Non stop sam potišten, pasivan, nemam samopouzdanja i živim u prošlosti

Imam 27 godina i nemam društvo jer ih je moje ponašanje, moje mišljenje o njima i o samom sebi odmaknulo od mene. Nisam aktivan, previše vremena provodim misleći na prošlost. Gledam druge ljude kako im dobro ide, a ja stojim na mjestu, nema pomaka. Priznajem da je malo glupo misliti na prošlost, na greške koje sam učinio. Sram me ići na mjesta gdje sam se osramotio ili prići poznatim ili nepoznatim osobama koji će me pitati čime se bavim i što radim. Nisam osoba koja će glumatati, previše sam iskren. Zatvoren sam u kući, a zaposlen u tvrtki gdje mi je otac radio. Ne vlada baš pozitivno ozračje, u tvrtki nema ljudi mojih godina, već samo pijanci ili stari momci ali nisam na njihovoj razini. Umjesto da radim na sebi, da se aktiviram, navikao sam biti potišten i sam sebe omalovažavati. Što da radim?

Dragi čitatelju,

Prije svega žao mi je što se trenutno nalazite u fazi potišenosti i rekla bih svojevrsnog „zastoja“. Iskreno vjerujem da je to samo faza i da se uz adekvatnu podršku sve može prebroditi. Kako Vam je postala navika biti potišten i omalovažavati se, tako Vam navika može postati i da budete zadovoljni sobom, da sami sebe bodrite. Za početak bi Vam savjetovala da svaki dan nađete 3 pozitivne stvari koje su Vam se u danu dogodile – to ne mora biti ništa veliko, može npr. biti osmijeh prodavačice u dućanu, automobil koji Vas je propustio na pješačkom prijelazu, omiljena serija na TV-u… Često puta smo skloni zanemarivati takve stvari i fokusirati se na negativno – to postane navika. Stoga, moj savjet jest da počnete uočavati pozitivno i da svaki dan na papir ispišete te tri stvari.

Nadalje, napišite sami sebi jedan veliki popis stvari koje volite kod sebe – npr. možda Vam se sviđa Vaša iskrenost, možda ste zadovoljni svojom kosom, možda ste zadovoljni kakav ste pouzdan radnik… Vjerujem da ima puno toga što Vam se kod Vas sviđa – samo tome ne pridajete važnost. Oba popisa stavite na vidljivo mjesto i svaki dan se podsjetite na sve pozitivno što Vam se događalo tijekom proteklih dana, i na sve svoje kvalitete.

Dok pišete popis stvari koje volite kod sebe možda ćete osvijestiti i neke koje ne volite. Naime, stvari koje Vam se ne sviđaju kod Vas mogu biti one koje možete promijeniti i one koje ne možete. Postoje i one koje želimo ili ne želimo mijenjati. Npr. možda nam se ne sviđa naša visina, no to je nešto na što ne možemo utjecati već jedino možemo prihvatiti i voljeti sebe takvog kakvi jesmo. Sve ima svoje prednosti i nedostatke, pa tako prednosti možemo naći i i u onome s čime nismo zadovoljni (npr. ako smatramo da smo presitni – prednost je definitivno što u autobusu/tramvaju imamo više mjesta; što djelujemo mlađe, što možemo povoljnije naći odjeću, itd…). Ukoliko postoji nešto što nam se kod nas ne sviđa a može se promijeniti (i mi to želimo), tada svjesno i sustavno dan po dan trebamo činiti promjene u tom smjeru. Npr., ako nismo zadovoljni s tim što slobodno vrijeme provodimo u kući, tada si možemo dati za zadatak da se primjerice upišemo na neku aktivnost/da svaki dan isplaniramo kamo ćemo otići (kino, šetnja, itd…). Stvari koje ne želimo mijenjati kod sebe nam najčešće nisu ni problem – možda su problem našoj okolini, i tu možemo vidjeti jesmo li spremni na određen kompromis.

Kažete da Vas je Vaše ponašanje i mišljenje o prijateljima i o samom sebi odmaknulo od njih. Što iz toga možete naučiti? Prošlost je tu samo da iz nje učimo. Ako smo bili iskreni i nismo birali način kako ćemo nešto nekome reći i stoga ostali bez te osobe, možda se iz toga može naučiti da stvari možemo reći na drugačiji način. Da se možemo ispričati. Možda možemo naučiti i da neke stvari nećemo govoriti. Dakle, svako iskustvo bilo ugodno ili neugodno je dobro jer nas nečemu uči a na taj način možemo napredovati. Na Vama je da napravite prvi korak i da odlučite učiti iz svoje prošlosti.

Ukoliko Vam je sve ovo preteško i ne znate kako se motivirati, tada savjetujem da zatražite stručnu pomoć – psihologa, psihoterapeuta. Uvijek je lakše suočiti se s izazovima kada uz sebe imamo podršku. Sretno!

KRISTINA BAČKONJA

dipl. psiholog, NLP trener
Centar Budi svoj

Pitajte me Moji odgovori