Evo zašto su ovi 10-godišnjaci najbolji u čitanju u Europi i među najboljima u svijetu?

Svake pete godine ocjenjuje se vještina čitanja 300 tisuća četvrtaša u 50 zemalja. To je najveća svjetska komparativna studija vještine čitanja primarne razine. Godine 2009.

skolarci_rtl

Irska se znatno srozala na OECD-evoj ljestvici pismenosti i matematičkih vještina.

Alarm je zazvonio kada su se političari i poslovnjaci zabrinuli zbog potencijalne povrede međunarodne reputacije irskoga obrazovnog sustava. No, najnoviji rezultati pismenosti pokazuju impresivne rezultate: irski desetogodišnjaci sada su najbolji u čitanju u Europi i među najboljima na svijetu.

Foto: Screenshot/Irishtimes.com

Napredak u rezultatima u međunarodnoj studiji vještine čitanja (Pirls) za 2016. godinu pokazuju da su samo dvije zemlje zabilježile bolji rezultat od Irske, a to su Singapur i Rusija.

Kako su uspjeli?

Jedna stara izreka kaže: „Uspjeh ima tisuću očeva“, ali kreatori politike smatraju da su u igri bili određeni ključni faktori. Jedan od njih definitivno je i uvođenje nacionalne strategije pismenosti i računanja 2011. godine koja je uslijedila zbog zabrinutosti rezultatima PISA istraživanja. Postavljen je ambiciozan plan praćen detaljnim akcijama potrebnim za poboljšanje rezultata i uvedeno je posvećeno vrijeme svakoga školskoga dana usredotočeno na pismenost i računanje (oko pola sata).

Odlučili su uvesti i standardizirane testove čiji se rezultati priopćuju roditeljima, a sve u svrhu poticanja što većeg osjećaja uključenosti roditelja u obrazovanje djeteta. Osim toga, uveli su i puno širi raspon tekstova, tzv. grafičke romane.

A određena financijska sredstva potrošili su na edukaciju učitelja radi poboljšanja pismenosti i vještine računanja. Uvedene su i promjene u programima za obučavanje novih učitelja.

Samoprocjenjivanje škole

Još jedna velika promjena bilo je povećanje kapaciteta škole u procjeni vlastite izvedbe. Tzv. samoprocjena škole bio je ključni faktor promjene, kažu kreatori politike, zbog toga što ravnatelji i učitelji u svakoj školi sada samostalno postavljaju ciljeve napredovanja. U to vrijeme postojala je zabrinutost zbog nekih od pristupa. Neki su se učitelji brinuli da prejaka usmjerenost na vještinu čitanja šteti ljubavi djeteta prema čitanju iz osobnog zadovoljstva.

Neki su pak izrazili zabrinutost zbog birokratskog tereta nametnutoga školama koji dolazi s procjenom vlastitih rezultata. Međutim, novi rezultati pokazali su da više djeca čita iz osobnog zadovoljstva, a školarci primarne razine dosegnuli su ciljeve u čitanju i računanju četiri godine prije nego što se planiralo.

Ono što je vrijedno istaknuti jest da je sve to postignuto uz relativno mala financijska sredstva. Irska na godišnjoj bazi troši oko 17 milijuna eura na aktivnosti vezane uz pismenost i računanje, kao što su stručno usavršavanje nastavnika, promjene u načinu obučavanja nastavnika i osuvremenjivanje standardiziranog testiranja.

Kad usporedimo s proračunom za obrazovanje od deset milijardi eura, potrošeni iznos nije nimalo velik. Veliki izazov za budućnost bit će nadmašiti taj uspjeh i prenijeti takva poboljšanja na sekundarnu razinu obrazovanja.

(Izvor: Irishtimes.com)