Između druge i treće godine djeca ulaze u razvojnu fazu u kojoj im je teško upravljati osjećajima i ponašanjem. U toj dobi počinju se i intenzivnije družiti s vršnjacima. U interakciji s drugom djecom događaju se i prvi konflikti ili svađe, najčešće vezani za njima najvažnije stvari u životu – tko će dobiti igračku, tko će sjediti najbliže odgojiteljici, tko će odabrati slikovnicu za čitanje i tko će dobiti najviše pažnje odraslih.

Prvi konflikti među djecom predmet su interesa psihologa koji rade razna istraživanja. Jedno od njih provedeno je na Sveučilištu u Kaliforniji, a znanstveni rad objavljen je u stručnom časopisu Nature Human Behavior. U eksperimentima je djeci prikazana jednostavna lutkarska predstava u kojoj se jedna lutka kretala s desne na lijevu stranu, a druga s lijeve na desnu stranu. Srele su se na pola puta i našle jedna pred drugom. Prvo su neko vrijeme samo tako stajale, a onda se jedna lutka naklonila (pognula glavu) i maknula se u stranu da druga, “jača” lutka može proći. Psiholozi su potom djecu pitali koja im je lutka draža. Od 23 djece, njih čak 20 je odabralo ovu snažniju lutku ili pobjednika.

U sljedećem eksperimentu lutke su se ponovno srele, ali nisu razriješile konflikt tako da se jedna, manje dominantna maknula drugoj, već je dominantna lutka ili lutka pobjednik, slabiju lutku udarila i tako ju maknula s puta. U ovom slučaju samo je 4 od 23 djece kazalo da im se više sviđa lutka pobjednik.

Dobrota u djeci kojoj ih ne treba posebno podučavati

Drugim riječima, djeca vole pobjednike i vole pobjeđivati, ali ne pod svaku cijenu. Loši postupci nisu u očima djece opravdali cilj, pa čak i ako su doveli do pobjede.

Između 21. i 31. mjeseca starosti djeca već preferiraju i prepoznaju pobjednike (jače, snalažljivije, sposobnije…) i to bez nekog posebnog učenja od strane odraslih. Međutim, oni će voljeti pobjednika u konfliktu samo ako je do toga došao na dobar, a ne na agresivan i društveno nepoželjan način.

Danas se u svijetu slavi i potiče pobjeđivanje i dominacija nauštrb dobrote i ljubaznosti, pa je utješno vidjeti da djeca to imaju u sebi i potrebno je pronaći načina da se u njima taj osjećaj njeguje – u redu je postići cilj i biti najbolji u nečemu, ali ne na štetu i patnju drugoga.