Većina parova ima oko 25% šanse da začne svakog mjeseca, a najplodnijim parovima to uspijeva unutar godine dana. Kod planiranja trudnoće najvažniji faktor su godine. Što smo stariji, manje smo plodni, pa se taj period do začeća može i produžiti kod nekih parova. Za začeće je potrebno dvoje, pa ukoliko planirate trudnoću, podjednako je važno zdravlje i muškarca i žene, odnosno njezinih jajnih stanica i njegovih spermija.

Drugim riječima, oboje trebaju sudjelovati u pripremama. Što je par zdraviji prije samog začeća, veće su šanse da će i dijete biti zdravo.


Dr. Sarah Brewer je autorica knjige “Planning a Baby? A Complete Guide to Preconceptual Care” (Planirate bebu? Potpuni vodič za njegu prije začeća) te kaže da bi briga i njega budućih roditelja trebala započeti barem tri mjeseca prije prvih pokušaja začeća, a idealno je šest mjeseci prije.


“Ako namjeravati pokušati začeti odmah, bilo koji korak u smjeru vašeg boljeg zdravlja je bolji od nikakvog, ma koliko kasno bio poduzet”, kaže dr. Brewer.


Ova liječnica također objašnjava da je najvažniji period bebina razvoja u prvih četiri tjedna nakon začeća, odnosno često i prije no što je majka svijesna da je trudna, pa je uspostavljanje zdravog stila života što je ranije moguće, iznimno važno.


“Samo za primjer, ako je beba pothranjena u toj ranoj fazi razvoja u majčinoj utrobi, veće su šanse da će kasnije patiti od bolesti krvožilnog sustava, visokog krvnog tlaka, srčanog udara ili dijabetesa, a najvjerojatnije se to događa zato što joj je krvožilni sustav tako u najranijem razvoju postavljen”, kaže dr. Brewer.


Redovitom i zdravom prehranom, pravilnim unosom vitamina i minerala, majka doslovno može već u prvom mjesecu trudnoće pomoći zdravlju bebe i očvrsnuti ga do kraja djetetova života.



Kako se pripremiti na začeće i trudnoću u pet koraka?


1. Važno je imati odgovarajuću težinu. Pretile majke često pate i od hormonalne neravnoteže i često imaju neredovite ovulacije, dok one žene s manjkom kilograma imaju i manjak tjelesnih masnoća zbog čega dolazi i do pada hormona estrogena te posljedično do neredovitih menstruacija i ovulacija. Idealnu težinu najbolje je odrediti izračunavanjem Indeksa tjelesne mase.


2. Dobro je početi uzimati folnu kiselinu (400 mcg dnevno) barem mjesec dana prije no što pokušate začeti te je nastaviti uzimati kroz prva tri mjeseca trudnoće. Folna kiselina je odgovorna za mnogobrojne funkcije u organizmu i ima vrlo važnu ulogu kod dijeljenja stanica, a posebice u procesima diferenciranja i rasta stanica embrija i fetusa. Važni su i ostali vitamini i menarali pa je dobro potražiti multivitaminske nadomjestke napravljene baš za trudnice i buduće trudnice.


3. Dobro je posjetiti liječnika opće prakse koji će vam izmjeriti krvni tlak, provjeriti krvnu sliku, provjeriti je li urin čist od bjelančevina albumina i glukoze, napraviti bris stolice i provjeriti jeste li imuni na rubeolu. Ukoliko uzimate bilo kakve lijekove, provjerite treba li ih reducirati ili zamijeniti nekim drugima prije začeća te tijekom trudnoće. Ukoliko imate dijabetes, epilepsiju ili neko drugo dugoročno oboljenje, svakako posjetite ginekologa i savjetujete se s njime oko začeća i same trudnoće.


4. Ukoliko ste uzimali kontracepcijske pilule, pokušajte začeti što prije. Istraživanja su pokazala da su žene plodnije u razdoblju odmah nakon prestanka uzimanja pilula. O ovoj temi također se posavjetujte s ginekologom, koji će vam najbolje znati reći kako postupiti, a ovisno o dužini perioda uzimanja tableta, sastavu njezinih hormona i utjecaja prekida uzimanja kontraceptivnih pilula na vaš organizam. Ukoliko se začeće nije dogodilo, pokušajte bilježiti ritam novih ciklusa kako bi bolje odredili plodna razdoblja.


5. Pokušavajte živjeti zdravo. Jedite zdrave namirnice, osobito cjelovite žitarice, prestanite pušiti i piti alkohol te izbjegavajte lijekove koji nisu preporučljivi trudnicama čak i ako još niste trudni. Tjelovježba će vaš organizam i metabolizam održavati svježim i okretnim te u kondiciji, što će vam biti od velike pomoći kada budete u višim mjesecima trudnoće.



Što može učiniti budući tata?


Organizam stvara spermije kroz 100 dana. Zdravlje oca također je vrlo važno u periodu prije začeća. Kako bi bio siguran da su njegovi spermiji u top kondiciji, budući tata može učniti sljedeće:


1. Nositi udobnu, širu odjeću te bokserice od pamuka i drugih prirodnih materijala. Donje rublje od umjetnih materijala povećava toplinu i statički elektricitet što može zajedno smanjiti broj spermija za čak 20%.


2. Jesti hranu bogatu prirodnim antioksidansima, vitaminom C i E te hranu bogatu beta-karotenom i cinkom. Ovi nutrijenti vrlo su važni za stvaranje zdravih spermija te za povećanje njihove kvalitete i kvantitete.


3. Smanjiti alkohol, jer je čak 40% neplodnosti kod muškaraca povezano s povećanim unosom alkohola u organizam. Poželjno je i prestati pušiti.


I na kraju, planiranje trudnoće i pokušaji začeća ponekad zahtijevaju promjenu nekih ustaljenih navika i stila života. To je mnogim ljudima teško, ali nagrada je velika i neprocjenjiva – zdravo, veselo i napredno dijete koje će vas cijeli život podsjećati da je vrijedilo početi živjeti zdravo i omogućiti bebi da od prvog dana živi u zdravim uvjetima.