili crtaju, više zapravo i ne trebaju izdavača da bi njihova slikovnica ugledala svjetlo dana. Zahvaljujući modernim tehnologijama i softverima koji omogućavaju korisnicima da sami sastave svoju e-knjigu i objave je na poznatim platformama (web knjižarama) poput Amazona ili Koboa, svatko može postati samostalni izdavač.

Self publishing je novi trend koji je već itekako uzeo maha diljem svijeta.


Što se još događalo u našem paviljonu 3.0?

Najuzbudljiviji trenutak za mnoge je bio dolazak Borisa Beckera koji je predstavljao svoju autobiografiju. Prošle godine promakao nam je Arnold Schwazenegger, ali ove smo se godine uspjele probiti među tjelesnim čuvarima i snimiti Borisa. Iako njegova knjiga nije za djecu, zasigurno je vrlo poučna sudeći po naslovu "Život nije igra".

Oni koji vole kuhanje i recepte u našem bi se paviljonu osjećali kao u raju, jer tu se predstavljaju razne nove kuharice i knjige recepata. Opet se kuhalo i fino papalo. Na nekim drugim štandovima se slikalo, štrikalo i radilo sve da se privuku posjetitelji i da im se približe najnoviji hitovi.

Već sad se veselimo sljedećoj godini kada ćemo ponovno imati prilike zakoračiti u taj čudesni i veličanstveni književni raj te djelić atmosfere i onoga što smo naučili podijeliti s našim čitateljima na Klinfu!

Foto: Frankfurt Book Fair / Alexander Heimann, Peter Hirth