U vrijeme trudnoće poželjno je jesti raznovrsnu, nutritivno bogatu, a mnogi će još dodati i sezonsku hranu. Već smo debelo zakoračili u jesensku sezonu kestena kojima je ove godine bila dobra godina, pa se nude na svakom koraku. Fini su, slatki i zdravi, pa nije ni čudo da su mnogim trudnicama visoko na listi želja.

Smiju li trudnice jesti kestene?

Ova dvojba najvjerojatnije proizlazi iz činjenice da se plodovi kestena ubrajaju u orašasto voće, zajedno s kikirikijem, orasima, bademima, indijskim oraščićima, lješnjacima, pistacijom, pinjolima. Iz toga proizlazi strah da bi konzumacija kestena u trudnoći mogla potaknuti buduće alergije kod djeteta. Drugim riječima, buduće mame imaju jednaku dvojbu oko kestena kao što često imaju oko kikirikija i drugih sličnih plodova koji su jaki alergeni.

Prema podatcima Hrvatske agencije za hranu “alergija na kikiriki i/ili orašasto voće javlja se u oko 1 – 2% populacije, obično već tijekom prvih godina života te u oko 80% oboljelih zadržava se do kraja života. Proteini kikirikija, koji je leguminoza, vrlo su slični proteinima orašastog voća, zbog čega osobe koje su alergične na kikiriki mogu biti alergične i na orašaste plodove”. Ovdje treba napomenuti da najjaču reakciju izazivaju kikiriki, orasi i indijski oraščići, dok se alergija na kesten rijetko bilježi, ali je moguća zbog sličnosti sa spomenutim proteinom iz kikirikija.

Nadalje, u brošuri koju je izdala Agencija stoji: “Trudnicama i dojiljama sugerira se suzdržavanje od ove vrste hrane tijekom trudnoće i dojenja, osobito ako postoji obiteljska sklonost alergijskim reakcijama”.

Međutim, odgovor na pitanje da li konzumacija određene hrane tijekom trudnoće doista direktno uzrokuje alegije kod bebe, znanost još uvijek nije dala. Konkretno, ako trudnica jede kestene tijekom trudnoće, to ne znači da će time svoje dijete učiniti alergičnim na orašasto voće. Direktna uzročno-posljedična veza nije utvrđena.

Nadalje, kesten se u prehrani našeg podneblja nalazi već tisućama godina i trudnice ga jedu od davnina. Nutritivno je vrlo vrijedna namirnica iz nekoliko razloga:
– izuzetno je bogat vitaminima B grupe, osobito vitaminom B12
– jedini je orašasti plod koji u sebi ima vitamin C
– sadrži visokovrijedne minerale, najviše kalija i fosfora, a zatim i kalcij, magnezij, sumpor, klor, željezo, bakar te mangan.
– ne sadrži gluten
– bogat je mononezasićenim masnoćama poput oleinske i palmitinske kiseline.

Osim navedenog, zanimljivo je da je kesten neobično bogat folnom kiselinom koja je ključna za rast stanica, sintezu DNA i izgradnju živčanog sustava, odnosno osigurava pravilan razvoj fetusa. Kesten je prirodni izvor folne kiseline koju svaka trudnica treba uzimati kao dodatak.

Isto tako, kesten umiruje upalne procese, probavne tegobe i pomaže pri izbacivanju viška nakupljene vode u organizmu. Sve to dobro bi došlo svakoj trudnici kao pomoć.

Pa kako onda odlučiti – jesti kestene ili ne?

Ukoliko niste do sad imali alergijske reakcije na orašaste plodove, ukoliko u vašoj obitelji i u obitelji vašeg supruga/partnera ne postoji sklonost alergijskim reakcijama na orašaste plodove, prepustite se ovom jesenskom užitku, ali umjereno.

Pokušajte s malenom porcijom, osluškujte svoje tijelo i ono će vam samo reći odgovaraju li mu kesteni ili ne.

Ukoliko vas je svejedno strah, osjećate nelagodu i napetost te niste sigurni da li bi riskirali, radije ove godine preskočite kestene ili pak se posavjetujte s liječnikom koji će vas ohrabriti ili pak odgovoriti od kestena.