Iako smo o temi noćnih buđenja i problema sa spavanjem kod beba pisali u već nekoliko navrata, ovu temu teško je potpuno iscrpiti. Još jednom treba ponoviti da bebe plakanjem izražavaju želju da im se zadovolji neka potreba. To znači da su ili gladne, žedne, muči ih probava i grčevi, žele čistu pelenu, nešto ih žulja ili smeta, hladno im je ili vruće, žele nešto dohvatiti, vidjeti ili čuti, a ne mogu ili pak se jednostavno žele maziti i družiti s roditeljem. Naravno, beba će plakati i ako je bolesna. Što se tiče noćnih buđenja, ona su s razvojnog aspekta normalna i dijete će najkasnije do 3. rođendana uspostaviti normalnu rutinu spavanja.

Novorođenče spava između 16 i 20 sati dnevno i ne može razlikovati dan od noći. U relativnom ujednačenim razmacima izmjenjuju se faze budnosti i spavanja. Bebe rođene prije termina često spavaju još i više u prvim mjesecima, odnosno 20 do 22 sata dnevno. Prosječni ciklus spavanja u tom je periodu oko 40 minuta koje bebe provode u tzv. REM fazi spavanja. Kako ćete ju prepoznati? Po tome što beba u snu cucla, radi grimase, smješka se, miče prstićima i na rukama i na nogama. U takvim ciklusima beba spava 3 do 5 sati i tada se budi jer treba papati. Isti ciklus ponavlja se i noću. Fragmentirani san tijekom noći najčešće zabrinjava roditelje i s razlogom žele što mirnije ponovno svoje dojenče uljuljuškati u san.

Dobar san tijekom noći važan je kako za odrasle tako i za djecu. Osobito kada uzmemo u obzir da se mozak najoptimalnije razvija upravo kada beba spava.

Kako bi bebicama olakšali taj noćni san (a i sebi), potrebno je poduzeti nekoliko važnih koraka i stvoriti određene preduvjete.

Okolina za spavanje
Prostorija i okolina u kojoj beba spava mora biti odgovarajuća. To znači da svijetla trebaju biti ugašena ili prigušena. Prostorija ne smije biti niti pretopla niti prehladna, idealna temperatura za bebu u prostoriji je oko 25 stupnjeva C. Neka se prostor u kojem beba spava noću upravo po toj atmosferi razlikuje od drugih prostora u kojima beba tijekom dana boravi. Tako ćete je naučiti da već samim dolaskom u spavaonicu beba shvati da je došlo vrijeme za noćno spavanje.

Držite se rutine
Rutina će također pomoći vašoj bebi prepoznati kada je vrijeme za noćno spavanje. Radite iste stvari svake večeri u točno određeno vrijeme. Kupanje neka bude svaki dan u isto vrijeme, kao i vrijeme za maženje, čitanje pričice, male noćne razgovore ili pjevanje uspavanke. Uskoro će beba te aktivnosti u kojima uživa, početi povezivati s odlaskom na noćno spavanje.

Držite se rasporeda i tijekom dana
S uspostavljanjem rutine, važno je istu uspostaviti i tijekom dana. Podijelite dan, a sve u skladu s ritmom koji najbolje odgovara vašoj bebi, na “aktivno vrijeme” i “mirno vrijeme”. Ubrzo će se beba naviknuti da i tijekom dana postoje periodi kada se igrate, pjevate i otrkivate svijet i vrijeme kada se odmarate i spavate.

Pomognite joj razlikovati dan i noć
Kao što smo spomenuli i ranije, prostor za noćno spavanje, koji je najčešće roditeljska spavaća soba, neka bude prostor u kojem ćete s bebom biti samo tijekom večeri i noći. Ta soba neka uvijek ili barem što češće bude zamračena. Tijekom dana boravite u drugim prostorijama gdje ćete se igrati i igranjem stimulirati svoju bebu. Isto tako, kada je vrijeme za spavanje tijekom dana, spustite rolete, manje se bebi obraćajte, snizite ton glasa i manje boravite u bebinu vidnom polju. Tako će beba shvatiti da nije vrijeme za aktivnu igru, već da se sve oko nje smiruje jer je vrijeme za dnevni spavanac.

Uzmite je u svoj krevet
Ako beba ima problema sa spavanjem, a procijenili ste da je još premala i nedovoljno zrela da se sama utješi, uzmite je svoj krevet. Beba će se osjećati sigurno, udobno i zasigurno lakše zaspati. Kada zaspi vratite je u krevetić prije no što i sami zaspite. Naime, vrlo malene bebice ne bi smjele spavati s roditeljima u bračnom krevetu zbog opasnosti od gušenja i neželjenih ozljeda.

Jače je umotajte u dekicu
Kako bi imitirali uvjete koje je imala u maternici, a gdje joj je bilo jako lijepo, mirno i toplo, bebicu jače umotajte u dekicu ili maramu tj. imobilizirajte je. Ovo je stari recept naših baka i vrlo dobro funkcionira. Samo pazite da je ne stisnete prejako kako je ne bi ozlijedili ili pregrijali.

Izbjegavajte sve što odvlači pažnju i smeta
Kada spremate bebu na spavanje pokušajte izbjeći sve što bi joj moglo odvratiti pažnju, a kao što su primjerice muzičke igračke, zvonjava mobitela, zvuk igrica ili televizora, vikanje ili smijeh starijeg djeteta, pa čak i prisutnost gostiju koji inače nisu dio vaše rutine. Zvučni podražaji mogu nepovoljno djelovati na bebu i njezinu želju za spavanjem. Ili će je razigrati kada bi se trebala umiriti ili pak iritirati jer je umorna, a netko ili nešto joj neda spavati.

Tješite je, nećete je razmaziti
Kada beba plače ona nam govori “Trebam te, dođi”. Ako se probudi tijekom noći nemojte ignorirati njezin neutješni plač. Beba se probudila, vas nema, misli da je sama i želi vas dozvati da vidi da ste ovdje pored nje i tu za nju. Podizanje bebe na ruke ima smisla (osim hranjenja), samo ako ćete joj tako pomoći da ponovno zaspi i to treba biti vaš cilj.