Zašto bi visoki stolovi trebali biti u svakoj učionici

Kada pokušamo zamisliti učionicu budućnosti na pamet bi nam mogli pasti učitelji roboti i virtualna stvarnost.

skolarci_rtl

Međutim, dok tehnologija bez sumnje mijenja način na koji učimo i mjesta na kojima učimo, jedan mnogo suptilniji trend polako preuzima učionice diljem svijeta.

Visoki stolovi za kojima se stoji jedan su od najpopularnijih trendova u modernim uredima, a tvrtke poput Microsofta i Googlea svojim zaposlenicima nude mogućnost da rade u stojećem položaju umjesto u sjedećem. Ono što je počelo kao trend u poslovnim uredima sada polako ulazi u školske učionice.

Čini se kako visoki stolovi postoje već dulje vrijeme. Mnogi poznati autori i političari radije su radili u stojećem položaju – Ernest Hemingway, Virginia Woolf i Winston Churchill samo su neki od njih.

Ustati za zdravlje

Rad u stojećem položaju nije samo prolazna moda. Dokazano je da previše sjedenja ima ozbiljne posljedice za naše zdravlje. Stručnjaci čak idu tako daleko da sjedenje nazivaju „novim pušenjem”.

Neki od zdravstvenih rizika povezanih uz previše sjedenja kod djece su pretilost, povišen krvni tlak, visoki kolesterol, dijabetes i smanjena kardio-respiratorna kondicija. Ali produženo sjedenje ima negativan utjecaj ne samo na fizičko zdravlje djece nego i na njihovo samopouzdanje i akademski uspjeh. Nažalost, nije dovoljno otići u šetnju ili u teretanu nakon škole zbog toga što manje količine napornog vježbanja ne mogu neutralizirati negativne učinke pretjeranog sjedenja.

Ujedno odrasli i djeca provode mnogo vremena sjedeći. Prema nekim studijama, djeca školske dobi dnevno provode od 60 do 70 posto svojih budnih sati u sjedećem položaju. U SAD-u učenici u prosjeku provode četiri i pol sata sjedeći u školi i dodatnih sedam sati sjedeći pred ekranom. Pokazalo se da djeca koja provode mnogo vremena sjedeći također prenose ovo ponašanje u adolescenciju i odrasli život, time povećavajući rizik od pretilosti i drugih zdravstvenih problema.

Ustati protiv dječje pretilosti

Činjenice pokazuju da školska djeca provode više vremena sjedeći u školi nego kod kuće, što znači da ima mnogo potencijala da promijenimo ovo ponašanje tako da promijenimo način na koji su učionice postavljene.

Nedavna studija provedena u tri škole u Teksasu istražila je učinke visokih stolova na indeks tjelesne mase. U sve su tri škole 24 učionice opremljene visokim stolovima. Učenici koji su stajali i kontrolna skupina učenika koji su sjedili bili su promatrani tijekom trećeg i četvrtog razreda.

Dok su učenici u kontrolnoj skupini doživjeli porast indeksa tjelesne mase od dva posto, učenicima koji su stajali smanjen je indeks tjelesne mase za tri posto. Rezultati su bili dosljedni za oba spola te za sve rase.

Učenici u prosjeku potroše od 15 do 25 posto više kalorija kada stoje nego kada sjede, a rezultati su još značajniji kod pretile djece, koja sagorijevaju od 25 do 35 posto kalorija više.

Sjedenje i ADHD

Uz to što pomaže u borbi protiv pretilosti, stajanje u školi također može pomoći učenicima s ADHD-om. Istraživanja pokazuju da je ADHD povezan s tjelesnom neaktivnošću te da sjedilački način života može pogoršati njegove simptome. Za djecu s ovim poremećajem kretanje i vrpoljenje na mjestu važan je i prirodan način za otpuštanje simptoma.

Međutim, kada djeca sjede tada ne postoji način na koji bi se neometano mogla vrpoljiti. Visoki stolovi dopuštaju djeci da se više kreću i mnogi dolaze opremljeni s pokretnim naslonom za nogu koji im dopušta da se vrpolje stojeći.

Škola bez (gotovo) ijednog stolca

Jedna je škola u Kaliforniji podigla stajanje na sasvim novu razinu. Osnovna škola Vallecito u San Franciscu prva je škola u SAD-u, a možda i u svijetu, koja je zamijenila sve tradicionalne stolove visokima.

Projekt su izvorno pokrenuli roditelji koji su nakon istraživanja problema pretilosti u djetinjstvu odlučili ravnateljici škole predložiti ovu ideju. Škola je prvo odlučila isprobati visoke stolove u jednoj učionici na godinu dana, nakon čega su i roditelji i učitelji željeli da se visoki stolovi uvedu u sve učionice.

Međutim, stolci nisu sasvim izbačeni. Visoki su stolci spremni za slučaj da se djeca umore, dok su stolovi opremljeni naslonima za nogu koji su prilagođeni djetetovoj visini. Učitelji u školi Vallecito izvještavaju o povećanoj učeničkoj koncentraciji, o manje vrpoljenja te manje ponašanja koje ometa nastavu otkako su uvedeni visoki stolovi.

Iako su visoki stolovi velika investicija za škole, njihove su koristi očite. A tko zna, možda će u daljnjoj budućnosti učenici tijekom sata hodati na pokretnoj traci.

(Izvor: opencolleges.edu, prijevod: Školski portal)

[PROČITAJTE JOŠ: Priča o pilates lopti ili kako je jedna učiteljica školarcima "spasila" kralježnicu]