Kasni li moje dijete u razvoju s obzirom na svoje ponašanje?

Poštovana, moj dječak je star 10 mjeseci i 8 dana. Zna puzati, ustaje uz namještaj i tako stoji dugo, pridržavajući se. Puno brblja, “dada”, “tata”, “baba”, “mama.” Međutim, prije 15 dana je potpuno prestao brbljati. Sad proizvodi neke čudne zvukove, kao npr. “hauuuu”, “iiiii”, “uuuu.” Od brbljanja ni glasa. Jako je nervozan kad ga se presvlači, otima se i demonstrativno plače.

Kad ga zovem, ponekad se okrene, ali češće ne. Kad mu pokazujem prstom na nešto, on gleda u prst i smješka se. Ima i određena repetitivna ponašanja, ali ne previše. Voli se igrati, ali isključivo sam, teško je doprijeti do njega. Ne želi gledati kad mu pokazujem neke igre, npr. kako ubaciti kockice u kutiju. On uzme jednu kockicu, igra se sam s njom, maše ili lupka o nešto. Ljudi s kojima se redovito viđamo kažu da je super beba, ali ja sam jako zabrinuta. Jesu li to rani znakovi autizma, zastoja u razvoju ili nečeg trećeg?

Poštovana,

dječji razvoj često nije harmoničan i odvija se u fazama. Trenutno Vaše dijete očito prolazi kroz intenzivnu fazu motoričkog razvoja (pred prohodavanje) pa se može dogoditi da se više koncentrira na to. Ipak, obratite i dalje pažnju kako napreduju ostali segmenti razvoja. Dijete kronološke dobi Vašeg djeteta moralo bi sljedeće:

 Na području kognitivnog razvoja:

  • Imitirati zvukove i pokrete.
  • Plesati uz glazbu.
  • Pogledom tražiti predmet koji je izvan vidnog polja (npr. žlica ispod stola).
  • S lakoćom pronalaziti skrivene predmete.
  • Promatrati ispravnu sliku na upit.
  • Imitirati geste.
  • Početi pravilno koristiti predmete (češalj, telefon,…)
  • Promatrati slikovnicu.

Na području govorno-jezičnog razvoja:

  • Brbljati.
  • Izgovarati prvu riječ.
  • Prepoznavati imena ukućana.
  • Reagirati na tuđe negativne emocije plačem.
  • Pokazivati emocije prema nepoznatim odraslim osobama.
  • Pokazivati strah pri odvajanju od roditelja.
  • Imati zadršku prema stranim osobama.
  • Podizati ruke ako želi biti podignuto.
  • Razumijeti jednostavne upite i naloge.
  • Pridavati pozornost govoru.
  • Razumijeti zabranu.
  • Koristiti jednostavne geste kao odmahivanje glavom „ne“.
  • Govoriti „mama“ i „tata“ sa značenjem.
  • Pokušavati imitirati riječi.

 Na području socio-emocionalnog razvoja:

  • Biti sramežljivo prema strancima.
  • Plakati ili negodovati ako majka napusti prostoriju.
  • Uživati imitirati aktivnost drugih u igri.
  • Preferirati određene osobe ili igračke.
  • Ispitivati reakcije roditelja tijekom hranjenja (što se dogodi ako odbijem hranu?).
  • Ispitivati reakcije roditelja ponašanjem (što ako zaplačem kad roditelj napusti sobu?).
  • Ponavljati zvukove ili geste.

 

Ukoliko Vas i dalje bude zabrinjavalo ponašanje Vašeg mališana, procjena ADOS koji je jedini mjerodavni test za procjenu autizma, može se obaviti kada dijete prohoda.

NATAŠA ČIČIN-ŠAIN

prof. defektolog
Kabinet za razvojnu podršku Korneo

Pitajte me Moji odgovori