Svaki roditelj misli da je njegovo dijete darovito. Neki se hvale kako je njihovo dijete rano prohodalo, drugi kako je njihov mališan rano progovorio, rano naučio čitati ili kako kći pjeva poput operne dive.

Darovitost se kod djeteta može očitovati u jednom ili više područja. Jedna od zabluda je da darovito dijete mora biti uspješno u svim područjima. Primjerice, ako je talentirano za matematiku ne mora biti talentirano i za jezike. Nadareno dijete može biti visoko iznad prosjeka u jednom području, ali sasvim prosječno u nekim drugim područjima.

U predškolskoj dobi se za samo vrlo mali broj djece može govoriti o darovitosti u punom smislu te riječi. Primjerenije je govoriti o potencijalnoj darovitosti. Takva su djeca u mnogim aktivnostima bolja od svojih vršnjaka, neke sposobnosti se kod njih pojavljuju ranije nego u ostale djece pa su radoznalija, poduzetnija, bolje povezuju stvari i pojmove, pokretljivija su i slično.
Neki od pokazatelja darovitosti u predškolskoj dobi su: ako dijete ranije prohoda i progovori ili pokazuje rano zanimanje za slova, pokazuje razumijevanje za pojam broja i vremena, brzo uči pjesmice i recitacije, znatiželjno je, može strpljivo saslušati dugu priču, ima izražen smisao za humor, razumije uzrok i posljedicu, odgovara na upute i izvršava složene zadatke prije druge djece iste dobi.
Za darovitost su potrebne biološke predispozicije, no kako bi se naslijeđeni potencijali razvili u manifestnu darovitost, tj. visoko postignuće u nekom području, vrlo je bitan i utjecaj okoline. Tu obitelj ima iznimno važnu ulogu.

Dječju znatiželju ne treba sputavati

Roditelji trebaju omogućiti djetetu da razvije pozitivnu sliku o sebi, pružiti mu priliku da se samostalno koristi svojim sposobnostima, vještinama i znanjima. Darovita djeca iznimno su znatiželjna i tu znatiželju ne treba sputavati. Roditelj treba i sam modelirati ponašanje koje želi razviti kod djeteta, stoga je korisno da vas dijete vidi kako čitate knjige i bavite se drugim zanimljivim i kreativnim aktivnostima. Svakako mu treba pružiti okolinu bogatu zanimljivim sadržajima u kojoj će moći izraziti svoje potencijale. No nikako ne bismo trebali “forsirati” dijete, tj. pokazivati prevelika očekivanja od njega, siliti ga da u školi bude izvrsno u svim predmetima ili da stalno uči. To može negativno utjecati na njegovu motivaciju. Darovita djeca su i dalje djeca i ne moraju biti savršena u svim područjima. Darovitost ne podrazumijeva uvijek i odgovornost, urednost, uglađeno ponašanje i slično.

Izvor: Moj vrtić – priručnik za sretnije odrastanje