Aplikacije za bebe: velika i opasna obmana ili dobro sredstvo za učenje od najranije dobi?

Na tržištu postoji more aplikacija za djecu, a veliki su hit i aplikacije za razne mobilne uređaje namijenjene bebama, odnosno aplikacije koje navodno bebama pomažu u razvoju i učenju.

520501fb28c98

Razne udruge roditelja u Americi prve su se pozabavile sadržajima koji se serviraju djeci i bebama putem tih aplikacija te tvrde da developeri raznim "edukativnim" igricama zapravo obnjajuju roditelje, jer one nemaju pozitivan utjecaj, ali bi vrijeme provedeno pred ekranom moglo imati negativan utjecaj na njihov razvoj.

Sve je počelo kada je 2006. godine grupacija pod nazivom The Campaign for a Commercial-Free Childhood (u slobodnom prijevodu Kampanja protiv komercijalizacije djetinjstva) javno prozvala The Baby Einstein Company i njihovu liniju multimedijalnih, interaktivnih proizvoda i igračaka "Baby Einstein" namijenjenih djeci starosti od 3 mjeseca do 3 godine.

Osim jake medijske kampanje protiv spomenutih proizvoda, podnesena je i službena prijava Američkoj federalnoj trgovinskoj komisiji protiv triju kompanija (Baby Einstein Company, Brainy Baby Company i BabyFirstTV) koje nude interaktivne proizvode i aplikacije za bebe zato što su varale potrošače u marketinškim porukama da su takvi sadržaji poželjni za intelektualni razvoj beba. Istovremeno, Američka akademija pedijatara preporučuje da se bebe do 2. rođendana u potpunosti makne od ekrana, bilo da se radi o televizoru, računalu ili mobilnom uređaju. Pritužba nije bila uvažena, ali su kompanije ipak bile prisiljene maknuti neke znanstveno vrlo upitne tvrdnje kod reklamiranja svojih proizvoda, kao npr. "Naš proizvod Baby Van Gogh može potaknuti zanimanje kod vaše bebe i naučiti ju prepoznavati boje". Istovremeno, roditelji su masovno vraćali "Baby Einstein" proizvode, a kompanija im je omogućila povrat novca.

No, grupacija The Campaign for a Commercial-Free Childhood nije stala na tome. Sada su se pozabavili i raznim tvrtkama koje nude aplikacije za bebe. Konkretno, traže od iste federalne trgovinske komisije da ispita mobilne aplikacije "Laugh and Learn" kompanije Fisher-Price i igrice kompanije Open Solutions kao što su "Baby Hear and Read" i "Baby First Puzzle". Ono što je sporno, ponovno su marketinške poruke kojima reklamiraju svoje aplikacije, a koje po njima nisu istinite i dovode roditelje u zabludu. Ovo je prva prijava te vrste protiv industrije mobilnih aplikacija.

U grupaciji Campaign for a Commercial-Free Childhood tvrde da developeri pokušavaju obmanuti roditelje i navesti ih na mišljenje da su njihove aplikacije edukativne.

"Sve što znanost zna o istraživanju mozga i razvoju djece naglašava da bebe treba držati podalje ekrana", kaže Susan Linn, direktorica grupacije. "Istraživanja pokazuju da su uređaji i sadržaji prezentirani putem ekrana zapravo neučinkovit način učenja kod beba. Ono što bebe trebaju za zdravi razvoj mozga su aktivna igra, kreativna igra ručicama i u direktnom kontaktu s najbližima".

Američka akademija pedijatara, čije smjernice i preporuke slijede pedijatri u mnogim razvijenim zemljama, uključujući i Hrvatsku, preporučuju da bebe što manje vremena provode pred ekranima, a djeca starija od dvije godine ne bi trebala gledati u ekran duže od sat ili maksimalno dva sata dnevno. Postoji i niz istraživanja o povezanosti razvoja beba i djece sa vremenom koji provode pred ekranom, ali ni jedno od njih nije pronašlo ništa pozitivnog u izlaganju beba u prvim mjsecima i godinama sadržajima na ekranima.

A što kažu prozvane kompanije?

U priopćenju za javnost, tvrtka Open Solutions kaže da nikada nisu tvrdili da elektronika može biti zamjena za stvarnu ljudsku interakciju te navode kako su dobili vrlo veliki broj pozitivnih kritika od strane roditelja, čije bebe se igraju njihovim aplikacijama.

Nadalje, iz tvrtke poručuju da nikada ne govore kupcima "kupite ovu igricu jer će ona vaše dijete naučiti svemu". Njihova je pretpostavka da se djeca igraju s roditeljima/braćom/dadiljama te smatraju da njihove aplikacije mogu pomoći roditeljima na način da im pružaju alate kojima će zabaviti svoje bebe ili im pomoći da djeci predoče nove stvari, da čuju nove zvukove i slično.

Fisher-Price za sad se nije očitovao o prijavi.

Campaign for a Commercial-Free Childhood i njezini članovi smatraju da mnoge kompanije krše tzv. zakone o iskrenosti u oglašavanju kada tvrde da njihove aplikacije uče bebe novim vještinama (npr. da će aplikacija naučiti bebu dijelove tijela, nove riječi, abecedu ili brojati do 10, da će bebe poboljšati motoriku i logičko razmišljanje).

"Ne postoji ni jedan dokaz da su mobilne aplikacije korisne, ali postoje neki dokazi da mogu biti štetne za razvoj beba, a to je ono što nas zabrinjava", kaže Susan Linn.