Posložile su vam se sve kockice u životu i s partnerom ste odlučili da je vrijeme za bebu? Ako ste se zapitali što bi bilo dobro učiniti i da li je potrebno izbaciti pojedine ružne navike, posjetiti liječnika i provjeriti zdravstveno stanje, odgovor je da. Ne samo da će izbacivanje ružnih navika poput pušenja i konzumiranja alkohola utjecati na povećanje plodnosti i vjerojatnosti za začeće, nego će utjecati i općenito na poboljšanje zdravlja i općeg stanja organizma.

Najvažnije što bi, ako ste se odlučili za trudnoću, trebali učiniti za svoje tijelo je: izgubiti kilograme ako patite od prekobrojnih, odnosno nabaciti koju kilicu ako ih imate premalo, prestati pušiti, prestati konzumirati alkohol i droge, te bi bilo odlično posjetiti i liječnika specijalista odnosno ginekologa, i započeti sa zdravijom i uravnoteženijom prehranom.

Postizanje zdrave tjelesne težine

Zdrava tjelesna težina odnosno uravnotežen indeks tjelesne mase znači da tijelo funkcionira na ispravan način i da je opskrbljeno zdravim namirnicama. Uravnotežen indeks tjelesne mase kreće se između 19 – 25. Višak kilograma ne znači da nećete zatrudnjeti, no potrebno je znati da nosi određene rizike za zdravlje trudnice i bebe. Prekomjernim kilogramima smatra se ako je indeks tjelesne mase iznad 25, a opasnim se smatra ako je iznad 30.

Izračun Indeksa tjelesne mase (BMI) temelji se na odnosu tjelesne težine i visine osobe.

Ako pak patite od nedostatka kilograma, kako bi povećali šanse za začeće potrebno ih je povećati zdravim namirnicama odnosno prehranom. Žene koje pate od nedostatka kilograma obično imaju probleme sa začećem zbog neredovitih menstrualnih ciklusa, a samim time i s plodnošću.

Pravilna i zdrava prehrana mogu samo pozitivno utjecati na plodnost i mogućnost začeća, a kasnije i na zdravu trudnoću i zdravo dijete.

Prestanak pušenja, konzumiranja alkohola i droga

Prestanak svega navedenog liječnici sugeriraju neovisno o trudnoći, no posebno je zabranjeno u trudnoći. Pušenje i konzumiranje alkohola u trudnoći može izazvati ozbiljne komplikacije sa zdravljem nerođena djeteta, a znatno se povećava i mogućnost spontanog pobačaja. S obzirom na to da većina žena ne shvati odmah da se dogodila trudnoća pa nastavljaju s lošim navikama i u prvim tjednima ili mjesecima trudnoće kada je razvoj ploda najopsežniji, a zdravlje najugroženije, bilo bi dobro prestati s lošim navikama prije začeća kako bi se tijelo pročistilo od toksina.

Posjet liječniku specijalistu prije začeća

Prije nego započnete s pokušajima začeća ili već pokušavate svakako je dobro posjetiti specijalista – ginekologa. Jedni kratkim pregledom dobiti ćete zeleno svijetlo za “rad” na trudnoći. Ako bolujete od kroničnih bolesti poput epilepsije, astme ili dijabetesa svakako se prije trudnoće potrebno konzultirati s liječnikom. Ako pijete bilo kakve lijekove također je važno o tome popričati s liječnikom zbog sigurnosti uzimanja istih tijekom trudnoće. Stoga, bilo bi idealno posjetiti liječnika otprilike tri mjeseca prije pokušaja začeća kako bi se u slučaju potrebe tijelo prilagodilo na novi lijek i pročistilo od prethodnog. Osim toga, važno je znati da većina lijekova za glavobolju, prehladu, kašalj i slično nije sigurna za uzimanje tijekom trudnoće pa je na navedeno važno na vrijeme obratiti pozornost.

Za vrijeme rutinskog pregleda, liječnik će vam vjerojatno postaviti pitanja oko uzimanja lijekova ili kontracepcije te će vas o tome posavjetovati. Očekujte i ginekološki pregled i ultrazvuk na kome će vidjeti ima li zapreka za trudnoću, a ako niste već više od godinu dana napravile nalaz PAPA testa, bilo bi ga dobro napraviti. Osim toga, ako imate sumnje ili zdravstvene probleme sa spolno prenosivim bolestima, svakako bi bilo dobro kad bi ih podijelili s liječnikom, napravili analize i započeli liječenje što prije.

Uzimanje vitamina prije i nakon začeća

Već prije začeća liječnici savjetuju uzimanje vitamina ili vitaminskih pripravaka, a ponajviše folne kiseline. Folne kiseline dnevno bi trebalo uzimati oko 400 mg, a iznimno je potrebna u razvoju bebe u prva tri mjeseca nakon začeća, jer smanjuje rizik od oštećenja neuralne cijevi, poznatije kao spina bifida. U prvim tjednima trudnoće najviše se razvija bebin mozak i neurološki sustav, a tada možda nećete ni biti svjesni trudnoće, što znači da bi se mogli suočiti s nedostatkom folne kiseline u organizmu kada je bebi najpotrebnija.

Smanjenje stresa odlaskom u prirodu i meditacijom

Smanjiti količinu stresa najčešće izazvanu poslom i ubrzanim tempom života također je vrlo važno reducirati, jer ne samo tjelesne već i psihičke barijere mogu utjecati na smanjenje plodnosti, a time i na mogućnost začeća. Što više odlazite u prirodu, šetnje, bavite se sportskim aktivnostima koje volite, napravite opuštajuće kupke, meditirajte. Stres je jedan od najvećih problema današnjice i ponekad je više od fizičkih barijera, kočnica za zdravu trudnoću.

Zdrav život i zdrave životne navike ne mogu garantirati brzo začeće, ali zasigurno mogu na njega utjecati. Uvođenje zdrave prehrane, prestanak pušenja i uzimanja alkohola, bavljenje sportom, planinarenje odlična su predispozicija za vođenje zdravog života vas samih, a jednog dana i vas kao roditelja koji će djetetu pokazati važnosti zdravog života bez loših navika.