Glazba kao poticaj za učenje stranog jezika u predškolskoj dobi na primjeru učenja talijanskog jezika

Strani jezik je poželjno početi učiti što ranije, kako zbog motivacijskih, tako i zbog biološki utemeljenih razloga, a sve radi što kvalitetnijeg usvajanja stranog jezika i razvijanja pozitivnog stava prema učenju stranog jezika

4eccf3479413d

. Uz argumente koji idu u prilog ovim tezama, naglašena je i uloga igre, te nekih metodičkih zakonitosti učenja stranog jezika kod djece predškolske dobi.

U globaliziranom svijetu interneta i televizije, naglašavati potrebu učenja stranih jezika je poput upozoravanja na opasnosti globalnog zatopljenja.

Prednosti što ranijeg učenja stranih jezika su brojne - radi bioloških i psiholoških predispozicija, rani početak učenja znači i lakše usvajanje jezika, a tako se omogućuje i usvajanje pravilnijeg izgovora, tečnijeg ritma jezika i točnije intonacije.

Pored usvajanja vokabulara i sintakse, učenje stranih jezika treba biti i u funkciji razvoja bitnih karakteristika ponašanja: samopouzdanja, osjećaja sigurnosti, spontanosti i spremnosti za učenje i drugih stranih jezika. Pored prakse, sve navedeno potvrđuju i brojna istraživanja.

Motivacija za učenje stranog jezika izgrađuje se od prvog susreta s tim jezikom koji često, a pogotovo u mlađoj dobi, može biti i presudan. Upravo zato učenje stranog jezika u odgojni se proces uvodi postupno i kroz sve odgojne sadržaje, aktivnosti i situacije, ali i kroz cjelokupno ozračje u vrtiću, odnosno u igraonici u kojoj se jezik uči.

Naposlijetku, bitan element učenja stranih jezika je i povezivanje kulture zemlje u kojoj se govori tim jezikom sa samim jezikom. Kako je kultura povezana s jezikom dubokim vezama - kroz svakodnevni život, običaje, književnost i tradiciju, s jedne strane njihova veza olakšava usvajanje samog jezika. S druge strane, otvaranjem prostora za inventivnost, postavlja i pred odgajatelja izazove čije rješavanje učenje stranih jezika može učiniti obostrano lakšim i zabavnijim.


Učenje stranog jezika kroz pjesmice

Jedna od vrlo učinkovitih metoda učenja stranog jezika je kroz pjesmice. Mnogi ljudi misle kako slušanje glazbe služi isključivo za opuštanje i zabavu, ne razmišljajući kako je to ujedno i izuzetno učinkovito sredstvo za poboljšanje sposobnosti razumijevanja i komunikacije na stranom jeziku.

Pjesma je „kratka kompozicija teksta i glazbe“ u kojoj je glazba puno važnija od teksta. Značenje glazbe izazvalo je mnogo rasprava u glazbenim krugovima zbog različitog značenja i brojnih koristi koje donosi.

Glazba se najčešće definira kao umjetnost zvuka, tj. umjetnost u kojoj manje ili više složenim organiziranjem zvuka i tišine stvaramo forme određenih značenja ili izražavamo različite osjećaje. Glazba mora biti ugodna i melodična - definicija koja izdvaja glazbu od zvuka po ovim kriterijima mijenja se od kulture do kulture te kroz različita razdoblja. Poznavanje glazbe produbljuje saznanja o povjesnim razdobljima jer je razvoj čovjeka praćen evolucijom glazbenih misli.

Kako bismo mogli koristiti pjesmu kao metodu učenja? Sama pjesma se sastoji od dvije razine: verbalne i glazbene, a u svakoj od njih je i neka priča koja nešto govori.


Učinkovitost učenja pomoću talijanskih pjesmica

Opće je poznato da kvalitetnom govorenju prethodi slušanje, ali ako živimo u sredini u kojoj ima malo izvornih govornika, tada i nismo u mogućnosti slušati i izgovarati. Uz glazbu možemo slušati standardni talijanski jezik, pa čak i u dijalektu.



Gramatika je temelj svakog jezika, a zahvaljujući izvođenju različitih tekstova na isti melodijski obrazac, spontano se uči i gramatička struktura.

Za učenje jezika, preporučuje se slušanje pjesama za djecu jer u njihovom tekstu autori koriste riječi koje je jednostavno naučiti: jedna od tih pjesmica je „coccodrillo come fa“ koja spada u tip pjesme u kojoj se ukazuje na dijelove tijela ili životinja.
Drugi primjer je pjesma „Qua qua“ te pjesma „Ci vuole un fiore“, pogodna  za početnike jer je tempo pjesme spor, a neprekidno se ponavlja struktura „ci vuole...“

Prije svega treba izabrati pjesmu koja je adekvatna dobi djece; kako glazbeno, tako i tekstualno te da tematski odgovara ostalim planiranim sadržajima. Nakon slušanja može se napraviti kratki osvrt na ono što su djeca čula (kakve je osjećaje, asocijacije  izazvala kod djece) i potaknuti dijete da se samo izrazi kroz pokrete svoga tijela.
Čestim ponavljanjem i slušanjem pjesme dolazi do memoriranja gramatičke strukture i novih riječi.

Glazbene aktivnosti neodvojiv su dio učenja stranog jezika. Termini intonacija i ritam podjednako se rabe u učenju stranih jezika, kao i u glazbi. Razvijanje sluha je podloga za učenje stranog jezika i glazbe.

Piše: SANDRA ZJAČIĆ-LJUBIČIĆ, odgajatelj mentor