Zbog maltretiranja vršnjaka, 12-godišnja djevojčica želi promijeniti školu

Poštovana, kćer Tara ide u 6. razred, stara je 12 godina. Želi promijeniti školu jer se u razredu ne osjeća prihvaćeno.

shutterstock_1735801265.jpg

U prvom razredu, dječak joj je zabio špic u ruku, učiteljica je odreagirala na način da je rekla da je Tara osjetljiva, a da je dječak živ i da ona voli takvu djecu. Taj joj dječak i danas zadaje problem, npr. baca pernicu na nju, “slučajno” je lupi torbom, zadirkuje je i ismijava. Tara ne želi da odemo u školu i da pokušamo riješiti problem jer se boji da će biti još i gore. Želi promijeniti školu. Molim Vas za savjet. Najljepše se zahvaljujem.

Draga mama,

žao mi je čuti da Vaša djevojčica doživljava neugodna iskustva u školi od strane vršnjaka. Nije neobično da Vam je teško odlučiti kako se postaviti i što je najbolje napraviti u takvoj situaciji. Kao roditelj sigurno želite samo najbolje svojem djetetu i normalno je da ste zabrinuti kada se pojave situacije u kojima vidite da Vaša djevojčica doživljava neugodna iskustva.

Osjećaj prihvaćenosti jako je bitan u godinama u kojima se sada nalazi Vaša djevojčica te ne čudi njezina želja da promijeni školu u nadi da će se negdje drugo osjećati bolje. Promjena škole je velika odluka i dobro je promisliti koje bi bile pozitivne, a koje negativne strane takve odluke. Također, prije odluke da se djevojčica makne iz trenutne okoline u kojoj doživljava neugodna iskustva bilo bi dobro da se vidi što se zapravo može napraviti kako bi se ta situacija promijenila, a da se ne mijenja okolina, odnosno škola. To je važno jer nažalost život često nije savršen te je bitno naučiti dijete kako da se nosi s različitim osjećajima i neugodnim situacijama. To naravno ne znači da treba dopustiti da djevojčica bude izložena nasilju već da je potrebno djevojčicu naučiti koje opcije ima i u tim situacijama te kako da se i u takvim situacijama postavi i zauzme za sebe. Iz Vašeg pisma ne mogu zaključiti ima li Vaša djevojčica osviještene upravo te mogućnosti kako se ona može ponašati u situacijama kada ju navedeni dječak ili vršnjaci zadirkuju. Potrebno je da svojoj djevojčici kažete koje ona opcije ima u tim trenutcima kako bi se zaštitila. Podučite ju da prvo što može napraviti je da čvrsto i glasno kaže „ne“, „dosta“, „stop“ ili „prestani“ ako joj netko drugi govori ružne riječi, te da se odmakne u smjeru neke odrasle osobe. Uvježbajte s njom izricanje tih riječi kako bi joj bilo lakše zapravo ih izreći kada za to bude imala potrebu. Također, objasnite joj da takvo ponašanje treba reći učitelju/učiteljici ili nekoj drugoj odrasloj osobi koja je zadužena za sigurnost djece u tom trenutku (npr. tijekom odmora to može biti i spremačica). Objasnite joj da se nitko ne smije tako ponašati prema njoj niti prema nekome drugome.

Ponašanja dječaka koja opisujete u Vašem pismu spadaju u agresivna ponašanja i važno je da se na njih reagira unatoč tome što se Vašoj djevojčici možda to čini kao loša ideja. Kada se radi o agresivnim ponašanjima (bilo da se radi o fizičkoj ili verbalnoj agresiji) uvijek je potrebno reagirati i zaštititi dijete. Kako se navedena ponašanja događaju u školi važno je da razgovarate s razrednikom/razrednicom i skrenete im pažnju na ta ponašanja kako bi mogli adekvatno reagirati unatoč željama Vaše djevojčice da ne idete u školu. Objasnite djevojčici da, baš zato što Vam je stalo do nje te želite da je ona sigurna i da se dobro osjeća, trebate obavijestiti razrednika/razrednicu jer je to način kako se može utjecati na situaciju. Također, uvažite njezin strah da bi Vašim odlaskom u školu i razgovaranjem s razrednikom/razrednicom moglo dogoditi da na neko vrijeme bude još više izložena zadirkivanju pogotovo ako ponašanje dječaka koji ju uznemirava bude sankcionirano. Naglasite joj da je to samo prolazna situacija i da ćete joj Vi uvijek biti potpora.

Uz reagiranje na situaciju, bilo bi dobro da potičete i dodatno produbljivanje odnosa Vaše djevojčice s prijateljima i prijateljicama s kojima se slaže u razredu kako bi joj pomogli da njeguje osjećaj pripadnosti. Može se npr. skupa igrati nakon škole s prijateljima/prijateljicama, pisati zajedno zadaće, ići zajedno na dodatne aktivnosti. Takvi pozitivni i povezujući odnosi mogu Vašoj djevojčici pomoći da se bolje osjeća i unutar razreda tijekom boravka u školi.

Kako bi se vidjele promjene i pomaci u odnosima i u stavu djevojčice prema trenutnom razredu sigurno će trebati neko vrijeme. Kroz to vrijeme bitno je da pružite svojoj djevojčici razumijevanje i potporu. Ako smatrate da trebate dodatne savjete ili podršku slobodno nam se javite.

Sretno!