Između prve i treće godine djeca svojim malim koracima odlaze u potragu za neovisnošću. Tu samostalnost im treba dozvoliti kada je riječ o aktivnostima, ali pod nadzorom i u određenim granicama. U to su vrijeme vrlo zahtjevni, ali i vrlo dragi. Pokušavaju shvatiti načine upravljanja svijeta oko sebe i zato ispituju roditeljske granice i strpljenje.

Tek prohodala djeca žele biti neovisna i tu želju mogu vrlo bučno izražavati. Istovremeno, nikako ne žele biti predaleko od mame ili tate, tj. izvora sigurnosti i zaštite. Na roditeljima je, u ovom trenutku, zadatak smišljanja tjelesnih aktivnosti.

Djeca u ovoj dobi svladavaju osnovne vještine, a o savladanim vještinama ovisi i kojim aktivnostima ih roditelji mogu animirati. Činjenica je da što im više aktivnosti bude ponuđeno, djeca će biti aktivnija. Mališane nije teško nagovoriti na kretanje, čak štoviše, njihova energičnost vrlo često za roditelje zna biti iscrpljujuća – ali treba im usmjerenje kako bi aktivnosti bile zabavne, smislene i sigurne.

Vještine koje dijete savladava u dobi od 12-24 mjeseca

  • Samostalno hoda
  • Vuče igračke dok hoda
  • Nosi igračke dok hoda
  • Samo se ustaje nakon pada
  • Počinje trčati
  • Šutira loptu
  • Drži se za rukohvat dok se penje/silazi stubama
  • Hoda unatrag

Vještine koje dijete savladava u dobi od 24-36 mjeseci

  • Stoji na jednoj nozi 1-2 sekunde
  • Vješto se penje
  • Baca loptu preko ramena
  • Saginje se s lakoćom bez padanja
  • Dobro trči i skače
  • Šutira loptu prema naprijed
  • Izmjenjuje noge dok se penje/silazi stubama
  • Gura pedale na triciklu

Dobra smjernica za dnevne aktivnosti je 30 i više minuta dnevno provedeno u šetnjama, na igralištima i u raznim zabavnim igrama kod kuće. Donosimo vam nekoliko prijedloga kojima možete zabavno obogatiti vrijeme sa svojim malim “hodačem”.

Za dijete u dobi od 12-24 mjeseca:

Aktivnosti: 

  • Slušanje glazbe i zajednički ples
  • Držanje djeteta za ruke dok skače
  • Zajedničko istraživanje vrta ili igrališta 
  • Penjanje po stubama i penjalicama uz nadzor

Igre: 

  • Igranje s igračkama koje se vuku i guraju
  • Oponašanje odraslih kako rade (rabe alate, pripremaju večeru, itd.)
  • Oponašanje životinja
  • Igranje sa slagalicama i drugim igračkama na podu

Za dijete u dobi od 24-36 mjeseci:

Aktivnosti: 

  • Zajedničko igranje na igralištu ili u vrtu
  • Igre oponašanja, “ringe, ringe, raja” i sl.
  • Igre loptom
  • Sat ritmike ili gimnastike za malu djecu
  • Zajednička tjelovježba

Igre:

  • Uživanje u maštovitim igrama (vožnja autića, igrokaz figuricama, briga o lutki)
  • Slaganje kocaka
  • Crtanje 

Kad s djetetom moraju mnogo vremena provesti kod kuće, roditelji mogu doći u napast da spas potraže u gledanju televizije ili sličnim pasivnim aktivnostima. Realno, ne postoji ni jedan dobar razlog da dijete bude i sekundu pred televizorom, jer čak ni obrazovne emisije ne mogu obogatiti dijete kao što to čine aktivnosti poput proučavanja kako neka igračka radi, slaganja slagalica, njihanja na ljuljački ili slušanja priče koju mu čita roditelj. Ukoliko je neophodno da dijete ipak potraži zabavu uz nešto na televizoru, pronađite mu dječji program koji malog gledatelja potiče na interakciju, kao npr. spotove gdje djeca pjevaju i plešu ili se bave tjelovježbom i vrlo brzo će se pasivno gledanje pretvoriti u živahno oponašanje gledanog sadržaja. 

Roditelj je za dijete glavni koordinator aktivnosti – preuzima vođenje igre oponašanja, sudjeluje u dodavanju lopte i pomaže djetetu u pjevanju dječjih pjesmica.