Moja djevojčica (5) ne može ili ne zna naučiti i raspoznati boje

Poštovani, moja kćerka ima pet godina. Mogla sam pročitati na prethodnim pitanjima i vašim odgovorima da se mnogi roditelji susreću s istim problemom. Naš problem nisu slova i brojevi koliko su boje. Provela sam sate u prirodi pokazujući joj samo zelenu boju, ili sate vremena pokazujući crnu ili bijelu kroz igru. Sve je u redu dok razgovaramo i „kao“ zapamtila je, no ako prođe pet minuta nakon što smo radile, pitam ju što je bijelo ili ju pitam koje boje je zid ili njena stolica, ona slegne ramenima ili kaže da ne zna.
Komunikativna je, uživa u svemu. Svaka njena igračka ima ime, nikada ne pogriješi imena svojih pet lutkica, ili životinja, ali boje neće zapamtiti ili ne želi znati. Pokušavala sam joj objasniti da su to imena tih boja i da su boje tužne ako ih ne zna, no s njom je sve uvijek isto i nema napretka. Možete li mi dati neki savjet, barem neku uputu a isprobam nešto što do sada nisam pokušala. Hvala

Poštovana,

razvoj percepcije boja kod djece kreće uočavanjem crvene i žute, a zatim zelene i plave.

Kognitivnim (spoznajnim) razvojem negdje oko treće godine života dijete će biti spremno naučiti razlikovati boje, razvrstavati predmete po bojama, grupirati ih te na kraju imenovati određenu boju. Pri učenju prepoznavanja boja potrebno je započeti sa jakim osnovnim bojama (crvena, žuta, zelena, plava). Prvo se razlikuju dvije boje te se postepeno uvodi još boja.

Kako bi potaknuli učenje boja:
– imenujte djetetu predmete iz okoline na način da uvijek izgovorite i koje je boje imenovani predmet
– tražite u okolini sve ono što je crveno, pa sve ono što je žuto,..
– možete reći: žuto kao sunce, zeleno kao trava, plavo kao more (nebo), crveno kao…
– crtajte i imenujte boje s kojima crtate
– razvrstavajte s djetetom predmete po boji u kutije koje ste prethodno obložili bojom koju trenutno učite (u crvenu kutiju stavi sve crvene autiće, u žutu sve žute)
– igrajte društvenu igru Twister
– pika slika je odlična igra za učenje, razvrstavanje i imenovanje boja
napravite svoj memory u kojem je cilj sparivanje boja
– šetnje su idealne za učenje boja. Pitajte dijete: kakve je boje list, kakve je boje ovaj auto, vidiš li još neki auto takve iste boje,…
– danas se na internetu nudi puno edukativnih igara za predškolsku djecu putem kojih dijete može učiti prepoznati, razlikovati i imenovati boje

Obratite pažnju na crtež djevojčice. Ukoliko je on neobičan, obojan “čudnim bojama” možda to i nije samo plod mašte, već djevojčica ne razlikuje boje pa su “plavo drveće” i “zeleni oblaci” zapravo svijet kakvim ga ona vidi.

Daltonizam

Poremećaj u raspoznavanju boja ili daltonizam obično je nasljedan i djeca se s njim rađaju. U svijetu živi oko 8% posto muškaraca i 0,5% žena s ovim poremećajem. U Hrvatskoj živi 180 000 daltonista. Mališani koji imaju problema s raspoznavanjem boja često nesvjesno nauče nadomjestiti taj nedostatak. Na primjer, iako ne vide razliku između nekih boja, mogu zapaziti razlike u kontrastu i svjetlosti te ih povezati s imenima tih boja. Osim toga, neka djeca nauče raspoznavati predmete po uzorcima i šarama na njihovoj površini, a ne po boji. Tako mnoge osobe koje imaju problema s raspoznavanjem boja u djetinjstvu toga uopće nisu svjesne.

Ukoliko Vaša djevojčica uz sav uloženi trud i dalje ne uspijeva prepoznati i imenovati boje predlažemo da posjetite okulista.

NATAŠA ČIČIN-ŠAIN

prof. defektolog
Kabinet za razvojnu podršku Korneo

Pitajte me Moji odgovori