Budući da je trend rane edukacije na snazi posljednjih desetak godina, čini nam se kako postoji zavidan broj znanstvenih istraživanja koja potvrđuju dobrobiti učenja kompleksnih pojmova i lekcija u najranijoj dobi.

Stvarnost je, pak, nešto drugačija. Naime ne postoje relevantne studije koje potvrđuju tezu da je rani ulazak u svijet kompleksnijeg znanja i vještina put ka pametnijim i sposobnijim mladim ljudima.

Ponekad je efekt upravo suprotan, pa tako djeca koja se od rane dobi forsiraju na mnoštvo aktivnosti i učenja, do odrasle dobi često izgube volju za usvajanjem novih znanja, odnosno na neki se način ulijene.

Prerana edukacija može biti kontraproduktivna

Trogodišnjaci koji tečno govore tri strana jezika, vrtićanci koji besprijekorno sviraju instrumente ili maleni znanstvenici koji istovremeno uče vezivati vezice na cipeli i računaju, uče kemijske formule i umjesto slikovnica listaju udžbenike – sve je veći broj roditelja koji, iz različitih razloga, forsiraju da njihovo dijete od najranije dobi bude uključeno u velik broj aktivnosti i edukativnih programa, a neki od njih i sami podučavaju svoju djecu kompleksnim vještinama.

Uvjerenja da će takvi načini pomoći djetetu u starijoj dobi nemaju svoje uporište, a istraživanja pokazuju kako ovakvo ponašanje može biti kontraproduktivno. Istina jest da što se djeca ranije susretnu s određenim znanjima, u kraćem će razdoblju to imati pozitivan efekt, no ne nužno i dugoročno.

Nije nepoznato da djeca koja rano započinju sportsku karijeru u pubertetu često odustanu, jer se zasite. Iz istoga razloga, djeca koja prerano započnu usvajanje kompleksnijih znanja, zasite se učenja i nove ih spoznaje ne mogu toliko zainteresirati kao ostalu djecu, pa im škola ili hobi brzo postaju dosadni.

Ne oslanjajte se na pretpostavke

Psiholozi se slažu oko jednoga; jednako kao što od šestomjesečnog djeteta ne očekujemo da slaže rečenice, tako ne bismo trebali očekivati da će trogodišnjak pisati sastavak.

Svaka se generacija roditelja susreće s novim odgojnim trendovima, no na roditelju je da odluči kojima će se i hoće li se ijednome prikloniti.

Važno je znati da, neovisno o tome je li riječ o budućem intelektualcu ili djetetu prosječne ili niže inteligencije, razvojne faze djeteta ne smijemo zanemarivati. Iz tog je razloga važno da roditelj ne prihvaća olako trendove koji se provlače u njegovu društvu, već ukoliko se namjerava prikloniti nekoj od popularnih metoda, istraži koliko je ona zaista korisna.

Poticati dijete da uči, razvija se i napreduje poseban je dar koji mu možete dati, no forsiranje iz samo vama znanih razloga, da se konstantno ističe od svojih vršnjaka, natječe i vrijeme provodi savladavajući lekcije koje nisu namijenjene njegovoj dobi, bez obzira na kratkotrajan uspjeh, moglo bi vam se dugoročno obiti o glavu.