Prošla su vremena u kojima je svaka osoba izvrsno poznavala umijeće lijepog izražavanja na papiru. Krasopis, pisanje rukom i slanje pisama danas se uglavnom spominju kao izgubljena umjetnost. Digitalizirano doba gotovo je u potpunosti izbacilo papir i olovku (ili nalivpero) iz prakse, te će za djecu u idućih nekoliko generacija pisanje pisama vrlo vjerojatno predstavljati tek neku davno zaboravljenu vještinu.

Unatoč činjenici kako današnjoj djeci u budućoj poslovnoj i privatnoj komunikaciji pisanje rukom neće biti niti potrebno, jedna američka studija kaže kako to nije sasvim istina. Znanstvenici su dokazali kako pisanje rukom aktivira više dijelova ljudskog mozga od jednostavnog udaranja prstima po tipkovnici.

Papir i olovka od malih nogu

„Vježbanje mozga“ na ovaj način nije rezervirano samo za odrasle koji bi povremeno morali uzeti olovku i papir u ruke kako bi potaknuli održavanje mozga „u formi“. Ključno je da se s ovom praksom počne već od ranih nogu, ističu stručnjaci. Korištenje vlastitih ručica za oblikovanje i stvaranje slova na praznom papiru može imati velik utjecaj na način djetetova razmišljanja. Ova naizgled jednostavna radnja nakratko mijenja način funkcioniranja mozga te potiče njegov razvoj kod djece.

Samostalno kreiranje slova na papiru također pomaže mališanima da više pozornosti posvećuju upravo pisanoj riječi. Ova navika stoga će mališanima biti od iznimne koristi u daljem tijeku obrazovanja, kada će morati upamtiti velik broj informacija.

Rukopis kao pokazatelj uspjeha

Jedno od istraživanja provedeno na području pisanja i rukopisa, utvrdilo je kako djeca koja su vještija u pisanju i imaju uredniji rukopis, postižu i bolje rezultate tijekom školovanja. Uzrok ovome leži u samom procesu razmišljanja tijekom pisanja. Djeca koja imaju određenih poteškoća s formiranjem slova na papiru, prilikom pisanja testa u školi velik dio koncentracije i napora uložiti će upravo u pisanje. A kada je mališan toliko usmjeren na to da slova na papiru izgledaju „baš kako treba“, često se događa da sadržaj napisanog „pati“, te odgovori koje je dao nisu jasni i nedvosmisleni. Dijete kojemu pisanje slova ide kao od šale neće se trebati toliko koncentrirati na taj aspekt rješavanja ispita, te će njegovi odgovori sigurno biti bogatiji i potpuniji.

Tipkanje ili pisanje?

Današnja tehnologija omogućava mališanima da mnoge stvari nauče na ponešto drugačiji, njima svakako zanimljiviji način. Iako je prva slova i čitanje moguće naučiti s ekrana laptopa, kompjutora ili popularnih tableta, stručnjaci su složni kako je papir i tintu nemoguće zamijeniti. Pisanje na čistom papiru i tipkanje po tipkovnici jednostavno ne uključuje u aktivnost jednake dijelove mozga.

Jasno je kako će se, s odrastanjem, većina mališana jednostavno morati „prebaciti“ na tipkanje teksta, a ne njegovo pisanje na papiru. Međutim, ova bi se tranzicija trebala dogoditi postepeno, i to tek nakon što su usvojili vještinu pisanja i čitanja na papiru. Stoga je vrijeme da sa svojim mališanom na barem jedan dan isključite sva računala u kući, te uzmete olovku i papir u ruke – baš kao u dobra stara vremena!