Kako kvalitetno učiti?

Učenje je prirodna potreba proizašla iz znatiželje. Mala djeca uče iz svega što rade. Polaskom u školu učenje može postati zamorno, dosadno, teško i često nailazi na otpor kod djece.

52833faf352ec

Do škole djeca uče na zabavan, spontan način. Nemaju pritisak ocjena, uče kroz igru i iz interesa. Polaskom u školu učenje postaje obaveza i odgovornost. Zahtjeva dobru organizaciju, koncentraciju, samokontrolu i sposobnost memoriranja. Naučeno se vrednuje te se kroz ocjenu nerijetko procjenjuje i kompletna osoba.

Za kvalitetno učenje potrebno je:

Organizacija

Prije samog učenja u djetetov život, njegove obaveze i dužnosti potrebno je uvesti red. Red i struktura, te dobra organizacija važni su kako nama odraslima tako i djeci. Za postizanje tog reda školski raspored sati neće biti dovoljan. Potrebno ga je nadopuniti izvanškolskim aktivnostima, vremenom predviđenim za pisanje domaćih zadaća i učenje, te vremenom predviđenim za igru i razonodu. Takvi rasporedi mogu biti mjesečni, tjedni i dnevni. Dijete treba imati uvid u njih, redovito ih popunjavati i pridržavati ih se. Na taj način, vodeći računa o svojim obavezama dijete postaje samostalno, odgovorno, savjesno, organizirano i samim time zadovoljno.

Koncentracija

Za efikasno učenje potrebna je dobra koncentracija. To je također vještina koja se razvija i stječe vježbanjem. Za što bolju koncentraciju potrebno je ometajuće faktore svesti na minimum. To podrazumijeva slijedeće:

učiti uvijek na istom mjestu
pokušati učiti uvijek u približno isto vrijeme
pisaći stol držati urednim (na njemu se trebaju nalaziti samo knjige predmeta koji dijete trenutno uči)
glazba, televizija, računalo i mobitel trebaju biti isključeni
Otkriti djetetov stil učenja

Koliko ste puta rekli svom djetetu: „Idi u sobu i uči“? Tada ste ga poslali na određeno mjesto ali je ostalo nejasno što točno tamo treba raditi. I tada ono može satima sjediti nad knjigom, a da se ne dogodi ništa jer se učenje ne odvija samo po sebi. U ranoj osnovnoškolskoj dobi djetetu treba pomoći u učenju, pokazati mu kako učiti, poučiti ga vještini učenja i otkriti stil njegova učenja.

Poznato je da naučimo:

10% onoga što pročitamo
20% onoga što slušamo
30% onoga što vidimo
50% onoga što vidimo i čujemo
70% onoga što izgovorimo
90% onoga što izgovorimo i učinimo

Dakle, za uspješno učenje potrebno je kombinirati čitanje, pisanje, crtanje, govor i zornost. Međutim, koja će od navedenih tehnika dominirati u učenju ovisi o djetetovim jakim stranama. Poznato je da ovisno o razvijenosti opažajnih kanala razlikujemo vizualne, auditivne i motoričke tipove ljudi. Ključ uspješnog učenja je prepoznati „jake strane“ kod svog djeteta, poučiti ga kako da se u učenju osloni na njih, te otkriti njegov individualni stil učenja. Npr. djetetu koje je vizualni tip pri učenju će pomoći korištenje mentalnih mapa dok je djetetu koje je auditivni tip bolje glasno ponavljati ili mu čitati gradivo koje mora naučiti. Pomagati djetetu u učenju namečući svoj način učenja možda neče dati očekivane rezultate jer to nije i „stil“ učenja vašeg djeteta.

Pamćenje

Pamćenje se odnosi na mogućnost usvajanja, zadržavanja i korištenja informacija. Usko je povezano s pojmom učenja budući je za uspješno učenje potrebna i dobra moć pamćenja, povezivanja i primjene novih informacija. Sposobnost pamćenja može se povećati i uvježbati primjenom različitih tehnika. Jedna od njih je mnemotehnika (npr. kod nabrajanja pokušati unijeti neki vlastiti red u niz, uklopiti riječi u rimovanu pjesmicu, ili od prvih slova riječi u nizu napraviti anagram). Da bi dijete informacije iz kratkoročnog pamćenja pohranilo u dugoročno a onda ih dozvalo kada su mu potrebne mora ih ponavljati, ponavljati i ponavljati, dobro organizirati i povezivati s onim što već zna.

Ponavljanje

I evo nas kod ponavljanja... Ponavljanjem se „cementira“ naučeno. Što je češće to bolje. Sve što dijete želi ili mora zapamtiti treba aktivno ponavljati. Istraživanja pokazuju da bez aktivnog ponavljanja 98% onoga što smo doznali zaboravimo u roku od tri tjedna. Idealno bi bilo uvijek ponavljati sve kako bi se gradivo povezalo u smislenu cjelinu. Ponavljati je najbolje tako da dijete glasno govori, a može si neke stvari i nacrtati kako bi ista informacija bila zapamćena na različite načine.

Motivacija

„Um nije posuda koju treba napuniti, već vatra koju treba zapaliti“ - napisao je grčki biograf Plutarh prije 3000 godina. Govori nam da je motivacija izuzetno važna za uspješno učenje. Ukoliko se uči s veseljem, interesom, na zabavan način, učenje postaje mnogo brže i lakše. Dakle, gradivo bi trebali obogatiti zanimljivostima, učiniti ga interesantnim i pretočiti ga u „igru“ koliko god je to moguće.

Snažan motivator za učenje je i osjećaj uspjeha. Kada učenici postižu svoje ciljeve, motivirani su za daljnje učenje jer će im to ponovno pružiti osjećaj uspjeha. Isto tako, učenici koji ne postižu uspjeh sve više gube volju i samopouzdanje. Neuspjeh u učenju stvara stres a iz stresa proizlazi 80% teškoća u učenju.

Što učiniti?

Instrukcije koje roditelji plaćaju, sati koje sami provode u učenju s djetetom, „štrebanje“ informacija napamet,... samo su gašenje požara. Dugotrajnije i puno korisnije je potrošiti vrijeme na učenje o tehnikama učenja i naučiti dijete kako samostalno učiti. Učenje je vještina koju treba naučiti, a znati kako učiti od izuzetnog je značaja za cijeli život.
Odrediti stil učenja svakog djeteta, upoznati tehnike učenja i njihovu primjenu, naučiti kako poboljšati pamćenje i koncentraciju te na taj način pomoći svom djetetu u učenju roditelji će imati priliku naučiti u Kabinetu Korneo kroz radionice „Škola učenja“. Radionice su namijenjene svim roditeljima kojima je učenje njihovog djeteta postalo mučenje i koji žele svoje dijete naučiti kako učiti.

Autorice članka:

Nataša Čičin – Šain, prof. defektolog
Stela Horvat, prof. rehabilitator

www.korneo.hr