Nedovoljno razvijena pokazna gesta kod 13-mjesečnog dječaka

Poštovana, molio bih Vas za savjet u vezi dječaka od 13 mjeseci. Čini mi se da nema razvijenu pokaznu gestu za nešto što želi i reakciju na ”daj mi” za igračku ili neku drugu stvar. Inače, ostvaruje kontakt očima, veseo je, igra se primjereno uzrastu, brblja. Je li rano za pregled kod stručnjaka? U međuvremenu, kako poticati razvoj? Unaprijed se zahvaljujem na odgovoru. 

Poštovani,

ono što je očekivano za dob Vašeg dijeteta u govorno-jezičnom razvoju je:

-brbljanje koje nalikuje govoru

-zainteresiranost za govor

-izgovaranje prve riječi

-prepoznavanje imena ukućana

-razumijevanje jednostavnih uputa i naloga

-razumijevanje zabrane

-korištenje jednostavne geste kao odmahivanje glavom za “NE”

 

u kognitivnom razvoju očekuje se:

-da imitira zvukove i pokrete

-da pleše uz glazbu

-da pogledom traži predmet koji je izvan vidnog polja

-da s lakoćom pronalazi skrivene predmete

-da promatra slikovnice

-da počinje pravilno koristiti predmete (češalj, telefon i sl)

 

Aktivnosti koje bi mogle biti poticajne za razvoj imaju zadatak razviti združenu pažnju kao temelj za razvoj komunikacije, te općenito pažnju kao temelj učenju.

  • Prinosite predmete blizu vaših očiju kako bi potaknuli i učvrstili kontakt očima.
  • Združivanje pažnje: poticanje kontakta očima kroz igre škakljanja (npr. škakljate dijete, potom stanete i pričekajte da dijete pogledom zatraži nastavak aktivnosti, čim vas dijete pogleda nastavite ga škakljati), sakrivanja i sl.; poticanje djeteta da slijedi pokaznu gestu i naš pogled (sakrivanje željenih predmeta).
  • Potičite na isti način dijete na verbalizaciju. Npr. Ljuljaj te ga na ljuljačci (verbalizirajte radnju) i ona napravite pauzu, zadržite ljuljačku u zraku i pitajte „Hoćemo se još ljuljati?“. Kada dijete da znak ili verbalizira odgovor odgovori, nastavite s ljuljanjem.
  • Potičite združivanje pažnje praćenjem djetetovih interesa i uključivanjem u njegovu igru. Koristite afekt kako bi dijete ostalo što duže u igri i usmjerilo pažnju na vas ili aktivnost. Proširujte njegovu igru!
  • Komentirajte sve što dijete radi. Dijete najbolje uči kad opisujemo predmet njegovog interesa! Koristite jasne i razgovijetne rečenice kako bi ih dijete lakše misaono slijedilo i bolje reagiralo ili govorno oponašalo.
  • Pomaknite kod kuće suvišne igračke. Stavite ih na police tako da može zatražiti od Vas igračku koju želi.
  • Crtane filmove pokušajte svesti na minimum (cilj je dobiti što više dvosmjerne interakcije). Kada gledate crtani film, stisnite pauzu i veselo pitajte “Gdje je pas? Što radi?“.
  • Igrajte se s djetetom i pretvarajte se da ste lopov koji mu krade i sakriva igračke. Sakrivajte igračku na različita mjesta i na taj način potičite razumijevanje jezika i usvajanje novih riječi te produljenje djetetove pažnje. Radite sve razigrano i s afektom. Za učenje je
  • Poboljšajte auditivno procesuiranje, osvijestite mu ono što sluša. Potaknite ga na verbalizaciju! Potrebno je usmjeriti pažnju djeteta, postavljati pitanja i davati moguće odgovore (1 poželjan, 1 nepoželjan). To raditi kroz svakodnevne situacije: obuvanje (Što želiš obući? Tenisice ili cipele?), hranjenje (Što ćeš ručati? Špagete ili blitvu?).
  • Potičite dijete na izvršavanje naloga. Počnite od jednostavnijih prema složenijim (Npr. 1. Idemo gledati crtani. Donesi mi daljinski (pokazujete na njega). 2. Idemo gledati crtani. Donesi mi daljinski sa stola. 3. Idemo gledati crtani. Donesi mi daljinski iz ladice u sobi.).
  • Kako bi poboljšali prag tolerancije na frustraciju, u igri povremeno zadirkujte dijete (razigrano mu uzmite igračku pa mu je brzo vratite, potaknite ga da vas lovi pa mu vratite igračku i sl.).
  • Potičite dijete na dovršavanje započetih aktivnosti.
  • Postavite jasna pravila ponašanja i budite dosljedni.

 

Vodite računa da Vaše dijete ima svoj tempo razvoja koji nije uvijek pravocrtan u svim segmentima. Stoga ga potičite i promatrajte napredak. Sretno!

NATAŠA ČIČIN-ŠAIN

prof. defektolog
Kabinet za razvojnu podršku Korneo

Pitajte me Moji odgovori