Iako su sve inteligentnija na IQ testiranjima, današnja djeca su manje kreativna no prije 20 godina, pokazuju istraživanja. S druge strane, kreativnost je jedna od najpoželjnijih vještina na tržištu rada i u životu općenito. Dobra vijest je da se kreativnost može naučiti i potaknuti. Prvi korak je učiti djecu kako riješiti određene probleme.

Kreativnost se definira kao “stvaranje nečeg originalnog i korisnog”. Još 1958. godine E. Paul Torrance razvio je test procjene stupnja kreativnosti, kojeg je do danas riješilo oko 300.000 djece diljem svijeta. Rezultati pokazuju da svakih deset godina djeca na testiranjima inteligencije u prosijeku napreduju za 10 bodova, ali u kreativnosti nazaduju istih 10 bodova. Osobito nagli pad kreativnost u djece bilježi se od 1990. godine.

Kako djecu učiti kreativnosti?

Odmah na početku, roditelji bi trebali shvatiti negativne utjecaje na kritičko razmišljanje i vještinu rješavanja problema kod djece. Možda najočitiji su gledanje previše televizijskog programa i igranje video igrica gdje su gotovi sadržaji, mišljenja i koncepti djeci servirani na pladnju. Tu je i problem načina na koji roditelji odgovaraju na pitanja djece. Do prvog razreda osnovne škole neka djeca jednostavno prestaju postavljati pitanja ukoliko na njih ne dobivaju odgovore.

Kreativnost se uči još od vrtića kroz ustrajno sudjelovanje u najrazličitijim aktivnostima. Dobra metoda je zadati djetetu zadatak da pokuša riješiti neki stvarni svjetski problem na način da ga se potakne na razmišljanje i predlaganje rješenja koji bi mogli primjerice očuvati prirodu, smanjiti glad u svijetu, pomiriti posvađane nacije i vjere. Ljepota kreativnosti je u tome da nema loših ili krivih odgovora. Svaka ideja vodi drugoj ideji i taj krug se nikada ne zatvara, već osoba “raste” zajedno sa svojom imaginacijom i umnim radom.

Poanta je što više zaposliti umove i ruke mališana i poticati ih na učenje kroz aktivnost stvaranja. Svi veliki izumitelji i znanstvenici imaju jednu zajedničku crtu – svi su u djetinjstvu bili opsjednuti proučavanjem najrazličitijih stvari iz svoje okoline, rasklapanjem i ponovnim sklapanjem uređaja i alata, kombiniranjem različitih elemenata i nadomještanjem elemenata koji nedostaju vlastitim kreacijama. Iz poznatog su kombiniranjem i istraživanjem stvarali novo.

Poticanjem takvog načina učenja, pomažemo djeci da nauče rješavati zagonetke i probleme vlastitim umom i rukama. A to je najjače oružje koje će nositi kroz život i uz pomoć kojeg će izboriti svoj uspjeh. Kreativna osoba u svakoj će prilici znati svojim umom i dosjetljivošću napraviti nešto od ničega.

(JK, Izvor: youthdevelopment.com)