Kako zainteresirati 4-godišnjaka za učenje slova i brojeva?

Moj sin je navršio 4 godine u listopadu 2011. Naš problem je taj da još uvijek ne pokazuje nikakav interes za učenje slova.

shutterstock_1735801265.jpg

Nakupovala sam već svakakve slikovnice i slovarice gdje se uče brojevi i slova, ali njegova zainteresiranost traje svega 5 min. Ponovim mu 3 puta neko slovo i odmah nakon ga pitam koje je to slovo i on ne zna. Ko da me uopće ne sluša, a uredno ponavlja za mnom. Do sada je jedva naučio brojiti do 5. Malo me to sve brine. Molim Vas pomozite mi barem sa savjetom kako da ga zainteresiram? Manči

Draga mama,

Da sam na vašem mjestu ne bih brinula. Naime, vaš dječak ima 4 godine i još nije niti vrijeme da nauči slova i brojeve, osim ako sam ne pokaže interes za to. U prosjeku dijete s pet godina počinje crtati prva velika jednostavnija tiskana slova. S šest godina je sklono zrcalnom izvrtanju slova. No kao što sam rekla radi se o prosjeku.

Jako je važan individualan pristup. Valja imati na umu da nisu sva djeca spremna učiti pisati u isto vrijeme i da ne moraju sva djeca znati pisati u dobi od pet godina, odnosno prije odlaska u predškolske vrtićke programe. Pravi znak da je vrijeme da nauči pisati jest kada pokaže interes za to.

Forsiranje bi po mom mišljenju moglo uroditi kontraefektom; da razvije otpor prema čitanju i pisanju. Najbolje je da se ove aktivnosti organiziraju što više kao igra, a ne kao teški i dosadni dril. Vježbe čitanja i pisanja trebaju biti raznovrsne i zanimljive. Ako dijete pokaže znakove umora i pad koncentracije, vježbe treba prekinuti i dopustiti da izabere drugu aktivnost.

Jer ako ćete vi biti grozničavo orijentirani samo na cilj da on usvoji neko slovo izgubiti će se žar zajednički provedenog vremena i igre, što bi bilo stvarno šteta. S obzirom da pokazuje interes u vrlo kratkom periodu zaključujem da vaš sin prema temperamentu lako gubi interes. Radi se o karakteristici temperamenta: USMJERENOST PAŽNJE - odnosi se na to hoće li se dijete nastaviti baviti nečim, pa čak i u situacijama kada je frustrirano zbog trenutnog neuspjeha ili će pak brzo izgubiti interes i prijeći na slijedeću aktivnost. Neka djeca odustaju lako, dok se neka mogu zabavljati s jednom te istom aktivnošću satima. Ono što možete učiniti:

- Puno razgovarati o onome što ga okružuje pa tako bogatiti djetetov rječnik. Upućivati ga na najrazličitije zanimljivosti

- Upisati ga u knjižnicu, zajednički birati knjige koje ćete mu vi kod kuće čitati (knjige/ slikovnice neka sam bira i nosi kući)

- Igrati igre riječima, glasovima, slovima

- Igrati se opušteno, bez obzira na cilj da nauči neko slovo, neka cilj bude zabava i zajedničko provedeno vrijeme pa ako nešto usput nauči; super

- Poticati znatiželju kod njega koristeći se znakovima, imenima ulica kada šećete gradom (primjerice dok šećete možete ga pitati zna li što piše na nekoj tabli, pa mu onda vi pročitajte)

- Sve što ste kupili (slovarice, knjige…) držati u njegovoj sobi

- Kupiti nekakav dječji časopis s likovima koji ga zanimaju

- Ne tražiti brz uspjeh i rezultate, ne kritizirati dijete, nego ga poticati i pohvaljivati napredovanje.

Više o igri možete naći: Čudina - Obradović: "Igrom do čitanja". Školska knjiga, Zagreb, 1996.

Kao što sam rekla, još nije niti vrijeme. Najbolje je igrati se, razgovarati, šaliti se i kroz takve aktivnosti poticati interes. Nikako ga ne „drilati“ pisanjem i čitanjem. Ukoliko interes neće pokazivati prilikom procesa pripreme za školu (koji traje cijelu predškolsku godinu) tada ćete se savjetovati sa vrtićkim psihologom ili eventualno potražiti pomoć stručnjaka.

Sretno i uživajte u igri,

Jelena Vrsaljko, TA psihoterapeut, Centar Proventus