Oni još ne znaju hodati i govoriti, ali nemaju nikakvih problema s postavljanjem tijela u poziciju “na sve četiri”. Bebe i mališani do 3. godine starosti diljem svijeta već s roditeljima idu na jogu, a neki centri nude jogu za novorođenčad staru svega 6 tjedana.

Zagovornici joge kažu da tečajevi mogu pomoći roditeljima i bebama da očvrsnu svoje veze i da joga razvija motoriku. I baš kao što joga pomaže odraslima da postanu svjesniji svog tijela, ona može pomoći roditeljima da usklade svoj bioritam s bebinim potrebama i željama. Tako tvrdi joga majstorica i utemeljiteljica studija i programa joge za bebe pod nazivom “Itsy Bitsy Yoga”, Helen Garabedian. Ona je također autorica knjige “Itsy Bitsy Yoga: Poses to Help Your Baby Sleep Longer, Digest Better, and Grow Stronger” (Itsy Bitsy Yoga: Poze koje će pomoći vašoj bebi da spava dulje, probavlja bolje i raste jače), koja još nije prevedena na hrvatski jezik, ali se može naručiti online.

Liječnici kažu da joga, baš kao i bilo koji drugi pokret, može imati razne benefite za bebu, ali roditelji trebaju biti iznimno oprezni kod izbora tečaja i uvjeriti se da je njihova beba na sigurnom.

 
Primjeri poza za bebe

Helen Garabedian započela je s jogom za bebe i djecu 1999. godine, kako bi poboljšala svoj odnos i veze s vlastitom djecom te zbližila roditelje koji su imali istu potrebu. Jedna od poza zvana “baby planet” izvodi se tako da roditelji pomiču bebinu lijevu rukicu na lijevu stranu, pa desnu rukicu na desnu stranu, a potom obje ručice skupe na bebinu trbuščiću i sve to dok beba leži na leđima.

Poza “vadičep” koja navodno pomaže bebinoj probavi, uključuje postavljanje bebe na leđa i lagano kruženje prstima po njezinim bedrima.

Mališani stari 12 mjeseci i više, mogu isprobati pozu “dolje psiću” u kojoj dlanovi i stopala ostaju na podu dok se istovremeno kukovi podižu u zrak. Tu je i “gore psiću” poza u kojoj dijete leži na trbuščiću te podiže glavicu i prsa u zrak, pri čemu rasteže ruke oslanjajući se na dlanove.

Joga je djeci prirodno stanje?

Zanimljivo je da vježbe joge dolaze djeci mnogo prirodnije nego odraslima. Kada su majstori joge kreirali poze za vježbanje, kao da su promatrali načine na koje se pomiču bebe, kaže Helen Garabedian.

Je li joga dobra za zdravlje beba?

Pokreti koji su usmjeravani od strane roditelja stimuliraju mišiće i razvoj živčanog sustava, kaže dr. Eric Small, profesor pedijatrije sa Mt. Sinai School of Medicine u New Yorku. Ipak, to nije nešto što je specifično vezano za jogu, već se odnosi na bilo koji pažljivo izvedeni pokret koji radimo sa svojim bebama.

Kada beba provodi određeno vrijeme na trbuščiću, to će ojačati njezin gornji dio tijela i snagu u vratu. Ukoliko roditelji izdvoje dio dana kako bi bebu stavljali u različite položaje, mogu biti sigurni da time poboljšavaju njezinu snagu i razvoj.

Za sad ne postoji ni jedna studija koja bi potvrdila da joga ima neke druge dodatne benefite za razvoj beba kao što to tvrde neki voditelji joga tečaja, npr. duže i bolje spavanje, bolja probava i slično. Stoga je teško iznijeti neke čvste zaključke o benefitu vježbanja joge kod tako malene djece.

Poznato je da vježbanje poboljšava imunološki sustav, no razina vježbanja koju bebe dobivaju od joge nije dovoljna da bi značajnije utjecala na bebin imunitet.

S druge strane, nedavna istraživanja pokazala su da masiranje beba ima niz dobrih posljedica po njihovo zdravlje i razvoj. Kako je masaža sastavni dio joge za bebe, može se zaključiti da vježbanje ove istočnjačke vještine od najranije dobi može imati pozitivne posljedice.

Rizici za bebe

Kod izvođenja joga vježbi na bebama, roditelji trebaju biti jako pažljivi. Općenito, što je mlađa beba, pokreti trebaju biti sporiji i lakši. Bebe nemaju kontrolu mišića koji glavicu drže uspravno do 6. mjeseca starosti, a na lubanjici ima mekanih dijelova o kojima treba razmišljati. Stoga je vrlo važno tijekom vježbanja bebinu glavicu dobro podložiti i držati.

Oko 5% beba ima tzv. hipermobilni sindrom, odnosno povećanu pokretljivost zglobova, pa je kod aktivnosti i pretjeranog istezanja moguća češća pojava iščašenja ili zglobnih izljeva. Ozljede mišića i zglobova mogu se dogoditi ukoliko je aktivnost preintenzivna.

Isto tako, udovi beba ne bi trebali biti postavljeni u ekstremna istezanja, a vježbanje ne bi smjelo trajati duže od 15-20 minuta.