Ove godine obilježava se 150. godišnjica izlaska Darwinove knjige “Podrijetlo vrsta”. Čak je i sam Darwin imao strahove vezane uz prihvaćanje svoje teorije, jer se ona izravno sukobljava s religioznim uvjerenjima ljudi. Ipak, djecu nije štitio svojih znanstvenih učenja, kao što je to činio s odraslima. Čvrsto je vjerovao da su djeca po prirodi mali istraživači i znanstvenici.

Darwin je djecu uključio u mnoge svoje eksperimente. Smatrao ih je izvrsnim znanstvenicima amaterima, jer do šeste godine postavljaju mnoga iznimno zanimljiva pitanja. Zanimaju se za podrijetlo svih stvari, pa tako i vrsta koje obitavaju na zemlji. Ipak, još uvijek postoje zadrške vezene uz detaljnije upoznavanje djece s teorijom evolucije.

Primjerice, kada dijete postavi pitanje “Odakle dolaze ptice?”, većinom je odgovor “S neba”, a on bi isto tako mogao biti “od jedne vrste dinosaura koja se dobro prilagodila promjenama na zemlji prije više milijuna godina”. Opće je prihvaćeno da se teorija evolucije uči kao samo jedna od teorija nastanka vrsta, kako se religiozne roditelje ne bi razljutilo, jer oni vjeruju i to vjerovanje odlučno prenose djeci, da je sve stvorio bog.

Čak i roditelji koji nisu religiozni često izbjegavaju djecu učiti o podrijetlu vrsta, jer im se teorija čini previše kompleksna i smatraju da je preteško podučiti djecu da je ptica nastala od vrste dinosaura, dok ona još uče osnove. Isto tako, i učitelji i roditelji plaše se da ukoliko nemaju diplomu biologije, neće moći djeci prenijeti znanje o evoluciji na ispravan način.

Znanost jest komplicirana. A teorija evolucije je brutalna, jer veliki broj živih organizama mora umrijeti kako bi priroda funkcionirala, a preživljavaju samo najjači. Mnogi to smatraju preteškim i uznemiravajućim za um male djece. Djeca su ionako od najranije dobi bačena u svijet pun natjecanja. Djeca se stalno natječu u vrtiću, na igralištu, kod kuće s braćom za razne nagrade i pažnju te intuitivno osjećaju kako prirodna selekcija funkcionira.

Velika Britanija uvrstila je teoriju evolucije kao obvezno nastavno gradivo čak i u nižim razredima, jer obrazovne institucije vjeruju da biologija nije znanost bez evolucije. Djeci se nastoje približiti zanimljivosti svijeta prirode. Kako je djeci često teško objasniti pojam vremena u milijunima godina te promjene u genetskim strukturama koje pokreću evoluciju, lekcije su vrlo jednostavne i općenite. I čini se da djeca doista obožavaju Darwina i njegove avanture, jer to je svijet otkrića za kojim teže u svakodnevnom životu.
(JK, Izvor: Newsweek)