Djevojčica slabo koristi govor iako je stimulirana na razne načine

Vesela, mudra, bistra, društvena i pametna djevojčica. Gruba motorika odlična, fina motorika slaba, crteži se još uvijek sastoje samo od šaranja i to slabo.

shutterstock_1735801265.jpg

Najviše što me muči je govor, ne koristi riječi, najduža rečenica je: "Ja ću vode." Na pitanje što je to, odgovara npr. Vu (auto), va (lav), viuviu (policija, vatrogasci, prva pomoć). Problem nastane kad kažem da je ne razumijem, naljuti se i ne želi razgovarati. Ako joj je nešto potrebno, svakako će se potruditi doći do toga sama ili će se obratiti tati, baki, djedu, ovisi tko se nađe u blizini. Čitamo priče, slikovnice, gledamo crtane filmove, koristimo svaku priliku za boravak na zraku, odlazak u kino ili kazalište. Koristi se i svaka prilika za razgovor i priču. Uhvatio me strah da neće progovoriti. Što se događa? Unaprijed hvala.

Poštovana,

svaki roditelj želi imati kvalitetan odnos s djetetom koji se gradi u zajedničkim svakodnevnim aktivnostima koje ste i Vi nabrojili. Komunikacija je važan faktor u toj interakciji stoga Vas mogu razumjeti kada izražavate svoju zabrinutost u svezi jezično - govornog razvoja kada je naizgled sve drugo u redu. Djeca često znaju biti svjesna svojih sposobnosti pa ukoliko nisu u mogućnost djelovati u skladu s njima ne rijetko znaju biti nezadovoljna, što je i kod Vas slučaj.

Niste mi naveli važan faktor koji bi meni bio osnovna smjernica u razjašnjavanju Vaših strahova, a to je dob djevojčice. Ona očito ima neki fond riječi na temelju kojih gradi gramatičku rečenicu. Predviđa se da dijete staro godinu i pol ima do 50 riječi u svojem ekspresivnom vokabularu. On eksponencijalno raste da bi nakon druge godine sadržavao oko 250 riječi. Upravo kritičan broj riječi u ekspresivnom vokabularu omogućava djetetu tvorbu dvočlane rečenice telegrafskog tipa (npr. Ivo papa, Ana neće i sl.). S oko 3 godine očekujemo do 800 riječi u izgovoru i kažemo da tada djeca imaju malu gramatiku odrasle osobe (tročlana rečenica adekvatne gramatičke strukture). Tada je i izgovor većine glasova uredan (izuzetak su glasovi R,LJ, Č,Ž,Š, C,Z,S).

Također ste naveli da je fina motorika ruku lošija, a poznata je povezanost fine motorike ruku s finom motorikom govornih organa. Prethodno navedeno govori u prilog mogućoj lošijoj motoričkoj organizaciji pokreta artikulatora uslijed čega je vjerojatno tako nerazumljiva Vama i okolini.

Preporučam da napravite logopedsku procjenu kako bi se riješili strahova i nedoumica te dobili stimulativnije smjernice za poticanje razvoja jezika i govora u kućnom okruženju za Vaše dijete.

Diana Plantak, mag. logoped

Kabinet Korneo